گزینه های روی میز برای حذف کنکور

به گزارش جام جم آنلاین ، اما این که پس از حذف مقطع پیش‌دانشگاهی، سرنوشت کنکور چه خواهد شد، نکته‌ای است که گوش داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه را به ویژه آنهایی که بهترین رشته‌های دانشگاهی را نشانه رفته‌اند، تیز می‌کند.

کنکور شاید هیچ وقت در کشورمان حذف نشود؛ این یک پیش‌بینی بدبینانه نیست بلکه مستند است به سوابقی تاریخی.

قانون حذف کنکور سال 86 به تصویب رسید، اما قرار شد از اولین سال برنامه پنجم توسعه اجرایی شود؛ البته از سال 90 اجرا نشد و از این سال به بعد همواره بساط کنکور برپا بود، با این تفاوت که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان نیز در میزان موفقیت آنها در کنکور دخیل شد.

در تمام این سال‌ها اما اصلی که ثابت ماند کنکور بود البته پیش‌بینی می‌شود کنکور تا سال‌های متمادی دوام بیاورد حتی پس از حذف پیش‌دانشگاهی از نظام آموزشی کشور.

3 روش برای پذیرش دانشجو

قانون حذف کنکور گرچه نتوانست کمر کنکور را بشکند، اما سه روش برای پذیرش دانشجو پیشنهاد داده که هم اکنون نیز کم‌‌و‌بیش اجرا می‌شود و پیش‌بینی‌ها این است که پس از حذف پیش‌دانشگاهی از نظام آموزشی، موج این حذف، شرایط پذیرش دانشجو را نیز دستخوش تغییرات اساسی کند.

در واقع آسان شدن ورود به دانشگاه و ارائه راه‌های بی‌دردسر برای دانشجو شدن، اتفاقی است و پیش‌بینی می‌شود گفت‌وگوی ما با علی زرافشان، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز آن را تائید کرد.

او در تشریح سه روش پیشنهادی برای جذب دانشجو گفت که در روش اول سابقه تحصیلی داوطلبان یعنی معدل امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان (متوسطه دوم) به طور 100 درصد در پذیرش آنها تاثیر دارد و هرکه معدل بهتری دارد راحت‌تر به دانشگاه راه می‌یابد.

اما روش دوم، تلفیقی است از سوابق تحصیلی و نمره آزمون عمومی در کنکور و روش سوم تلفیق سابقه تحصیلی و نمره آزمون عمومی در کنار نمره‌ای که داوطلب از آزمون اختصاصی در کنکور کسب می‌کند بنابراین در این دو روش برخلاف روش اول، کنکور برقرار خواهد بود و پذیرفته شدن در دانشگاه دلخواه منوط است به حضور در رقابت نفسگیر کنکور. در حالی که در قانون مورد نظر هدف، حذف کنکور است اما در اجرا به بقای آن تاکید می‌شود، که تناقضی آشکار است.

مبنای اجرای روش‌های سه‌گانه

با این حال معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش می‌گوید، اگر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها یا تعداد داوطلبان کنکور کم و زیاد شود، احتمال جذب دانشجو از طریق یکی از این روش‌ها بر شیوه‌های دیگر غلبه می‌کند.

زرافشان می‌گوید: هرگاه تعداد داوطلبان کمتر از نیاز دانشگاه‌ها باشد، سابقه تحصیلی به‌طور 100 درصدی در پذیرش دانشجو اعمال می‌شود؛ مانند وضعیت کنونی که به گفته او بیش از85 درصد رشته‌های دانشگاه آزاد، ‌علمی ـ کاربردی و دانشگاه‌های غیردولتی و بخشی از رشته‌های دانشگاه‌های روزانه دولتی و نیز آموزشکده‌های فنی در19 رشته فنی و حرفه‌ای، بدون کنکور و برحسب سابقه تحصیلی داوطلبان دانشجو جذب می‌کنند.

این معادله اما زمانی که تعداد داوطلبان با ظرفیت دانشگاه‌ها تقریبا برابر شود، به‌هم می‌ریزد و روش دوم پذیرش دانشجو اعمال می‌شود (تلفیق سابقه تحصیلی و نمره آزمون عمومی) که البته به گفته علی زرافشان، سازمان سنجش فعلا به جز در کنکور زبان به این روش رو نیاورده است.

و اما روش سوم که تلفیقی از سابقه تحصیلی داوطلبان و نمره آزمون عمومی و تخصصی آنها در کنکور است، بیش از دو روش دیگر اعمال شده و پیش‌بینی می‌شود همچنان در صدر بماند که به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، به رشته‌های پرطرفدارکه رقابت زیادی بر سر آنها وجود دارد، مربوط می‌شود.

کنکور چقدر عمر می‌کند؟

کنکور چقدرعمر می‌کند؟ پاسخ این پرسش را هیچ کس به طور قطع نمی‌داند. البته اگر حذف کنکور در رشته‌های کم‌طرفدار و بی‌بازار کار را فاکتور بگیریم، منظورمان حذف کنکور در رشته‌های پرطرفدار و رقابتی است که هنوز هم با این که ورود به برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها مثل سرکشیدن یک لیوان آب است، افراد زیادی حاضرند برای رسیدن به یک صندلی از دانشگاه‌های پرآوازه و تحصیل در یکی از رشته‌های آینده‌دار پول خرج کنند.

این نظریه وقتی بیشتر قوت می‌گیرد که حسین توکلی، مشاورعالی رئیس سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با ما توضیح می‌دهد که فعلا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور همان 25 درصد سال‌های گذشته است و اگر قرار باشد این سهم بالا برود باید کمیته سنجش و پذیرش در کارگروه اجرای قانون حذف کنکور درباره راه‌های افزایش آن تصمیم‌گیری کند که البته فعلا چنین اتفاقی رخ نداده است.

این جملات در باطن یک مفهوم بیشتر ندارد و آن پابرجا بودن کنکور و برتری کامل نمرات آزمون‌های عمومی و تخصصی در کنکور سراسری بر سوابق تحصیلی است.

حذف کامل کنکور البته به یک دلیل مهم شدنی نیست وآن نبود ابزاری قوی‌تر و مطمئن‌تر از کنکور برای سنجش سطح علمی داوطلبان متقاضی تحصیل در رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی است به‌طوری که حتی سوابق تحصیلی یعنی نمراتی که دانش‌آموزان در سال سوم متوسطه (دبیرستان) کسب کرده‌اند نیز به پایش نمی‌رسد به این دلیل که هنوز نسبت به استاندارد بودن امتحانات نهایی مدارس تردیدهای جدی وجود دارد.

 

منبع دریافت این مطلب : جام جم آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!