شروط پذیرش رانندگان سرویس مدارس

این مسئله، بار ترافیکی سنگینی را به معابر شهر تحمیل می‌کند. هر چند سامانه‌های حمل‌ونقل درونشهری طی روزهای نخست مهرماه این آمادگی را دارند تا میزبانی اهالی علم را به‌عهده بگیرند اما ایجاد یک سامانه کاملاً تخصصی آمد و شد ویژه کودکان و نوجوانان ضروری به‌نظر می‌رسید. چند سالی است که با مشارکت سازمان تاکسیرانی، وزارت آموزش و پرورش و پلیس راهور، طرح موفق سرویس ویژه مدارس به اجرا در آمده است تا دانش‌آموزان با ایمنی و سرعت بیشتری در خانه دوم‌شان حضور یابند. هم‌اکنون بسیاری از خانواده‌ها که با مزایای متعدد این طرح آشنایی پیدا کرده‌اند، ترجیح می‌دهند که از این سامانه برای تردد راحت فرزندانشان بهره ببرند. در این صفحه هم با ویژگی‌ها و نقاط مثبت طرح سرویس ویژه مدارس بیشتر آشنا خواهید شد و هم از هزینه‌ها و چگونگی استفاده از این خدمات مطلع می‌شوید.

رانندگانی با سلامت اخلاقی

فرزندان ما از هر جنس و گروه سنی که باشند، در مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس در معرض خطرات مختلفی قرار می‌گیرند. بعضی از این آسیب‌ها ممکن است به جز حال، آینده آنان را هم تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابراین مهم است تمهیدات لازم فراهم‌ آید تا مدت زمانی را که دانش‌آموزان ناگزیر هستند برای رسیدن از خانه به مراکز آموزشی یا بر عکس طی کنند، در محیطی امن به سر برند. از این‌رو رانندگان خودروهایی که وظیفه نقل‌ و انتقال دانش‌آموزان را برعهده دارند، باید حتماً به لحاظ سلامت اخلاقی مورد تایید باشند. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به خانواده‌ها این اطمینان را می‌دهد که فرزندان خود را اگر با سرویس‌های مدرسه‌ای که تاکسی هستند یا تحت نظارت تاکسیرانی قرار دارند، روانه مراکز آموزشی کنند، از این حیث با مشکلی مواجه نخواهند شد. زیرا همه رانندگان تاکسی از نظر سلامت اخلاقی و روحی گزینش شده و حائز شرایط مطلوب برای تاکسیرانی هستند. به هر حال اگر از سرویس‌های خصوصی هم استفاده می‌کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید.

رانندگانی که سیگار نمی‌کشند

اینکه مصرف سیگار یا هر نوع دخانیات دیگر تا چه حد بر سلامت افراد تاثیر منفی دارد، بر کسی پوشیده نیست. اما شاید کمتر به این موضوع توجه کرده باشیم که فرد سیگاری تنها سلامت خود را به خطر نمی‌اندازد بلکه با سلامت افراد دیگری که در اطرافش ناگزیر از استشمام دودی هستند که او وارد فضای پیرامونش می‌کند، هم بازی می‌کند. به‌عبارت دیگر اگر راننده سرویس مدرسه فرزند ما حین انتقال دانش‌آموزان از مدرسه به خانه یا بالعکس دخانیات استعمال کند، قدر مسلم دود ناشی از آن در فضای خودرو پخش می‌شود و راهی به جز ریه‌های فرزندان ما نمی‌یابد. ضمن اینکه دانش‌آموزانی که شاهد استعمال سیگار توسط راننده هستند، درواقع تجربه‌ای نادرست را شاهد خواهند بود. زیرا ممکن است به‌طور غیرمستقیم آنها نیز آموزش ببینند یا ترغیب شوند. بنابراین برای تمامی تاکسیرانانی که به‌عنوان سرویس مدرسه در این سال تحصیلی فعال هستند، استعمال دخانیات حین انجام وظیفه ممنوع شده است. آنهایی که سرویس مدرسه خصوصی می‌گیرند، حتما به غیرسیگاری بودن راننده توجه داشته باشند.

سرویس‌هایی که معاینه فنی شده‌اند

برای یک لحظه تصور کنید خودرویی که دارد فرزند دلبند شما را به مدرسه می‌رساند، قادر به ترمز گرفتن نیست. خدایی ناکرده همین نقص کوچک در سیستم خودرو اگر پیش بیاید می‌تواند منجر به حادثه‌ای جبران‌ناپذیر شود. با توجه به اینکه جابه‌جایی دانش‌آموزان دغدغه اصلی والدین است، ایمنی تردد آنها و بالطبع ایمنی خودروهای سرویس مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک عامل مهم در تصادفات فوتی در سوانح رانندگی به نقص‌ فنی خودرو‌ها بازمی‌گردد. درحالی‌که با معاینه‌ فنی مستمر و کارآمد در مراکز معاینه ‌فنی، ایمنی خودروهای عبوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و هشدارهای لازم به رانندگان داده می‌شود. ضمن اینکه با معاینه ‌فنی، کنترل سوخت‌رسانی و تنظیم موتور انجام می‌شود و می‌توان از افزایش آلایندگی در شهر جلوگیری کرد. فراموش نکنیم که علت افزایش سرطان در کودکان افزایش آلاینده‌هاست. بنابراین تاکسی‌های سرویس مدرسه همگی باید برگه معاینه‌ فنی داشته باشند. شما هم اگر از سرویس‌هایی خارج از خودروهای تاکسی استفاده می‌کنید حتما از رانندگان‌شان، کارت انجام معاینه فنی بخواهید.

رانندگانی که آموزش دیده‌اند

با هماهنگی‌های انجام شده با پلیس راهور، از نیمه دوم شهریورماه سال‌جاری رانندگان تاکسی که قرار است وظیفه جابه‌جایی دانش‌آموزان را برعهده داشته باشند، تحت آموزش قرار گرفته‌اند. این کلاس‌های آموزشی در 2زمینه آموزش اخلاق حرفه‌ای ویژه سرویس مدارس و نیز آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی برگزار شده است. ضمن اینکه کتابچه آموزشی هم که مکمل این آموزش‌هاست، تهیه شده تا رانندگان سرویس‌ها در مجموع با نحوه برخورد با دانش‌آموزان و حتی خطراتی که ممکن است آنها را تهدید کند، بیشتر آشنا شوند. به‌طوری که حتی آموزه‌هایی هم درخصوص چگونگی رفتار با گروه‌های مختلف سنی در اختیار رانندگان تاکسی که سرویس مدرسه هستند قرار گرفته است. در کنار اینها بروشورهایی هم به‌منظور افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در داخل سرویس‌های مدارس تعبیه شده تا مثلا نکات ایمنی در سوار و پیاده‌شدن از سرویس خصوصاً درباره خودروهای ون را به بچه‌ها گوشزد کند. اگر قرار است از سرویسی خارج از تاکسیرانی استفاده کنید حداقل سراغ با تجربه‌ها بروید که با مسائل ایمنی مربوط به جابه‌جایی دانش‌آموزان آشنایی داشته باشند.

می‌توانید شکایت یا انتقاد کنید

اگر درخصوص سرویس مدرسه فرزندتان با مشکل مواجه شدید، اصلاً نگران نباشید. در پشت برچسب سرویس مدرسه، شماره رسیدگی به شکایات، انتقادات و پیشنهادها ارائه شده است. در تهران شما می‌توانید درصورت بروز هرگونه مشکلی با تلفن 1888 تماس گرفته و مورد را با ذکر کد شناسایی که برای آن خودرو و راننده‌اش تعریف شده و در برچسب آمده بیان کنید. ضمن اینکه شماره پیامک 30004246 نیز سامانه‌ای پاسخگو به مشکلات احتمالی است که ممکن است حین استفاده از سرویس مدرسه با آن مواجه شوید. مطمئن باشید سازمان تاکسیرانی به سرعت به مشکل شما در خصوص سرویس مدرسه فرزندتان رسیدگی می‌کند. البته این ‌‌امر مستلزم آن است که شما از تاکسی‌ها برای سرویس مدرسه دانش‌آموزتان استفاده کرده باشید یا اگر خودروی پلاک سفید به دانش‌آموزتان سرویس‌دهی می‌کند، آن خودرو هم تحت پوشش تاکسیرانی باشد. مسلما شکایت از سرویس‌های مدرسه که به شکل خصوصی فعالیت می‌کنند باید از طریق مراجع قضایی انجام شود که خب، مراحل خود را دارد.

سرویس‌هایی که بیمه شده‌اند

شاید خیلی از شما بر این باور باشید که بیمه شخص ثالث خودروهای پلاک سفید به‌معنای داشتن بیمه سرویس مدرسه است، درحالی‌که این تصوری اشتباه است. سرویس مدرسه خدمات بیمه ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که البته این موضوع فقط شامل حال دانش‌آموزانی می‌شود که از سرویس مدرسه تحت پوشش سازمان تاکسیرانی استفاده می‌کنند. گرچه همه تاکسی‌هایی که موفق می‌شوند برچسب سرویس مدرسه را دریافت کنند، حتماً باید آزمایش‌های مربوط به مراکز معاینه‌ فنی را پشت سر گذاشته باشند و از سلامت ترمز، موتور، چراغ‌ها و در یک کلام از سلامت خودرویشان مطمئن باشند، اما از آنجایی که بروز هر حادثه‌ای می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد، سازمان تاکسیرانی شاخص بیمه را هم برای این تاکسی‌ها که وظیفه جابه‌جایی فرزندان شما را برعهده دارند، تعریف کرده تا خدایی ناخواسته اگر حادثه‌ای پیش آمد، هزینه‌ای به خانواده تحمیل نشود. پس والدین از این نظر هم خیالشان راحت باشد. سرویس‌های خصوصی هم می‌توانند این بیمه‌ها را داشته باشند، پس شما از آنها هم می‌توانید این موضوع را مطالبه کنید.

انتخاب شما مهم است

برخی والدین به خیال اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند، ترجیح می‌دهند خودشان سرویس مدرسه فرزندشان را انتخاب کنند و گاهی دیده شده خانواده‌هایی که دانش‌آموزان‌شان با هم به یک مدرسه می‌روند به‌طور توافقی و بدون در جریان بودن مسئولان مدرسه، یک خودروی شخصی را انتخاب کرده و با راننده برای نقل و انتقال فرزندان‌شان به توافق می‌رسند، غافل از اینکه با این کار تا چه اندازه شرایط را برای وقوع اتفاقات و حوادث ناخوشایند فراهم می‌کنند. این کار بدترین شیوه انتخاب سرویس مدرسه است چرا که به گفته پلیس، بسیاری از حوادث تلخ از تصادفات و سوانح رانندگی گرفته تا برخی بی‌اخلاقی‌های گزارش شده مربوط به سرویس‌های مدارسی بوده که خانواده‌ها به همین شیوه انتخاب کرده‌اند.

چطور سرویس مدرسه بگیریم

همه والدینی که می‌خواهند از خدمات سرویس‌های مدرسه زیرنظر تاکسیرانی بهره‌مند شوند کافی است به مدرسه فرزندان‌شان مراجعه کرده و فرم مخصوص سرویس مدرسه را پر کنند. مسئولان مدرسه هم طی هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های تاکسیرانی دارند، درخواست والدین و مسیرهای ترددی دانش‌آموزان را در اختیار آنها قرار می‌دهند. این شرکت‌ها هم با توجه به راننده‌های ویژه خود نسبت به برنامه‌ریزی تردد دانش‌آموزان از خانه به مدرسه و برعکس اقدام خواهند کرد. والدینی که قصد دارند برای فرزندان‌شان سرویس مدرسه بگیرند، بهتر است قبل از شروع سال تحصیلی این کار را انجام بدهند تا با مشکل مواجه نشوند. شما می‌توانید در فرم‌تان، درخواست راننده خانم هم داشته باشید. همین سال گذشته در تهران، 4هزار راننده سرویس مدرسه خانم داشتیم.

نرخ سرویس‌ها قانونی و مشخص است

گاهی ممکن است رانندگان خودروهایی که برای سرویس مدرسه اعلام آمادگی می‌کنند، ارقام نجومی را پیشنهاد بدهند.‌‌ همانطور که تا چند سال قبل با توجه به اینکه مرجع ویژه‌ای برای رسیدگی اختصاصی به این امر وجود نداشت، این مشکل بعضاً دیده می‌شد و خانواده‌ها در ‌‌نهایت ناگزیر می‌شدند مبلغ درخواستی آنان را بپردازند. اما با ورود سازمان تاکسیرانی به این مقوله و ارائه خدمات سرویس‌دهی به دانش‌آموزان توسط تاکسی‌ها، این سازمان هر ساله با جلسه‌ها و توافقاتی که با ارگان‌های دیگر دارد، نرخ سرویس مدرسه را به شورای اسلامی شهر پیشنهاد می‌دهد و بعد از بررسی‌های لازم و درنظر گرفتن نرخ تورم و شرایط خانوارها، هزینه مورد نظر برای جابه‌جایی دانش‌آموزان توسط سرویس‌ها تصویب می‌شود. به‌طوری که هیچ تاکسی‌رانی که به‌عنوان سرویس مدرسه به دانش‌آموزان خدمات‌دهی می‌کند، حق دریافت ریالی اضافه‌تر از هزینه به تصویب رسیده را ندارد. پس نگران پرداخت هزینه‌های گزاف هم نباشید. امسال طبق مصوبه شورای شهر، 20درصد به کرایه‌های سال گذشته سرویس‌های تاکسی سواری و ون و 15درصد به کرایه‌های سال گذشته اتوبوس‌ها اضافه شده که در این جدول ملاحظه می‌کنید. جدول، مبلغ کرایه ماهانه است که برای 26روز سرویس‌دهی درنظر گرفته شده. برای مدارسی که پنجشنبه‌ها تعطیل هستند،‌این اعداد مقداری کمتر می‌شود.

جدول کرایه سرویس مدرسه در تهران

 

مسافت خانه تا مدرسه     کرایه خودروی سواری     کرایه خودروی ون     کرایه اتوبوس
 5 کیلومتر960000 ریال576000 ریال250000 ریال
 5 تا 10 کیلومتر1092000 ریال626000 ریال 280000 ریال
 10 تا 15 کیلومتر1224000 ریال708000 ریال320000 ریال
 15 تا 20 کیلومتر1392000 ریال744000 ریال360000 ریال
 20 کیلومتر به بالا  توافقی توافقی توافقی 

 

وقتی از ایمنی حرف می‌زنیم

والدین، رانندگان و دانش‌آموزان هر یک به‌صورت جداگانه وظایفی را درباره استفاده از سرویس مدارس دارند تا میزان ایمنی و سلامت تردد روزانه را بالا ببرند. در این بخش چند نکته مهم ایمنی استفاده از سرویس مدارس را بخوانید.

به فرزندانتان بگویید که در داخل سرویس مدرسه به هم چیزی پرتاب نکنند زیرا ممکن است به راننده اصابت کند و حادثه‌ای ایجاد شود.

از دانش‌آموزان بخواهید با صدای بلند صحبت نکنند. صدای همهمه بچه‌ها در خودرو سبب حواس پرتی راننده وتوجه نکردن او به محیط بیرون و کاهش تمرکز و عکس‌العمل به اتفاقات بیرون، از جمله چراغ قرمز و هشدارهای پلیس می‌شود. هیچ‌گاه با راننده صحبت نکنند چرا که ممکن است سبب تصادف شود.

از دانش‌آموزان بخواهید در داخل وسیله نقلیه غذا نخورند چون درصورت بروز مشکل، راننده هنگام رانندگی نمی‌تواند به آنها کمک کند. به آنها بگویید سر و دست‌ها را از پنجره سرویس بیرون نیاورند.

از فرزندان‌تان بخواهید که به حرف رانندگان سرویس مدرسه مانند شما گوش دهند.

سعی کنید فرزند‌‌تان را بموقع آماده کنید تا سرویس مدرسه و دانش‌آموزان دیگر، معطل رسیدن فرزند شما به سرویس نشوند.

حتما از فرزندتان بخواهید که در داخل سرویس مدرسه از کمربند ایمنی استفاده کند.

 

منبع دریافت این مطلب : همشهری آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!