تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

منظور از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدفهای آموزشی و پیش تعیین شده به منظور تصمیم‌گیری در این باره است که آیا فعالیت‌های آموزشی معلم و کوشش‌های یادگیریدانش‌آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده‌اند و به چه میزانی از این تعریف معلوم می‌شود که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مستلزم دو اقدام اساسی است: 1- تعیین هدف‌های آموزشی، و 2 – سنجش یا اندازه‌گیری عملکرد یادگیرندگان.

در آموزش و پرورش غالباً سه اصطلاح اندازه‌گیری، آزمودن، و سنجش هم‌معنا به کار می‌روند. اما چنان‌که در تعاریف و ویژگیهای آنها که در دنباله مطالب این قسمت می‌آید خواهیم دید در عین نزدیکی این مفاهیم از یکدیگر متمایزند. تعریف و ویژگی‌های هر کی از آنها را از نظر می‌گذرانیم.

 

 

تعریف اندازه‌گیری

منظور از اندازه‌‌گیری فرایند یا فعالیتی است که تعیین می‌کند یک شخص یا یک شیء چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است از این تعریف پیداست که در اندازه‌گیری اولا ویژگی یا صفتی از یک شخص یا یک شیء اندازه‌گیری می‌شود و ثانیاً آن ویژگی با صفت به صورت عدد یا رقم مشخص می‌گردد. برای مثال، وقتی که می‌گوییم علی 162 سانتی‌متر قد و 50 کیلوگرم وزن دارد و هوشبهر او 120 است ویژگی‌های جسمی (قد و وزن) و ذهنی(هوشبهر) او را به عدد نشان می‌دهیم . اینها موارد عینی اندازه‌گیری هستند.

 

 

تعریف آزمودن و آزمون

برخلاف ویژگی‌های فیزیکی(جسمی) و رفتارهای آشکار که به طور مستقیم اندازه‌گیری می‌شوند، ویژگی‌ها یا صفات روانی مانند هوش، خلاقیت، انگیزش، نگرش،‌ یادگیری و جز اینها را باید به طور غیرمستقیم اندازه‌گیری کرد، زیرا هیچ‌کس مستقیماً‌به این ویژگیها دسترسی ندارد. مثلاً اگر بخواهیم تمام رفتارهایی را که معرف هوشمندی یا یادگیری یک موضوع درسی هستند فهرست کنیم در هیچ آزمونی نمی‌گنجند. بنابراین، متخصص اندازه‌گیری نمونه‌ای از رفتارهای مورد نظرش را انتخاب می‌کند و آزمون خود را بر پایه آن نمونه بنا می‌گذارد. پس،‌بنا به تعریف، آزمون وسیله یا روشی نظامدار(سیستماتیک) برای اندازه‌گیری نمونه‌ای از رفتار است .

 

منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!