مدارس غیر دولتی بی کیفیت تعطیل می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار آنا، مبنی بر اینکه سازمان مدارس غیر دولتی برای متقاضیان تاسیس این مدارس چه شرایطی را در نظر گرفته است گفت: هر شخصی که تقاضای ایجاد مدرسه غیر دولتی داشته باشد باید ابتدا تایید صلاحیت فردی شود، سپس بر اساس آیین‌نامه استقرار باید مکان مناسبی را برای تاسیس در نظر بگیرد که دارای بهترین شرایط از نظر ظرفیت‌های نوسازی باشد. اگر چنین شرایطی را نداشته باشند باید ظرف سه سال وضعیت مدرسه خود را به حد مطلوب برساند.

وی تاکید کرد: در بحث پارامترهای تعیین شهریه، فضای آموزشی مدارس را نیز در نظر گرفته‌ایم. به مدارسی که فاقد شرایط فضای استاندارد باشند مجوز داده نمی‌شود و به سایر مدارسی که شرایط مطلوب نداشته‌اند ابلاغیه‌ای فرستاده شده است تا هر چه زود‌تر شرایط خود را بهبود بخشند، در غیر این صورت تا تعطیلی مدرسه پیش خواهیم رفت.

وی در خصوص 900 مدرسه‌ای که سال گذشته به مشارکت گذاشته شده است عنوان کرد: ما مدارس را به طور کامل واگذار نکردیم تنها ارائه بخشی از خدمات را به مشارکت گذاشته‌ایم و تمامی این مدارس در اختیار آموزش و پرورش هستند.

گرد ادامه داد: ما بار‌ها اطلاع رسانی کردیم و تاکنون حتی یک ریال هم از افرادی که در مدارس تحت مشارکت مردمی تحصیل می‌کنند، دریافت نکرده‌ایم و بر اساس اصل قانون 30 اساسی تنها بحث تامین معلمان این مدارس را از طریق مشارکت‌های مردمی تقویت کرده‌ایم.

ما بار‌ها اطلاع رسانی کردیم تا کنون حتی یک ریال هم از افرادی که در مدارس تحت مشارکت مردمی تحصیل می‌کنند، دریافت نکرده‌ایم و بر اساس اصل قانون 30 اساسی تنها بحث تامین معلمان این مدارس را از طریق مشارکت‌های مردمی تقویت کرده‌ایم

معاون وزیر آموزش و پرورش در این باره به تشریح وضعیت یکی از همین مدارس پرداخت و گفت: در خاک سفید مدرسه‌ای وجود داشت که با دو شیفت و چند نیروی محدود 4 هزار دانش آموز را تحت پوشش آموزشی قرار داده بود اما به خاطر اینکه این مدرسه در زمره مدارس تحت پوشش مشارکت‌های مردمی قرار گرفت، بسیاری از مشکلات این مدارس برطرف شد.

گرد در پاسخ به سوالی مبنی بر سقف استاندارد اجرای برنامه‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: نگاه دولت در این خصوص به استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی است همچنین برنامه‌های فوق برنامه در مدارس غیر دولتی دو سقف دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به تشریح این دو سقف پرداخت و افزود: برنامه‌های فوق برنامه به منظور تقویت بنیه علمی دانش آموزان در نظر گرفته شده است در برخی از مدارس دانش آموزان از ساعت 7:30 صبح تا 2:30 بعد از ظهر تحت آموزش قسمت اول برنامه‌های فوق برنامه قرار می‌گیرند اما برخی از مدارس برنامه‌های دیگری را جهت تقویت هر چه بیشتر بنیه علمی دانش آموزان در نظر گرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به برنامه آموزشی ربوکاپ و... اشاره کرد که البته ذکر این نکته لازم است که تمامی این موارد بر اساس تشخیص و تایید اولیا است.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته در اجرای برنامه‌های فوق برنامه ساماندهی صورت گرفت بیان کرد: مدارس باید برنامه‌های خود را درقالب الگوی شهریه دریافتی بیاورند و برنامه کاملی را تحت اختیار اولیای دانش آموزان قرار دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص قسمت دوم فعالیت‌های فوق برنامه توضیح داد: شهریه این قسمت نباید به هنگام ثبت نام گرفته شود و البته برنامه‌ها نباید به گونه‌ای باشند که دانش آموزان را خسته کنند.

گرد ادامه داد: هر ساله شورای نظارت درصدی را برای افزایش شهریه مدارس غیر دولتی در نظر می‌گیرد، برخی از مدارس طی سال‌های گذشته پایه شهریه بالایی داشتند به همین دلیل این افزایش‌ها موجب می‌شود که شهریه این مدارس سنگین به نظر بیاید البته ما الگوی شهریه‌ای را به تصویب رساندیم که بر اساس آن باید پارام‌تر فضا کیفیت آموزشی کیفیت علمی معلمان نیز در نظر گرفته شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ نرم افزاری که هفت بند الگوی شهریه را به نمایش کشیده است به سایر مدارس عنوان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده شهریه مدارس غیر دولتی در سال جاری بین 2/5 تا 17/5 درصد افزایش می‌یابد. مدارس موظفند شهریه مصوب شورای اداری را از مردم دریافت کنند و با کسانی که از این قانون تخلف کنند برخورد می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دریافت شهریه‌های 20 میلیونی توسط برخی از مدارس غیر دولتی و عدم نظارت بر این مدارس گفت: ما به مدارس تیم بازرسی اعزام می‌کنیم اما اینکه تنها گفته شود برخی از مدارس 20 میلیون تومان شهریه دریافت می‌کنند برای ما کافی نیست ما باید مدرک معتبر داشته باشیم.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از بین 200 معدل بر‌تر در امتحانات نهایی 10 رتبه اول به دانش آموزان مدارس غیر دولتی تعلق داشته است البته برخی از مدارس هم وجود داشتند که نمراتشان در کف بود و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این مدارس تعداد دانش آموزش کمتر از 50 نفر داشته‌اند و به آن‌ها فرصت داده شد تا معدل و توان آموزشی خود را بررسی و آن را کیفیت بخشند

گرد ادامه داد: 60 مدرسه‌ای که تخلف کرده و پیش ثبت نام انجام داده بودند مورد بازرسی قرار گرفتند که از این مدارس 13 مدرسه شهریه‌های بالایی دریافت کرده بودند که از 2 میلیون و 400هزار تومان شروع و به 8 میلیون تومان ختم می‌شد چون از قبل ابلاغ کرده بودیم هیچ مدرسه‌ای اجازه دریافت وجه پیش ثبت نام ندارد با این مدارس برخورد شده و آن‌ها موظف شدند شهریه اضافی دریافت شده را به اولیا باز گردانند. به مدارس متخلف اجازه داده نمی‌شود الگوی شهریه برای سال تحصیلی آینده ارائه دهند.

وی همچنین تاکید کرد: از سال 1383 به بعد هیچ درجه بندی در خصوص مدارس غیر دولتی صورت نگرفته و تمام درجه بندی‌های سال‌های گذشته از درجه اعتبار ساقط است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه بر اساس آمار میانگین نمرات مدارس غیر دولتی در امتحانات نهاییزیر 10 بوده است، گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بین 200 معدل بر‌تر در امتحانات نهایی 10 رتبه اول به دانش آموزان مدارس غیر دولتی تعلق داشته است البته برخی از مدارس هم وجود داشتند که نمراتشان در کف بود و پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این مدارس تعداد دانش آموزش کمتر از 50 نفر داشته‌اند و به آن‌ها فرصت داده شد تا معدل و توان آموزشی خود را بررسی و آن را کیفیت بخشند.

وی تاکید کرد: افزایش شهریه در مدارس غیر دولتی بستگی به منطقه و هر استان دارد. البته باید بگوییم هر ساله به مدارس غیر دولتی تعدادی اضافه می‌شود اما اینکه چه تعداد صندلی خالی وجود دارد مشخص نیست و ما می‌توانیم آمار نهایی را پس از ثبت نام کامل دانش آموزان ارائه دهیم. همچنین والدینی که در خصوص دریافت شهریه شکایت دارند می‌توانند از طریق سامانه نظارت بر شهریه مدارس غیر دولتی و با شماره 82284255 تماس حاصل فرمایند.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری آنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!