پرسش های نامتعارف در ثبت نام مدارس غیردولتی

ما رد چند مدرسه غیردولتی مشهور در تهران را گرفتیم و رسیدیم به مجموعه ای از گزینش های بی ضابطه، بی منطق و دور از شئونات انسانی تا به اینجا که در مصاحبه از دانش آموز متقاضی اول دبستان می پرسند پدرت طرفدار اخبار کدام شبکه های خارجی است و اگر ماهواره دارید مادرت کدام برنامه ها را تماشا می کند. از او می پرسند روزنامه مورد علاقه والدینت کدام است؟ نظرشان درباره فلان شخصیت کشوری چیست؟ یا مادرت چند ساعت در روز را بیرون از خانه می گذراند؟

خانواده ها هم با این سبک و سیاق گزینش کنار می آیند، چون خود را مشتری مدرسه ای بی نقص می دانند که ضامن خوشبختی تحصیلی فرزندشان است و از آنجا راهی روشن به سوی آینده باز می شود. اما موسس مدرسه ای غیردولتی در شمال تهران به ما می گوید این کارها چیزی نیست جز تلاش برای اسم درکردن بیشتر و گرفتن رگ خواب مردم در دست؛ زیرا موسسان و مدیران این مدارس خوب فهمیده اند مردم طالب چیزی هستند که آن را سخت به دست می آورند. ولی سختی تا کجا؟

در پیگیری هایمان به مدارسی برخوردیم که شرط ثبت نام دانش آموز را شغل والدینش تعیین کرده اند (و در گوشی درباره میزان درآمد خانواده نیز سوال کرده اند) از آن پزشکان و مهندسان و خلبان ها و وکلا و کیست که طالبشان نباشد، گویی مدارس پر مشتری می خواهند با این شیوه گزینش، دانش آموزانشان را طراحی فرهنگی کنند و خود را طرف حساب یک قشر بی دردسر و مطیع .

این تمایل عجیب برخی مدارس را با مجتبی زینی وند، مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشتیم که او در یک همنوایی غیرمنتظره با ما از برخی کارهای بی منطق در این مدارس ابراز تاسف کرد و گفت خودش نیز به این ملاک گزینش اعتراض کرده و از موسسان و مدیران مدارس شنیده که والدین تحصیلکرده می خواهند در درس ها کمک حال بچه هایشان باشند. چه توجیه عجیبی! مگر نه این که مدارس پرطرفدار مدعی ارائه بهترین آموزش ها به دانش آموزان هستند، پس با این حساب دیگر چه لزومی دارد خانواده ها در خانه دست به کار آموزش شوند و نقص های تحصیلی برطرف نشده در مدرسه را در منزل ترمیم کنند. پس این تحلیل به منطق نزدیک تر است که این مدارس سودای طراحی فرهنگی مدرسه را در سر دارند.

معدل 20، انضباط 20

بجز دقیق شدن های عده ای در زندگی خصوصی دانش آموزان، برخی دیگر از شرایط ثبت نام در مدارس مشهور نیز قابل تامل است؛ شرایطی که راه های ورود را فقط برای عده ای باز می گذارد که روی نمره 20 توقف کرده اند. ما که پی کار یکی از این مدارس را گرفتیم، معلوم شد شرطش برای شرکت دادن متقاضیان در آزمون ورودی پایه های هفتم، هشتم و نهم (متوسطه اول) معدل و انضباط 20 است و شرط لازم برای شرکت در آزمون ورودی پیش دانشگاهی معدل بالای 19، دروس اختصاصی بیشتر از 19 و نمره انضباط 20؛ یعنی شرکت کنندگانی درسخوان، سربه زیر و بی دردسری که بعد از ثبت نام قطعی شان می توانند تراز مدرسه را بالا نگه دارند.

مجتبی زینی وند خوشبختانه در این موضوع نیز هم موضع ما بود که این روال ها من درآوردی است و منطقی در آن جاری نیست. ما که با زینی وند صحبت می کردیم او پاسخ های شنیده از برخی موسسان این مدارس را چنین شرح داد که وقتی 900 متقاضی ثبت نام داریم و کمتر از 30 صندلی خالی، چه بهتر از این که با سخت کردن شرایط، بهترین ها را گزینش کنیم. زینی وند البته قرار دادن شرط و شروط را اقدامی غیرقانونی نمی داند، اما با این بخش کار مشکل دارد که برخی مدارس شروطی را برای ثبت نام قرار می دهند که با نگاه تربیتی مورد نظر آموزش و پرورش تناسب ندارد، مثل تاکید افراطی بر 20 و سنجیدن دانایی و توانایی افراد با این عدد.

آزمون هایی شبیه کنکور

چنته مدارس غیردولتی پرمشتری را که بکاویم چیزهای عجیبی (غیر از نکاتی که گفته شد) از آن بیرون می آید که در نتیجه غیرقانونی بودنش ثابت می شود، ولی اموری هست که این مدارس دلبستگی وافری به آن دارند و دست بردار از آن نیستند. آزمون های ورودی یکی از اینهاست، آزمون هایی به ظاهر علمی ولی با هدف گلچین کردن بیشتر و قرار دادن فیلترهای سفت و سخت تر جلوی راه متقاضیان.

مواد امتحانی این آزمون ها دروس سال قبل است و آزمون های دوره دبیرستان، مشتمل بر درس های اختصاصی هر رشته مثل ریاضی و فیزیک و زیست برای دانش آموزان علوم تجربی و عربی و ادبیات و تاریخ برای دانش آموزان علوم انسانی. این یعنی مدارس مورد نظر ما به نمرات کارنامه ای دانش آموزان اعتمادی ندارند و می خواهند مطمئن شوند آنها درس های سال پیش را خوب آموخته اند و قرار نیست برای مدرسه تازه خود دردسر ایجاد کنند.

زینی وند، مدیرکل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش اما با این بخش از عملکرد مدارس درگیری اساسی دارد و بصراحت بر غیرقانونی بودن این کار تاکید می کند، علتش نیز اقدام سال گذشته سازمان مدارس غیردولتی در ساماندهی آزمون های این مدارس و تاکید بر مجاز بودن برگزاری آزمون فقط برای پایه های هفتم (اول متوسطه اول) ودهم (اول متوسطه دوم). در واقع به گفته مدیرکل، مدارس غیردولتی حتی پرمشتری ترین آنها فقط باید برای متقاضیان پایه های هفتم و دهم آزمون ورودی علمی برگزار کنند نه برای بقیه پایه ها، درحالی که اغلب مدارس پرطرفدارغیردولتی، آیین نامه سال قبل را نادیده گرفته اند و آزمون های ورودی را همچنان سفت و سخت برای همه پایه ها برگزار می کنند.

از رفتار این مدارس چنین برمی آید که آنها مدعی کیفیتی بلامنازع هستند و این همه سختگیری برای ورود را دلیلی بر خدمات آموزشی بی رقیب خود می دانند که فقط بهترین ها شایسته دریافت آن هستند. اما رد چند مدرسه را که مشتریانش برای ثبت نام صف کشیده اند گرفتیم که مشخص شد آنها در دوره پیش دانشگاهی از والدین تعهد کتبی می گیرند اگر فرزندشان در کنکور پذیرفته نشد حق اعتراض ندارند و به جای خرده گیری به مدرسه باید نقص را در دانش آموز خود جستجو کنند.

در واقع ما به این نتیجه رسیدیم که مدارس مدعی دارا بودن بهترین خدمات آموزشی هیچ تضمینی برای قبولی دانش آموزان در کنکور نمی دهند، در حالی که بخش زیادی از اسم و رسم خود را مدیون دانش آموزانی هستند که در رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار کنکور قبول شده اند و همواره از این نام ها برای تبلیغ بیشتر مدرسه خویش استفاده کرده اند.

اما گویی آموزش و پرورش فعلا دربرابر این مدارس خلع سلاح است، طوری که زینی وند، مدیرکل مدارس غیردولتی می گوید وقتی بازرسان به این مدارس مراجعه می کنند موسسان و مدیران منکر چنین اتفاقاتی می شوند و شکایات مردمی را هم که با آنها روبه رو می کنند، باز قانون شکنی شان را نمی پذیرند که باید گفت همیشه همین بوده و بیشتر متهمان، اتهام وارده به خود را نمی پذیرند ولی نپذیرفتن اتهام مانع دادرسی نمی شود.

با این حال این مقام مسئول، درمان این درد را در همت مردم و هوشیاری آنها می جوید، این که زیر بار هر شرط و شروطی نروند، به حقوق خود آگاه باشند و تخلفات را به اداره کل مدارس غیردولتی و ادارات مشارکت استان ها و مناطق گزارش دهند. البته گرچه نقش مردم در جلوگیری از تخلفات انکارنشدنی است، ولی مدارس غیردولتی که به گفته زینی وند «سال ها نظارت جدی بر آنها نبوده و تعدادی شان گمان می برند از آسمان افتاده اند» نیاز به نظارت های مستمر دولتی دارند تا از شوق بی پایان خانواده ها برای رساندن فرزندان به قله های موفقیت، سوء استفاده نکنند.

 

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!