تاریخچه شکل گیری و توسعه مدارس تیزهوشان

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در سال 1355، دو مرکز دخترانه و پسرانه موسوم به تیزهوشان توسط کارشناسان آموزشی پایه گذاری شد. از انقلاب 1357 تا سال 1366 این دو مرکز، با عناوین مرکز دخترانه "علامه حلی"و پسرانه "شهید اژه‌ای" زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعال بودند؛ البته هر لحظه امکان تعطیل شدن این مراکز وجود داشت.

با پیگیری موضوع مراکز تیزهوشان، اساسنامه‌ای در سال 1366 به صورت رسمی تصویب شد و سازمانی تحت نام سمپاد با 2 مرکز و 802 دانش آموز تشکیل و به آموزش و پرورش پیوست و این چنین سمپاد از جایگاهی مستحکم تر برخوردار شد. مدارس پسرانه تهران به عناوین مدارس علامه حلی و مدارس دخترانه تهران به عناوین فرزانگان نامگذاری شد.

سمپاد مخفف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است.

سازمان سمپاد به تدریج مدارس زیرمجموعه خود را در استان‌های مختلف کشور گسترش داد؛ طبق آمار تا سال 88، 338 مدرسه سمپاد در 92شهر و ناحیه کشور ایجاد شده بود.

در دیماه سال 1389 براساس مصوبه شورای عالی اداری و به منظور تقویت المپیادهای علمی کشور و جشنواره‌های خوارزمی و توسعه کمی و کیفی مدارس استعدادهای درخشان، "باشگاه دانش پژوهان جوان" و "سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان" با یکدیگر ادغام و مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان تشکیل شد و "مهری سویزیمعاون وزیر آموزش و پرورش، مسئولیت آن را پذیرفت.

روند توسعه مدارس استعدادهای درخشان در چند سال اخیر

از ابتدای انقلاب تا سال 88 به عبارتی طی 31 سال، در 92 شهر و ناحیه کشور، مدرسه سمپاد ایجاد شده بود، اما از سال 89 تا 92 در122 شهر و ناحیه مدرسه سمپاد تاسیس شده است.

طبق آمارهای موجود، در مهرماه سال 88، تعداد 338 مدرسه استعدادهای درخشان در سطح کشور فعال بودند که این رقم در مهرماه 89 به 358 مدرسه و در مهرماه 90 به 439 مدرسه افزایش یافت.

براساس این گزارش، با روند افزایشی تعداد مدارس استعدادهای درخشان، تعداد این گونه مدارس در مهرماه 91 به 538 مدرسه در سطح کشور رسید.

"مهری سویزی" در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا از افزایش مدارس استعدادهای درخشان به تعداد 660 مدرسه در مهرماه 92 خبر داد و گفت: با مجوزهای جدید صادر شده، در مهرماه 92 تعداد مدارس استعدادهای درخشان به 660 مدرسه در 204 منطقه کشور خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به آمار دانش آموزی مدارس سمپاد اضافه کرد: آمار دانش آموزان در مهرماه 88، تعداد 60 هزار و 200 نفر بوده که با توسعه صورت گرفته تا مهرماه 91، به 106 هزار و 345 نفر رسید و با مجوزهای جدید صادر شده به 150 هزار نفر در مهرماه 92 خواهد رسید.

گفتنی است، فارغ التحصیلان سمپاد عمدتاً در دانشگاه های عالی کشور پذیرفته می شوند، بخش مهمی از این دانش آموزان در دانشگاه های واقع در تهران و در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل می شوند.

ایجاد رشته ادبیات و علوم انسانی در مدارس استعدادهای درخشان

سمپاد تا چند سال پیش، صرفاً در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی آموزش می داد، اما اخیراً رشته های انسانی را نیز در حجمی محدود دائر کرده است.

رشته ادبیات و علوم انسانی برای اولین بار در سال تحصیلی 91-90 در مدارس سمپاد ایجاد و به مرور توسعه یافت؛ برنامه ریزی برای ترغیب دانش موزان به انتخاب این رشته تحصیلی و راه اندازی آن در اکثر استانها در سال تحصیلی 92-91 صورت گرفت که گام اول در مهرماه 90 با 2 استان و 58 دانش آموز و گام دوم در مهرماه 91 با 19 استان کشور و 40 کلاس و 603 دانش آموز برداشته شد.

اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر(شهاب)

طرح شهاب با همکاری بنیاد ملی نخبگان و با هدف فرهنگ سازی و اجرایی کردن رویه "استعدادیابی" و "استعدادپروری" در مرحله آزمایشی در 35 منطقه آموزشی در استانهای آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان جنوبی و شمالی، کرمانشاه و هرمزگان به مرحله اجرا درآمد.

با اجرای مرحله آزمایشی شهاب، 7 درصد دانش آموزان پایه های تحصیلی مخاطب در یکی از دوره های تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه) تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

برگزاری المپیادهای علمی دانش آموزی در سطح کشوری

مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان، هر ساله المپیادهای علمی دانش آموزی را در 7 رشته فیزیک، زیست شناسی، کامپیوتر، شیمی، ریاضی، نجوم و اختر فیزیک و ادبی به صورت یکپارچه در سراسر کشور برگزار می کند.

در سال گذشته، آزمون مرحله اول المپیادهای علمی در بازه زمانی 24 تا 27 بهمن ماه و با حضور 153 هزار و 700دانش آموز در سراسر کشور برگزار و در 20 اسفند 91، نتایج اعلام شد.

براساس این گزارش، حدود 9 هزار دانش آموز موفق به راهیابی به مرحله دوم المپیادها شدند که این رقم نسبت به گذشته حدود 33درصد افزایش داشته است؛ لازم به ذکر است که 70 درصد از پذیرفته شدگان، از دانش آموزان مدارس دولتی بوده اند.

مرحله دوم آزمون های المپیاد علمی دانش آموزی نیز در بازه زمانی 10 تا 13 اردیبهشت 92 در 7 رشته به صورت یکپارچه در سراسر کشور برگزار شد و براساس اعلام "حسن ساعی دهقانمعاون باشگاه دانش پژوهان جوان در دهه سوم خردادماه نتایج این مرحله از آزمون های المپیاد علمی دانش آ موزی نیز اعلام خواهد شد.

نحوه ورود دانش آموزان به مدارس سمپاد و نمونه دولتی

دانش آموزان مستعد و علاقمند به تحصیل در مدارس سمپاد و نمونه دولتی، در زمان تعیین شده از سوی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، مهلت خواهند داشت تا جهت شرکت در آزمون های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی ثبت نام کنند.

آزمون مذکور در دو حوزه سمپاد و نمونه دولتی برای ورود به پایه های اول راهنمایی و اول دبیرستان و هنرستان به صورت یکپارچه در سراسر کشور در زمان اعلامی، برگزار می شود.

به گزارش پانا، در آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی که اخیراً در روزهای 19و20 اردیبهشت ماه جاری، برگزار شد، حدود 800هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی و سوم راهنمایی شرکت داشتند.

دارا بودن حداقل معدل کل 19 و 16 در پایه پنجم ابتدایی و حداقل معدل کل 19 و 15 در سال دوم راهنمایی به ترتیب از شرایط ورود به مدارس راهنمایی و متوسطه سمپاد و نمونه دولتی است که از سوی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام شده بود.

حداقل معدل 19 شرط شرکت در آزمون مدارس استعدادهای درخشان است، اما برای ورود به مدارس نمونه دولتی به میزان 20 درصد معدل پایه های پنجم ابتدایی و دوم راهنمایی در نمره آزمون موثر است.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری پانا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!