خلاقیت در کودکان - 6

سرکار خانم آتشانی در زمینه ی پرورش کودکان خلاق اقدام به ارائه تجربیات خود کرده اند، که در مجموعه ای صوتی در اختیار شما والدین گرامی قرار می گیرد.
دانلود فایل صوتی : خلاقیت در کودکان - شماره 6 - تیزلند
مدت زمان: 00:12:57
حجم فایل: 3.00MB
نکات مطرح شده در این فایل صوتی:
» آسمان متعلق به کسی است که پنجره اش را به سوی آن باز می کند.
» ذهنی که خلاق تربیت میشود با گوش می بیند و با چشم می شنود.
» از رنگهای محیط ، برای پرورش خلاقیت استفاده می کنیم.
» اولین مرحله آشنایی با رنگهاست که پایه و مقدمه ای برای رشد حافظه واژگان، ذخیره لغات، اطلاعات عمومی و درک کودک از جهان اطراف است.
» توجه به رنگ در زندگی کودکان با روشهای مختلفی امکان پذیر است.
» در این برنامه به چند تا از این روشها می پردازیم و با هم مرور خواهیم کرد.
» در اولین مرحله بچه ها باید رنگها اصلی را بشناسند.
» بهتر است از رنگهای محیط اطراف و به روش غیر مستقیم این کار را انجام بدهیم.
» آموزش رنگها با شعر می تواند طیف وسیعی از رنکها را در ذهن بچه بیاورد.
» می توانیم در این راستا از محیط اطراف نهایت بهره را ببریم.
» زمانی که بیرون از خانه هستیم به رنگهای اطراف دقت کنیم.
» مقایسه رنگها علاوه بر افزایش تفکر منطقی می تواند در کودک به رشد خلاقیت نیز کمک کند.
» بعد از مدتی که کودک کامل رنگها رو شناخت می توانیم دقیقتر به رنگها نگاه کنیم.
» حال فرزند ما رنگهای اصلی را کامل می شناسد و حالا می توانیم طیف وسیعی از رنگها را که در محیط وجود دارد را آموزش دهیم.
» می توانیم واژه های مختلفی را در کنار این رنگها به او آموزش دهیم.
» این کار باعث می شود فرزند ما بهتر به محیط اطراف نگاه کند و علاوه بر این اطلاعات عمومیش نیز زیاد می شود.
» ما می توانیم به فرزند خود آموزش دهیم در کنار رنگهای اصلی، ترکیبی از رنگها را بسازد.
» بازی پیدا کردن رنگهای خاص در محیط خانه می تواند یک بازی اثربخش برای رشد ذهنی کودکمان باشد.
» به مرور کودک یاد می گیرد که بین گسترده رنگها تمیز قائل شود.
» یک مادر هم باید اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرد و هم تمرین کند رنگها را دقیقتر بیان کند.
» هر چقدر شما از کلمات مختلفی برای رنگها استفاده کنید به رشد ذهنی بچه خود کمک بیشتری می کنید.
» برای پرورش خلاقیت کودک باید بهش اجازه دهیم با ترکیب رنگهای گواش یا رنگ انگشتی این رنگها را بسازد.
» بگذاریم کودک خود تجربه کند، هدف نحوه ساخت یک رنگ نیست.
» از فرزند خود بخواهید برای رنگهایی که میسازد اسم های جدید بگذارد.
» فعالیت های دیگری که می توانیم با بچه ها در مورد رنگ ها انجام دهیم:
» به او بگوییم یک رنگ او را یاد چه چیزهایی می اندازد.
» فراموش نکنیم هر چه تعداد کلماتی که بچه ما می گوید بهتر است.
» در خلایت کمیت مهم است.
» یک بازی ای که می توان کرد این است که یک رنگ را عنوان کنید و مسابقه بدهید و بعد هر کدام یک کلمه بگویید.
» هر کدام که بتواند کلمات بیشتری بگوید یعنی ذهن خلاقتری دارد.
» باید مراقب باشید انتقاد نکنید.
» توجه داشته باشید که رنگها همیشه یا صرفا با توجه به حسی که برای ما ایجاد می کنند، حس بصری توصیف نمی شوند.
» گاهی ممکن است بر اساس حس های دیگر توصیف شوند.
» به عبارتی رنگها ممکن است خلق و خو و حواس لامسه، چشایی و بویایی و زمینه و درجه حرارت و حتی صداها را تداعی کنند.
» می توانیم به فرزند خود کمک کنیم رنگها را در این طیف نیز بشناسد.
» یک جابجایی حسی در اینجا اتفاق می افتد.
» این بازی آمیزه ای از حواس پنج گانه است.
» قرار است فرزند آزاد باشد و از تمام حواس برای درک یک رنگ استفاده کند.
» داستان پردازی خلاق با اسامی ترکیبی از رنگها هم می تواند روش مناسب دیگری برای پرورش خلاقیت باشد.
کلمات کلیدی: پرورش خلاقیت | روشهای نوین پرورش خلاقیت | روانشناس کودک | خلاقیت در کودکان | رادیو مادر
منبع دریافت این مطلب : آموزشگاه شفق