حدود7 میلیون و 500 هزار کم سواد در گروه سنی زیر 50 سال وجود دارد

به گزارش تیزلند ،به نقل  خبرنگار آموزش و پرورش پانا، علی باقرزاده ، در پاسخ به این سوال که نهضت سوادآموزی تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: در تمام دنیا سواد آموزی و آموزش بزرگسالان ، برای ارائه فرصت دوم به بازماندگان از تحصیل از نظام آموزش رسمی تشکیل شده است. اگر شرایط کشور به شکلی پیش رود که هیچ بازمانده از تحصیلی نداشته باشیم و فرد بزرگسال بی سوادی هم وجود نداشته باشد نیازی به سوادآموزی نخواهد بود و باید بسمت نظام آموزش بزرگسالان رفت.

وی تصریح کرد: در گروه سنی زیر 50 سال 7 میلیون و 500 هزار کم سواد (فردی که در حد دوره ابتدایی درس خوانده) غیر محصل وجود دارد و هرچه نرخ گذر از دوره ابتدایی به دوره متوسطه اول کاهش یابد این آمار افزایش می یابد.

فراگیری سواد؛ از کدام سازمان؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این سوال اگر فردی بخواهد سواد را آغاز کند به کدام سازمان باید مراجعه کند، اضافه کرد: افراد بزرگسال بی سوادی که دانش آموز دارند باید به همان مدرسه تحصیل فرزند خود مراجعه کنند و در غیر این صورت می توانند به نزدیک ترین اداره آموزش و پرورش محل خود مراجعه کنند تا کار ثبت نام آن ها انجام گیرد.

آموزش اولیای بیسواد

وی در خصوص طرح آموزش ، ادامه داد: اجرای این طرح از سال گذشته شروع شده است. براساس اطلاعات موجود 931 هزار دانش آموز دارای پدر، مادر و یا والدین بیسواد بودند ،اما در عمل، ما فقط 623 هزار نفر اولیای بیسواد داریم. این تعداد افراد از چند منظر مانند باسواد یا بی سواد بودن ، آموزش پذیر بودن، زنده بودن و در دسترس بودن مورد پالایش قرار گرفتند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: مدیران مدارس اعلام کردند 375 هزار نفر از اولیای شناسایی و پالایش شده دارای 4 شرط مذکور هستند . از این رقم ، تعداد 154 هزار نفر در 2 سال گذشته ثبت نام شدند و 221 هزار نفر امسال باسواد خواهند شد.

عملکرد استان ها در طرح آموزش اولیای بیسواد

وی با اشاره به عملکرد استان ها در طرح آموزش اولیای بیسواد، افزود: استان یزد 93 درصد اولیا را آموزش داده و بوشهر 81 درصد باقی مانده تا اولیای بیسواد را آموزش دهد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در آموزش اولیای بیسواد استان های کرمان با 29 درصد باقی مانده بیشترین عملکرد و کردستان با 80 درصد باقی مانده کمترین عملکرد را نشان داده اند. همچنین در آذربایجان شرقی و چهارمحال بختیاری به ترتیب 32 درصد و 77 درصد ، اولیای بیسواد باقی مانده است.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!