از هدیه های زورکی به مدرسه تا فشار دانش آموزان به خانواده ها

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری فارس از ساری، دریافت وجه از دانش‌آموزان موضوعی است که در برخی از مدارس مازندران با آن مواجه هستیم و این مساله نگرانی‌های بسیاری را به‌ویژه برای اقشار ضعیف و دارای چند دانش‌آموز به‌ وجود آورده است.

دریافت وجه از دانش‌آموزان از زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده و هنگام دریافت کارنامه به اوج خود می‌رسد، به‌ طوری‌ که برخی از مدیران مدارس از دادن کارنامه به دانش‌آموزانی که این وجه را پرداخت نکردند، امتناع می‌ورزند.

نکته جالب این است که مسئولان اعلام می‌کنند مدارس هیچ مجوزی برای دریافت وجه هنگام ثبت‌نام ندارند و این امر غیرقانونی است و مدیران مدارس به‌دلیل کمبود اعتبار و نیازهای آموزشی مختلف دریافت این وجه را درست می‌دانند که باید تکلیف خانواده‌ها به‌ویژه افراد کم‌بضاعت و دارای چند فرزند در این میان مشخص شود.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دریافت وجه از دانش‌آموزانغیرقانونی است، اظهار کرد: دریافت وجوهی در قالب سرانه از دانش‌آموزان مورد تایید ما نیست؛ بلکه سرانه سهمی است که از سوی دولت به‌ازای هر دانش‌آموز به حساب مدارس واریز می‌شود.

سید علی قاسمی اضافه کرد: امسال بالغ بر یک‌ میلیارد تومان به حساب مدارس واریز شد که این مبالغ برای تامین هزینه‌های مدارس کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث مشارکت مدنظر است، گفت: درخواست ما از مردم این است که در تامین هزینه‌ها با مدارس مشارکت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در مورد دریافت وجوهی به‌صورت ماهانه از دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: این موضوع شاید توافقی میان انجمن اولیا و مدارس باشد تا این مشارکت‌ها صورت گیرد در غیر این صورت این مسائل امری غیراخلاقی و غیرقانونی است.

قاسمی با اعلام اینکه کمک به مدرسه در قالب مشارکت باشد و مشارکت بدون رضایت نیست، تصریح کرد: به لحاظ مشکلات و تنگناهای مالی موجود طبیعی است، عمده اعتبارات دولتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان آموزش و پرورش می‌شود، در بخش سرانه آموزشی اعتبار استان بسیار پایین است که تقاضای ما از اولیا و خیران و کسانی که به ارتقای تعلیم و تربیت استان علاقه‌مند هستند، این است مشارکت کنند تا آموزش و پرورش بتواند بهتر به وظایف خود عمل کند.

وی با اشاره به وجود 3 هزار و 800 مدرسه در مازندران، گفت: در حال حاضر 464 هزار دانش‌آموز در مدارس روزانه به‌استثنای مدارس بزرگ‌سالان و آموزش از راه دور در حال تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در پایان گفت: افراد در صورتی‌که مشاهده کردند در مدارس مبالغی به اجبار از دانش‌آموزان دریافت می‌شود، حتماً مراتب را اعلام کنند که در اسرع وقت با این موضوع برخورد می‌شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!