مهم ترین اخبار روی داده در آموزش و پرورش 93

 در این سال ها کلاس ششم به مقطع ابتدایی اضافه شد، بعد هم دبیرستان به دو دوره سه ساله تقسیم شد و مقطعی به نام راهنمایی حذف شد. این تغییرنام ها البته با یک انقلاب درونی نیز همراه بود که بزرگ ترین مشکلش کمبود کلاس درس و معلم بود که برای جبران این کمبودها، حتی انباری ها و کانکس ها به عنوان کلاس درس استفاده شدند و بسیاری از دبیران بدون این که تجربه ای در دوره ابتدایی داشته باشند به اجبار راهی دبستان ها شدند.

در این سال ها پنجشنبه مدارس هم تعطیل اعلام شد که دلیلی شد برای فشرده شدن زمان آموزش و برخی نواقص ناشی ازاین فشردگی. آموزش و پرورش در سال 93 بار این مسائل آمده از گذشته را به دوش کشید و سراسر این سال برایش همراه شد با مشکل کمبود نیرو، کمبود معلمان متخصص، کمبود کلاس درس و فشردگی زمان آموزش. البته امسال 2000 مدرسه کشور روزهای پنجشنبه دایر شدند تا پایلوتی باشند برای بازگشایی احتمالی پنجشنبه مدارس از سال تحصیلی 95 ـ 94.

سالی که درحال اتمام است در حوزه آموزش و پرورش با چند طرح پیشنهادی سپری شد که یکی از آنها به تغییر در رشته های دبیرستانی مربوط می شد. خلاصه طرح این بود: رشته های دبیرستانی به دو دسته علوم انسانی و علوم پایه تقسیم شود، دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم رشته عمومی بخوانند یا این که تا سال یازدهم رشته عمومی بخوانند و برای سال دوازدهم انتخاب رشته کنند. این تصمیم هنوز در شورای عالی آموزش و پرورش است که اگر هر کدام از این سه پیشنهاد رای بیاورد به احتمال زیاد سال 94 سال پرخبر و پرحاشیه ای خواهد بود.

سال 93 نیز البته به واسطه یک تصمیم، سالی پرحاشیه شد؛ تصمیم برای واگذاری مدارس دولتی به موسسان مدارس غیردولتی. 900 مدرسه امسال با همه تجهیزات و امکانات و دانش آموز به بخش خصوصی داده شد که تبعات ناخوشایندی داشت ازجمله این که معلمان کم تجربه و بی تجربه در مدارس به کار گرفته شدند و برخی از واگذاری ها نیز بر اساس رابطه انجام شد. درست است که این تصمیم به سود آموزش و پرورش بود و از هزینه های جاری و پرسنلی اش می کاست، ولی این سیاست، چیزی نبود که مورد پسند نمایندگان مجلس قراربگیرد. سرانجام نیزحرف مجلسی ها به کرسی نشست و نمایندگان ملت اوایل اسفند در جریان بررسی لایحه بودجه سال 94 هرگونه واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی را تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی تاپایان سال آینده ممنوع کردند. به این ترتیب، سیاست واگذاری مدارس دولتی به بخش غیردولتی را می توان عقیم ترین برنامه آموزش و پرورش در سال 93 معرفی کرد.

سال 93 برای خانواده آموزش و پرورش با مسائل دیگری نیز همراه بود که رنگ و بوی دلخوری داشت. اسفند امسال فرهنگیان سراسر کشور در حرکتی هماهنگ نسبت به وضع معیشت شان اعتراض کردند و در نقاط مختلف کشور دست به تحصن آرام زدند. این معلمان مدت هاست دلخوش اند به طرح رتبه بندی معلمان که قراراست دریافتی فرهنگیان را به بقیه کارکنان دولت نزدیک کند، اما این طرح امسال نیز به نتیجه نرسید چون معطل نظر رئیس جمهور است و بعد هم تصویب در مجلس.

اما در کنار همه این کاستی ها سالی که روبه پایان است با چند اتفاق خوب نیز همراه شد، اول این که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال های قبل برداشت های مختلفی از آن می شد صاحب راهبردهای مشخص شد تا مجریان سیستم آموزشی بدانند چه کاری در راستای تحول است و چه اقدامی خلاف خواسته های سند. سال 93 طرح ملی انسداد بی سوادی نیز کلید خورد تا افراد لازم التعلیمی که به دلایل اقتصادی یا فرهنگی از تحصیل بازمی مانند به کمک دولت و خیرین به مدرسه بازگردند.

اینها مهم ترین اخبار روی داده در آموزش و پرورش نود و سومین سال از قرن چهاردهم خورشیدی است که امید است سال نود و چهارم این قرن برای نظام آموزشی کشور بی حاشیه تر و کیفی تر باشد.

 

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!