نتیجه آزمون استخدامی آموزش و پرورش : فقط دو درصد

از تعداد سه هزار و 704 نفری که قرار است استخدام شوند (دو درصد از کل متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده اند)، سه هزار و 74 نفر مرد و 630 نفر زن (حدود 17 درصد) هستند. در شهر تهران نیز 190 به عنوان استادکار و هنرآموز جذب خواهند شد که 184 نفر مرد و 6 نفر زن هستند.

178 هزار نفر در تاریخ 27 شهریور برای جذب 3700 نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش شرکت می‌کنند،‌ قبولی در این آزمون به منزله راهیابی به آموزش‌ و پرورش نیست و پذیرفته شدگان باید دوره آموزشی یک ساله را طی کنند تا از مهر 95 شروع به فعالیت کنند.

به گزارش تسنیم،‌ آزمون استخدامی وزارت آموزش‌ و پرورش برای جذب 5 هزار نیرو از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها در روز جمعه 27 شهریور برگزار می‌شود.

با تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال 91، مقرر شد تاجذب نیروی انسانی در وزارت آموزش‌وپرورش صرفاً از میان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه باشد؛ با روی کارآمدن دولت یازدهم، مسئولان وزارت آموزش وپرورش همواره از عدم ساماندهی نیروی انسانی یاد کردند به گونه‌ای که علی‌اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش یکی از سیاست‌های اصلی خود را تمرکز بر ساماندهی نیروی انسانی اعلام کرد و براین اساس پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان براساس سیاست بومی‌‌گزینی انجام شد.

وجود نیروهای مازاد در کلان شهرها و کمبود نیرو در سایر مناطق به ویژه نقاط محروم از نکاتی بود که بارها در سخنان مسئولان آموزش وپرورش به گوش می‌رسید و سه عامل جنسیت، رشته و موقعیت جغرافیایی در تورم نیروی انسانی بی‌تاثیر نیست در چنین شرایطی خبر استخدام 50 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش به گوش رسید.

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص می‌گوید: ما قصد داریم بحث نیروی انسانی را مبنایی حل کنیم. در خیلی از جاها سهمیه استخدامی نداریم چون با تورم مواجهیم. یعنی با این استخدام‌هایی که به این شکل انجام می‌دهیم و با پذیرش دانشگاه بومی در فرهنگیان، به جاهایی سهمیه می‌دهیم که مشکل کمبود نیروی انسانی داشته باشند. به جاهایی که با تورم نیروی انسانی مواجهند،سهمیه نمی‌دهیم، اجازه می‌دهیم که ظرف 4 الی 5 سال آینده نیروهای مازاد این مناطق که بازنشسته می‌شوند به یک تعادلی از لحاظ نیروی انسانی برسند.

آموزش و پرورش در دولت یازدهم توانست با استناد به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مجوز جذب 5 هزار فارغ التحصیل دانشگاه‌های دیگر را از سازمان مدیریت دریافت کند. فرزندان فرهنگیان، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مربیان پیش‌دبستانی در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اولویت دارند. 1300 سهمیه از 5000 سهمیه استخدامی به فرزندان شهدا و ایثارگران اختصاص دارد. در شهر تهران و استان تهران نیز نیروی زن به صورت محدود جذب می‌شود و همین موضوع منجر به اعتراض تعداد زیادی از مربیان پیش‌دبستانی که اغلب آنها زنان هستند، شد.

اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی به شرط سنی اعلام شده و بازماندن تعداد زیادی از آنها از شرکت در آزمون استخدامی و از سوی دیگر جذب اندک نیروی زن در این آزمون ( اغلب مربیان پیش‌دبستانی از میان زنان هستند) منجر به شکل گیری اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی به روند برگزاری آزمون استخدامی شد، سرانجام مجلس طرحی را تصویب کرد که به موجب آن آموزش و پرورش باید از ابتدای مهر ماه مربیان پیش‌دبستانی را با توجه به رشته و نیاز خود به صورت حق‌التدریس جذب کند و از استفاده از افراد بازنشسته و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی اجتناب کند.

از تعداد سه هزار و 704 نفری که قرار است استخدام شوند، سه هزار و 74 نفر مرد و 630 نفر زن هستند. در شهر تهران نیز 190 به عنوان استادکار و هنرآموز جذب خواهند شد که 184 نفر مرد و 6 نفر زن هستند.

سازمان سنجش به عنوان متولی برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در تاریخ 27 شهریور این آزمون را برگزار می‌کند و پذیرفته شدگان باید به مدت یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی لازم را بگذرانند، پس از آن باید یکبار دیگر در آزمونی که به منظور سنجش صلاحیت‌های آنهاست شرکت کرده و در صورت کسب گواهینامه معلمی از مهر 95 به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.

178 هزار و 62 نفر در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش ثبت‌نام کردند این در حالی است که قرار است صرفاً 3700 نفر از میان آنها انتخاب شوند در چنین شرایطی شانس انتخاب افراد بسیار اندک است.

مواد آزمون عمومی شامل فناوری اطلاعات (مهارت های هفت گانه ICDL)، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی عمومی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی و هوش و توانمندی های ذهنی است و مواد آزمون تخصصی نیز با توجه به رشته انتخابی هر فرد است.سوالات آزمون چهارگزینه‌ای است و به ازای هر سه پاسخ نادرست، یک نمره منفی برای فرد محاسبه می‌شود.

طبق اعلام محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان،‌ پس از برگزاری یک دوره یکساله برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، آنان به شرط موفقیت در این دوره که با سازوکارهای دانشگاه فرهنگیان تعریف شده است می توانند استخدام آموزش و پرورش شوند، اما موفقیت در این دوره را باید دانشگاه فرهنگیان احراز کند. برنامه یکساله آموزشی یک دوره ویژه برای تربیت حرفه‌ای معلمان با تمرکز شیوه‌های آموزشی، سنجش، تکنولوژی و موضوعات دیگر است.

وی افزود: در دستورالعمل جذب پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، دانشگاه فرهنگیان اجازه دریافت بخشی از هزینه‌ها را از داوطلب دارد. بخشی دیگر از هزینه‌های این گروه توسط دانشگاه فرهنگیان و بخشی دیگر از بودجه وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود.

رقابت 3700 نفر برای ورود به آموزش و پرورش در تاریخ 27 شهریور انجام می‌شود و پس از آن دوره آموزشی یک ساله در انتظار آنهاست، دوره‌ای که بخشی از هزینه‌هایش نیز باید توسط افراد پرداخت شود.

 

منبع : (با ویرایش) از : عصر ایران

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!