توصیه ای در مورد مسابقه های ریاضی

ورزش با فراهم کردن مثال‌های زنده‌ای از برتری‌ها به جامعه خدمت می‌کند. (جرج ویل)

من به شدت از تجربه‌ی شرکت در مسابقه‌های ریاضی دبیرستانی لذت بردم. در یک فعالیت رقابتی، مانند هر رویداد ورزشی دیگر در مدرسه، سطح معینی از هیجان در شرکت کردن با همسالان، با علاقه‌ها و استعدادهای مشابه، وجود دارد. در سطح المپیاد، فرصت مسافرت ملی یا بین‌المللی نیز وجود دارد، که من این تجربه را قویا به همه‌ی دانش‌آموزان توصیه می‌کنم.

همچنین مسابقه‌های ریاضی نشان می‌دهند که ریاضیات تنها نمره و امتحان نیست. مسابقه‌های ریاضی با مطالعه ی ریاضی و پژوهش‌های ریاضی تفاوت بسیاری دارد؛ شما در تحصیلات تکمیلی و پیشرفته نباید انتظار مسئله‌های شسته و رفته‌ای را داشته باشید که در المپیاد با آنها برخورد می‌کنید. (در حالی که فرد در المپیاد ممکن است در چند مرحله‌ خیلی سریع پاسخ مساله‌ای را به‌دست آورد، در بیشتر موارد برای حل یک مساله نیاز به صبر بیشتر، مطالعه‌ی طولانی‌تر ،به‌کاربستن تکنینک‌های مختلف، امتحان کردن مساله‌های مدل و حالت‌های خاص، بررسی مثال‎های نقض و غیره است.)

علاوه‎براین، ریاضیات «کلاسیکی» که شما برای حل مساله‌های المپیاد می‌آموزید (مانند هندسه اقلیدسی، نظریه اعداد مقدماتی و ...) به‎طور چشمگیری با ریاضیات مدرنی که در دوره‌های کارشناسی یا بالاتر تدریس می‌شود تفاوت دارد، با این حال اگر شما کمی عمیق‌تر بنگرید، خواهید دید که این ریاضیات کلاسیک در پایه‎های ریاضیات مدرن پنهان است. به‌عنوان مثال، قضیه‎های کلاسیک در هندسه اقلیدسی مثال‌های بسیار خوبی برای شناختن جبر پیشرفته و هندسه دیفرانسیل هستند، همچنین نظریه اعداد مقدماتی، جبر پیشرفته و نظریه اعداد پیشرفته را بهتر می‌شناساند. پس کسی که شروع به مطالعه‌ی موضوعات ریاضی به‌صورت مدرن و پیشرفته می‌کند باید آماده‌ی تغییر در دیدگاه ریاضیش باشد. (یک استثناء در این زمینه ترکیبیات است، که هنوز دارای زمینه‌های وسیعی است که شبیه ریشه‎ی کلاسیک آن هستند، با این حال این موضوع نیز در حال تغییر است.)

خلاصه اینکه: از این مسابقه‎ها لذت ببرید، ولی از درس‌های ریاضی‌تان، هرچند ممکن است کسل‌کننده باشند، غافل نشوید، آنها در نهایت فایده‎ی بیشتری خواهند داشت.

 

توصیه ای در مورد مسابقه های ریاضی

 

منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!