نکات نغز برای مغز!

در این‌جا روش‌هایی را به شما یاد می‌دهیم که کمک می‌کند مغزتان را سالم و تند و تیز نگه‌دارید؛ از اجتماعی‌بودن گرفته تا یادگیری چیزهای جدید. بیش‌تر این روش‌ها فقط برای ذهنتان خوب نیستند، بلکه برای بدن و احساساتتان نیز مفیدند؛ بهترین دلیل برای این‌که از همین الآن آن‌ها را تبدیل به عادت کنید.

ورزش کنید

همه می‌دانند ورزش و نرمش روزانه چه‌قدر برای سلامتی عمومی بدن مفید است، اما شاید کم‌تر کسی از فایده‌ی مشخص آن برای مغز اطلاع داشته باشد. داشتن روابط اجتماعی و ارتباط صمیمی با اعضای خانواده و دوستان نیز همین‌طور است؛ علاوه بر اثرهایی مثل شادی و کاهش خطر افسردگی، می‌تواند کارکرد مغز را هم بهتر کند.

ذهنتان را تحریک کنید

معمولاً به فراموشکارها و کسانی که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تهدیدشان می‌کند، پیشنهاد می‌شود بیش‌تر جدول حل کنند. اما خبر خوب برای آن‌ها که از حل جدول لذت نمی‌برند: شما می‌توانید با دنبال‌کردن علاقه‌مندی‌هایتان و شرکت در فعالیت‌های مربوط به آن، ذهنتان را بیدار و فعال نگه‌دارید. فعالیت‌هایی مثل یادگیری که مغز را درگیر می‌کند، می‌تواند ذهن را تحریک و فعال کند؛ یادگیری هر چیزی می‌تواند مفید باشد، از آشپزی و پخت‌وپز گرفته تا نواختن ساز یا کشیدن نقاشی و...

مثبت‌اندیش باقی بمانید

ارزشش را دارد که نیمه‌ی پر لیوان را ببینید. جالب است بدانید که آدم‌های دارای نگاه و شخصیت مثبت‌اندیش، دیرتر دچار زوال عقل می‌شوند. به‌گفته‌ی دکتر «برندن کِلی» (نورولوژیست) بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که مثبت‌اندیشی خطر مرگ را کاهش می‌دهد. قابل‌توجه منفی‌باف‌ها: برعکسش هم صادق است!

خوب بخوابید

شاید شما هم این حس را تجربه کرده باشید: شب ناآرامی را از سر گذرانده‌اید و خوابتان آن‌طور که باید راحت نبوده. در این شرایط احتمالاً روز بعد دچار یک‌جور هنگی و کندی ذهن شده‌اید و فنجان‌های قهوه هم نتوانسته‌اند ذهنتان را به حالت حاضر و تیز همیشگی برگردانند. خواب خوب شبانه ضروری و حیاتی است و زمان مناسب برای بیش‌تر آدم‌ها یکسان است: هشت ساعت کامل و آرام!

اُمِگا3 را فراموش نکنید

حتماً از فواید‌خوردن ماهی زیاد شنیده‌اید، اما جالب است بدانید که ماهی و دیگر غذاهای دارای اُمگا3 به حفظ سلامتی مغز نیز کمک می‌کنند. برعکس، غذاهای چرب و چیل و مملو از شکر می‌توانند به غشای سلولی مغز آسیب بزنند.

 

منبع دریافت این مطلب : همشهری آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!