راهکارهای تدریس برای هر یک از هوش های هشت گانه گاردنر

گاردنر می گوید این خیلی مهم است که معلم تفاوتهای فردی میان دانش آموزان را خیلی جدی بگیرد آگاهی از تئوریهوش های چندگانه معلمان را بر می انگیزد تا روش های متفاوتی برای کمک به همه دانش آموزان کلاسشان بیابند .معلم باید آگاه باشدهر دانش آموز نیمرخ هوشی منحصر به فرد خودشرا دارد که می تواند بر یادگیری دانش آموز تاثیر بگذارد.

اما یک معلم چگونه باید با چنین کلاس متنوعی مواجه شود؟ در کلاس های سنتی با دانش آموزان به صورت یک گروه مشابه بر خورد می شد و تمرینات مشابهی به همه دانش آموزان داده می شد و انتظار داشتند در زمان یکسان جواب مشابهی تولید شود،از دانش آموزان انتظار می رفت طی یک زمان محدود و یکسان دانش ارئه شده به وسیله معلم را فرا گیرند و اکثر دانش رسمی با استفاده از زبان و تحلیل ریاضی منطقی ارائه می شد و به وسیله ی روش های محدود و آزمون های مکرر مورد ارزیابی قرارمی گرفت که به موجب آن بهترین نمره به دانش آموزی اختصاص داده میشد که بالاترین توانایی را برای محفوظات داشت.

از نظر گاردنر هوش های چند گانه ای که می تواند در یادگیری بخصوص در کلاس درس نقش زیادی در یادگیری و آموزش دانش آموزان داشته باشد به شرح زیر می باشد.

1. مهارت های کلامی

مطالب را برای کودکان بخوانید و از آنان بخواهید که آنها را برای شما بازگو کنند.

درباره نویسندگان کتابها با کودکان بحث کنید.

با کودکان به دیدن کتابخانه و کتابفروشی ها بروید.

از کودکان بخواهید که پس از خواندن داستان آن را خلاصه و بازگو کنند.

2. مهارت های ریاضی

با کودکان بازی های منطقی کنید.

مترصد فرصت هایی باشید که می توانند کودکان را به تفکر و ساختن مفهوم اعداد وادارند.

کودکان را برای گردش علمی به آزمایشگاه کامپیوتر، موزه های علوم و نمایشگاه های وسایل الکترونیکی ببرید.

فعالیت های ریاضی، مانند شمردن اجسام و آزمایش با اعداد را با کودکان انجام دهید.

3. مهارت های فضایی

مواد گوناگونی را در اختیار کودکان بگذارید که خلاقیت انان را برانگیزند.

کودکان را به جهت یابی در مسیرهای هزارتو (ماز) و کشیدن نمودار وادارید.

کودکان را به موزه های هنری و موزه هایی ببرید که خودشان می توانند آزمایش کنند.

با کودکان به پیاده روی بروید و در بازگشت، از آنان بخواهید مسیری را که رفته اند مجسم کنند و نقشه ای از آنچه دیده اند بکشند.

4. مهارت های حسی - حرکتی - جسمانی

فرصت هایی برای فعالیت های جسمانی فراهم آورید و کودکان را به شرکت در آنها تشویق کنید.

محوطه هایی برای بازی کودکان در داخل و خارج ساختمان فراهم آورید.

اگر این کار برایتان امکان ندارد آنان را به پارک ببرید.

کودکان را به مسابقات ورزشی ببرید.

کودکان را به شرکت در فعالیتهای ورزشی تشویق کنید.

5. مهارت های موسیقی

برای کودکان ضبط صوتی تهیه کنید که بتوانند از آن استفاده کنند.

فرصت هایی برای آنکه کودکان به کمک صدای خود و سازهای ساده با هم آهنگ و شعر بسازند فراهم آورید.

کودکان را به ساختن سرود تشویق کنید.

6. مهارت های درون فردی

کودکان را به داشتن سرگرمی و موضوع های مورد علاقه تشویق کنید.

وقتی کودکان احساسات خود را بیان می کنند به آنان گوش کنید و پاسخ های احساسی به آنان بدهید.

کودکان را تشویق کنید که تخیل خود را به کار ببرند.

از کودکان بخواهید که دفتر خاطرات یا آلبوم بریده جرایدی برای نگه داشتن ایده ها و تجربه های خود داشته باشند

7. مهارت های بین فردی

· کودکان را به کار در گروه تشویق کنید.

· کودکان را در بهبود بخشیدن به مهارت های ارتباطی شان کمک کنید.

· بازی های گروهی برای کودکان ترتیب دهید.

· کودکان را تشویق کنید که در انجمن های دانش آموزی شرکت کنند.

8. مهارت های طبیعت گرایانه

· کودکان را به موزه علوم طبیعی ببرید.

· در کلاستان یک مرکز فراگیری طبیعت گرا تشکیل دهید.

· کودکان را در فعالیت های طبیعت گرایانه در هوای آزاد، مانند پیاده روی در طبیعت یا انتخاب یک درخت برای مراقبت، درگیر کنید.

· از کودکان بخواهید مجموعه هایی از گونه های گیاهی و جانوری تهیه و آنها را رده بندی کنند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!