مدارس در انتظار یار مهربان

به گزارش جام جم آنلاین، این تکاپو اما هنوز کافی نیست چون به جز این که نقدهای اساسی به کیفیت و ماهیت کتاب انشا وارد است، گفته می شود زنگ کتابخوانی نیز نه هنوز به معنی واقعی کلمه جزو برنامه های درسی قرار گرفته و نه کتابخانه های کلاسی به اندازه کافی تجهیز شده است.

کتابخوانی در حسرت زمان

بستگی دارد حال و روز کتابخانه های مدارس را چه کسی روایت کند؛ مسئولان آموزش و پرورش یا معلمان و مدیران مدارس. قضاوت این دوگروه تقریبا شباهتی به هم ندارد و حتی گاه متناقض؛ چون از سمت مسئولان صدای تجهیز کتابخانه ها می آید و از سوی اولیای مدرسه همان نواهای قدیمی کمبود و مشکلات.

اگر به گفته حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ـ که تابستان عنوان کرده بود ـ استناد کنیم، کتابخانه های مدارس، بویژه مدارس ابتدایی باید ازاول مهر تجهیز می شدند، هر کدام با 40 تا 50 کتاب جدید.

کفاش گفته بود دانش آموزان و معلمان موظفند این کتاب ها را در زنگ ادبیات مطالعه کرده و نتایج مطالعات خود را برای دوستان و همکلاسی های خود تعریف کنند.

در واقع معاون وزیر ایده آلی را وعده داد که وقتی ما از تعدادی از معلمان در مناطق مختلف کشور جویای آن شدیم، چیزی غیر از گفته های او شنیدیم.

یکی از این معلمان گفت هنوز هیچ کتاب جدیدی به کتابخانه کلاسی آنها اضافه نشده و همین کتاب هایی هم که موجود است، فرصت محدود کلاس اجازه خواندنشان را نمی دهد البته حمیدرضا کفاش پیش از این قول داده بود ورود کتابخوانی به برنامه های درسی رسمی و تعیین نمره برای آن را از شورای عالی آموزش و پرورش پیگیری کند که چون هنوز این خواسته نه به دار است و نه به بار، خواندن کتاب های غیردرسی در کلاس های درس روی هواست.

از کمبود کتاب تا کتاب های قدیمی

با این حال معلمانی که ابتکار عمل دارند یا با استفاده بهینه از زمان، فرصتی را برای کتابخوانی درکلاس ایجاد می کنند، کم نیستند؛ هرچند هنوزغلبه با گروه اول است.

در این میان اما دغدغه مشترک معلمان و مدیرانی که ما با آنها گفت وگو کردیم کمبود کتاب در مدرسه بویژه کمبود کتاب های جدید و متناسب با سن دانش آموزان است.

معلم یکی از مدارس روستایی از توابع سنندج می گوید مدرسه 27 دانش آموز دارد و 80 کتاب که نزدیک پنج سال است، هیچ کتابی به آن اضافه نشده طوری که دانش آموزان همه این کتاب ها را خوانده اند و دیگر کتاب نخوانده نمانده است.

مدیر مدرسه ای در رشت نیز می گوید 310 دانش آموز دارد و نزدیک به هزار کتاب، که اگر این تعداد با وسواس بررسی شود، صد جلد کتاب مفید میانشان پیدا نمی شود.

او توضیح می دهد علت این است که از سال ها قبل آموزش و پرورش بسته ای از کتاب را به مدرسه ارسال می کرد مشتمل بر کتاب های مناسب و نامناسب برای دانش آموزان ابتدایی از جمله داستان سیندرلا یا شاهنامه فردوسی و کتاب های شعر و نثر سنگین. او می گوید دو سه سالی است برای جلوگیری از تکرار این انباشت، کتاب های ارسالی آموزش و پرورش را نمی پذیرد و از بودجه مدرسه کتاب های مورد نیاز را تهیه می کند.

معلم یکی از مدارس روستایی کرمانشاه نیز به همین مشکل اشاره دارد و ریشه ورود کتاب های بی تناسب با سن دانش آموزان را تصمیم گیری از ستاد (وزارتخانه) می داند نه خرید کتاب برای کتابخانه مدارس به سلیقه و انتخاب معلمان.

104 میلیون کتاب، 13 میلیون دانش آموز

ایران 105 هزار مدرسه دارد، کمی بیش از 13 میلیون دانش آموز و طبق آخرین آمارها 104 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مدارسش.

زهرا مظفر، معاون اداره کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش این آمار آخری را به ما ارائه می کند، مسئولی که می گوید سرانه کتاب در مدارس 8.8 است، یعنی نزدیک به 9 کتاب به ازای هر دانش آموز.

او با این حال می گوید برنامه آموزش و پرورش افزایش این آمار است و از تابستان امسال براساس تفاهم نامه ای که با وزارت ارشاد منعقد شده، از 16 استان خواسته اند با مراجعه به سایت، از بین کتاب های معرفی شده کتاب های مورد نیاز را انتخاب کنند.

به گفته مظفر گویا، در این طرح مدارس مناطق مرزی، روستایی و عشایری (به علت دسترسی سخت ترشان به کتاب) در اولویت هستند و استان های مختلف بر اساس شرایطشان از 12 تا 50 میلیون تومان حق خرید دارند.

با این که حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی وزیر پیش از این از تجهیز کتابخانه های مدارس هدف همزمان با آغاز سال تحصیلی خبر داده بود، اما پیگیری های ما از چند مدرسه بویژه در مناطق روستایی و مرزی نشان می دهد که تا این لحظه کتابی به دست آنها نرسیده است.

وجود کتاب در مدارس آن هم کتاب های جدید با موضوعات تازه از این بابت مهم است که سن دانش آموزی بهترین زمان برای اخت شدن با کتاب و فرهنگ کتابخوانی است آن هم برای ما مردمی که شانس کتابخوان شدنمان در کانون خانواده اغلب ضعیف است.

کتابخانه های مدارس به خانه تکانی نیاز دارند و کتابخوانی در مدارس به توجهی ویژه، شاید با تعریف زنگی برای کتابخوانی و ورود کتاب های غیردرسی به سبد تحصیلی دانش آموزان.

فاصله ما با استاندارد ها

طبق تعریف یونسکو، کوچک ترین مدرسه باید دست کم 2500 جلد کتاب داشته باشد، کتاب هایی روزآمد و متناسب با سن، خواسته ها و توانمندی های دانش آموزان. همچنین مساحتی که باید در هر مدرسه به کتابخانه اختصاص داده شود به این شرح است: به ازای یک تا 250 دانش آموز عضو کتابخانه 125 متر، از 251 تا 500 دانش آموز 250 متر و 500 دانش آموز به بالا 350 متر.

افتتاح 50 هزار نمایشگاه از 23 مهر

از 23 تا 26 مهر 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه افتتاح می شود که به گفته زهرا مظفر، معاون اداره کل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش، مدیران و معلمان می توانند کتاب های مورد نیاز را با 40 درصد تخفیف خریداری کنند.

 

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!