تفکر مثبت همیشه هم خوب نیست!

 تفکر مثبت از تکرار کلمات تاکیدی مثبت گرفته تا از بین بردن صداهای منفی ذهن برای به دست آوردن سلامت افراد را شامل می شود اما حقیقت اینجاست که تفکر مثبت گاهی اوقات ما را به عقب می راند و همانند یک مانع در مقابل مان جلوه می کند.

این موضوع را با ذکر یک مثال مستند برای تان نشان خواهیم داد. 2 گروه از زنان برای کاهش وزن خود در یک مطالعه تحقیقاتی شرکت کردند. از گروه اول خواسته شد در مورد نتیجه رژیم غذایی خود به تصویرسازی مثبت بپردازند؛ اینکه نتیجه بسیار رضایتبخش بوده و آنها به وزن ایده آل خود رسیده اند اما از گروه دوم خواسته شد در تصویرسازی ذهنی خود را در حالت تقلب و زیر پا گذاشتن رژیم مشاهده کنند. بعد از یک سال نتایج بسیار جالب بود. برخلاف آنچه که در مورد تاثیر تصویرسازی و تفکر مثبت گفته می شود، گروه اول نسبت به گروه دوم وزن کمتری از دست داده بودند.

تصویرسازی مثبت می تواند تنبل تان کند

تصویرسازی در مورد آینده آن هم به صورت کاملا مثبت باعث آرامش شما می شود و فشار خون را پایین می آورد اما با توجه به تمام این نتایج خوب، تصویرسازی ممکن است باعث شود انرژی کمتری روی اهداف تان بگذارید.

در واقع رویابافی و افکار مثبت انرژی مورد نیاز را برای به اجرا در آوردن قصد و نیت تان تخلیه می کند. گاهی تفکر مثبت مغزتان را فریب می دهد که به هدف تان دست پیدا کرده اید و در نتیجه نسبت به پیگیری آن شل و بی انگیزه خواهید بود.

رویکرد تقابل ذهنی

منتقدان تفکر مثبت به افراد توصیه می کنند از گفتگوهای مثبت ذهنی و کلامی دست بردارند و در مقابل به صورت واقعی با چالش ها و موانع زندگی شان روبرو شوند اما داشتن این طرز تفکر هم کمی زیاده روی است چون نمی تواند نسبت به داشتن تفکر مثبت بهتر باشد.

اما استفاده از یک رویکرد ترکیبی بهترین حالت ممکن است که به آن «تقابل ذهنی» می گوییم؛ یعنی رسیدن به اهداف با ترکیب تفکر مثبت و واقع گرایی. برای مثال یک آرزو کنید، سپس تصور کنید به آن خواسته دست پیدا کرده اید و غرق این حس خوب شوید. بعد از آن توقف کنید و به تصویرسازی موانع احتمالی بپردازید که بر سر راه تان به وجود خواهد آمد. استفاده از این تکنیک در نمونه مطالعات تحقیقی روی افراد نیز نتایج جالبی را نشان داد.

وقتی از افراد خواسته شد موانع موجود در راه رسیدن به آرزوی شان را تصویرسازی کنند، با این روش بسیاری از آرزوها که دور از واقعیت بود حذف شد و افراد دست از آرزو کردن یک خواسته غیرمنطقی و غیرعقلانی کشیدند.

در یک آزمایش دیگر از گروهی از ورزشکاران خواسته شد برای رسیدن به فرم ایده آل به «تقابل ذهنی» بپردازند. نتیجه نشان داد این گروه نسبت به گروهی که تنها به تصویرسازی مثبت پرداخته بودند سبزیجات بیشتری مصرف کنند و روی تمرینات خود نیز بیشتر متمرکز شده بودند.

مثبت فکر کردن خوشایند است اما به آن معنا نیست که برای ما خوب است. برای رسیدن به هدف باید متعادل رفتار کرد. اینکه تنها به جنبه های منفی یک موضوع فکر کرد یا تنها به تصورات مثبت آن، به هیچ وجه نتیجه خوبی ندارد.

 

منبع دریافت این مطلب : آفتاب

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!