آخرین روند طرح شهاب در مدارس دولتی

به گزارش تیزلند ، به نقل از خبر گزاری فارس ، ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان) اظهار داشت: پیشینه این طرح به سال‌های پیش و وزارت محمود فرشیدی وزیر وقت آموزش و پرورش باز می‌گردد.

وی ادامه داد: این طرح در حوزه معاونت آموزش متوسطه پیگیری شد و در سال‌های 1388 تا 1392 با شدت بیشتری دنبال شد و هدف این بود که در آموزش و پرورش بستری فراهم شود تا رسالت اصلی آموزش و پرورش که شناسایی و هدایت استعدادهاست در تمام مدارس با امکانات آموزش و پرورش تحقق یابد.

*مدارس تیز هوشان در همه شهرستان‌ها گسترش نداشت

سحرخیز با بیان اینکه مدارس تیزهوشان که شامل دانش‌آموزان با هوش بالاست از گستره و دامنه وسیع در همه شهرستان‌ها برخوردار نبود، گفت: غالباً این مدارس در مرکز استان‌ها دایر می‌شد و به همین دلیل دانش‌آموزان به علت دوری راه نمی‌توانستند در آزمون این مدارس شرکت کنند؛ از سویی این آزمون در یک شرایط برابر برگزار نمی‌شد تا عدالت برای همه برقرار شود.

وی ادامه داد: طرح شهاب با این هدف شروع شد تا بتوانیم معلمان را توانمندسازی کنیم؛ یعنی آموزش‌های ویژه با معرفی وسایل کمک‌آموزشی و رسانه‌های آموزشی صورت گیرد تا این معلمان بتوانند در طول دوران مختلف تحصیلی از دوره ابتدایی تا متوسطه، دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر را شناسایی کرده و متناسب با توان و استعداد هدایت کنند.

سحرخیز افزود: وقتی می‌گوییم استعداد برتر لزوماً قرار نیست که در حوزه دانش نظری باشد؛ برای نمونه مدارس استعدادهای درخشان ما غالباً در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانش‌آموز جذب می‌کنند و ممکن است دانش‌آموز نخبه‌ای در رشته هنر، ورزش و علوم انسانی باشد که نبوغ ممتازی داشته باشد.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت: در آن سال‌ها، چندین جلسه با روان‌شناسان برجسته کشور در حوزه معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد و چند تن از روانشناسان معروف و برنامه‌ریزان آموزش کشور حضور داشتند و نشست‌های مشترکی بین معاونت علمی رئیس‌جمهور و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

سحر خیز ادامه داد: در نهایت بعد از مدت‌ها بررسی و دیدن طرح‌های متفاوت و تدوین یک نقشه راه به یک نتیجه رسیدند که این طرح را به صورت پایلوت در سال 1391 در تعدادی از مدارس برخی استان‌ها آزمایش کنند و بررسی کنند که چگونه می‌توان معلمان را توانمندسازی کنند؛ البته این طرح نیازمند هزینه بود که قرار بود این هزینه با کمک وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی رئیس‌جمهور در اعتبارات و بودجه سالیانه پیش‌بینی شود.

وی تصریح کرد: به موازات پیش‌بینی این بودجه قرار بود کم‌کم دامنه مدارس توسعه یابد؛ سال 92 زمانی بود که سال آخر ماموریت حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش بود و خوشبختانه تعداد این مدارس افزایش خاصی پیدا کرد؛ در سه دوره درسی در استان‌ها مدارسی را به عنوان نمونه انتخاب کردیم و در آنها طرح شهاب مورد آزمایش و اجرا قرار گرفت.

* فعالیت طرح «شهاب» در حد انتظار نیست

سحرخیز با بیان اینکه طرح شهاب زمین مانده و در حد انتظار نیست، افزود: انتظار بود که در سال 94 فراوانی این مدارس را در حدی افزایش دهیم که بتوانیم از ثمرات و اثربخشی این طرح بیشتر بهره‌مند شویم و فرصت را برای عدالت آموزشی و شناسایی استعدادهای ممتاز و برجسته در کشور فراهم کنیم.

وی با اشاره به توجه به استعدادهای درخشان در سند تحول بنیادین، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که باید به تفاوت‌های فردی توجه کنیم و محیط‌های آموزشی را به شکلی متنوع داشته باشیم که فرصت برای عدالت تربیتی و آموزشی فراهم شود؛ وقتی می‌گوییم محیط‌های متنوع آموزشی متوجه به تنوع نیازها، تفاوت‌های فردی و بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای برتر است که همه این‌ها نشان می‌دهد که باید تلاش بیشتری در جهت شناسایی استعدادهای نخبه کشور داشته باشیم.

سحرخیز بیان داشت: حتی در گذشته مدارس نمونه دولتی با این نیت شکل گرفت که دانش‌آموزان با استعداد روستایی شناسایی شده و به سمت مدارس نمونه دولتی هدایت شوند تا در آینده زمام امور مدیریتی کشور در بخش‌های مختلف را به این دانش‌آموزان با استعداد بدهیم تا به جرم روستایی بودن از رشد، تحول و ارتقا عقب نمانند.

*مدارس تیزهوشان در هر شهری باید یک شعبه داشته باشد

مشاور کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: وقتی می‌گوییم مدرسه نمونه دولتی، خاص شهرنشین‌ها نبود بلکه خاص روستاییان بود تا بتوانند دانش‌اموزان بااستعداد را شناسایی کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی می‌گوییم مدارس تیزهوشان در هر شهری باید یک شعبه داشته باشد، افزود: نگاهمان این است تا این استعدادهای برتر فرصتی برای ظهور و بروز پیدا کنند؛ فراوان دیده‌ایم دانش‌آموزی استعداد برتری داشته است، اما به دلیل اینکه در مرکز استان خانه‌ای برای سکونت نداشته، از تحصیل انصراف داده است.

سحرخیز تصریح کرد: عدالت آموزشی اقتضا می‌کند که ما پراکندگی و گستره جغرافیایی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برخی آنها معتقدند ما باید فتیله مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان را پایین بکشیم، چون اگر بالا باشد بازار مدارس غیردولتی تعطیل می‌شود.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت: نباید دانش‌آموزان با استعداد را به مدارس غیردولتی کوچ دهیم و بر سبد هزینه خانوار مردم کم‌درآمد و روستایی فقیر هزینه تحمیل کنیم.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!