آموزش و پرورش پذیرش در مدارس استعدادهای درخشان را کاهش داده است

به گزارش تیزلند ، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ،عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری بر شناسایی و هدایت استعدادهای برتر اظهار داشت: با توجه به رشد و پیشرفتی که در سال‌های گذشته در کشور ما در ابعاد مختلف رخ داده است و بسیاری از ساکنین روستاها و شهرهای کوچک نیز در حد قابل توجهی با فناوری‌های نوین آشنایی پیدا کرده‌اند، ضرورتاً میزان نخبگی و پرورش استعدادها با رشد افزون‌تری حادث شده است.

وی ادامه داد: این امر طلب می‌کند تا نگاه عمیق‌تری به موضوع پرورش استعدادها، کشف و جذب آنها داشته باشیم.

مقتدایی افزود: اگر قبلاً نقاط تمرکز به شهرها و کلان‌شهرها بود، امروز باید دامنه پرورش استعدادها به دورترین نقاط توسعه یابد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر شاید به جهت این افزایش‌ها بوده است که عملاً به جای توسعه مراکز خود، میزان پذیرش دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان را کاهش داده است، گفت: گویی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نمی‌توانند همه استعدادها را که براساس عرف قبلی جذب می‌کنند، در مدارس خاص جذب کنند.

وی افزود: در این خصوص تذکرات متعددی به وزیر سابق و فعلی آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش داده‌ایم، اما واقعیت این است که به دلیل اینکه پذیرش استعدادها در کشور نیازمند هزینه‌های بیش‌تر و سرمایه‌گذاری افزون‌تر است و وزارت آموزش و پرورش عملاً محدودیت‌هایی دارد، خود به خود نوعی کم‌کاری در شناسایی و جذب استعدادهای درخشان رخ داده است.

مقتدایی اضافه کرد: این مسئله وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم سرمایه‌گذاری روی این بخش دانش‌آموزی می‌تواند منافع بسیار زیاد و درازمدت برای کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه نباید از نظر دور بداریم که برگزاری المپیادها و برخی مسابقات و رقابت‌های خاص در وزارت آموزش و پرورش نهادینه شده است، گفت:‌ اما در کنار این فعالیت‌های مثبت همه بخش‌های تصمیم‌گیرنده کشور باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانند حد بالاتری از شناسایی، جذب و پرورش دانش‌آموزان نخبه را انجام دهد.

وی اضافه کرد: کمیسیون آموزش مجلس همواره تلاش کرده است تا موانع پیش روی آموزش و پرورش را بردارد و آمادگی بالایی در مجلس برای پیگیری مسائل آموزش و پرورش وجود دارد.

مقتدایی تصریح کرد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش آن طور که شایسته است، از این ظرفیت موجود استفاده نکرده است که نمونه آن را می‌توان در عدم ارائه لوایح از سوی آموزش و پرورش به مجلس ذکر کرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس، خاطرنشان کرد: تعداد لوایحی که آموزش و پرورش آورده است،‌ آن‌قدر اندک است که می‌توان گفت هیچ اقدامی از سوی آموزش و پرورش صورت نگرفته است و آنچه انجام گرفته در قالب طرح از سوی مجلس و کمیسیون آموزش بوده است و این نشان‌دهنده بخشی از کم‌کاری در آموزش و پرورش است.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!