شب امتحان

بار ها این جمله ها را از دانش آموزان می شنویم که می گویند:(( دیگرحال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم ))یا ((آن قدر از این کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست )) ویا (( هر چه قدر می خوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم )) و یا ((ده بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم ))به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا باید 10 بار کتاب را خواند ؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرور کرد؟ و آیا باید ده ها بار درس راتکرار کرد تا یادگرفت ؟به طور قطع این طور نیست.

                                     شب امتحان

اگر این چنین باشد مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا می شود.واقعیت این است که این گروه از فراگیران روش صحیح مطالعه را استفاده نمی کنند و کسی هم در مدرسه به آنها روش درست درس خواندن را نمی آموزد.

یادگیری و مطالعه رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند تا جایی که این دو را لازم و ملزوم یکدیگر می دانند.برای اینکه یادگیری افزایش یابد باید مطالعه ای فعال و پویا داشت.

برای مطالعه صحیح تا جای امکان زمان مطالعه را باید کاهش دهید تا میزان یادگیریتان افزایش یابد و مدت نگهداری مطالب را در حافظه طولانی می کند.

                                 شب امتحان

سعی کنید از مطالب یادداشت برداری کنید و زیر نکات مهم خط کشی و حاشیه نویسی و کلید برداری خلاصه نویسی کنید.

هیچ وقت درس را بدون اینکه ننویسید نخوانید که بی فایده است.((بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه))

برای موفقیت در مطالعه باید درست آغاز کنید و برنامه ریزی کنید در درس خواندن که درس هایتان برای شب امتحاننماند و نظم و ترتیب داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید.

حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا” با همین روال شروع به مطالعه کرد.

سعی کنید یک محیط را برای درس خواندن انتخاب کنید و اصلا در حالت خوابیده درس نخوانید و در حین مطالعه عواملی که باعث پرت شدن حواس می شود را از آن مکان ببرید.

و اما موضوع اصلی اینکه دروس هر روز مدرسه را عصر همان روز در منزل مطالعه کنید و هر دو هفته یک روز به مرور درس های دو هفته قبل بپردازید که این کار های باعث می شود که درس هایتان برای شب امتحان نماند و برایتان سخت نشود.

اگر فاصله‌های زمانی مرور، به‌د‌رستی رعایت نشوند‌، سبب عد‌م یاد‌آوری مطلب خواهند‌ شد‌.

اکثر دانش آموزان درس هایشان را برای شب امتحان نگه می دارند و بی خیال می شوند و می گویند که شب امتحان همه را حفظ می کنیم که این اندیشه بسیار غلطی هست و هیچ کس از این کار نتیجه مطلوب نمی گیرد.

                                  شب امتحان

دانش آموز باید‌ د‌رس‌های د‌اد‌ه شد‌ه د‌ر هر روز را، همان روز مطالعه کنند‌، د‌ر غیر این‌صورت، مطلب‌ ها به خوبی یاد‌آوری نخواهند‌ شد‌.

این طور که:

1-ابتدا جزوه ی درسی و یادداشت هایی را که سر کلاس نوشته اید، دو بار بخوانید.

-2 متن کتاب درسی را با دقت مطالعه کنید.

-3 مسئله های حل شده ی معلم را یک یا دو بار با دقت مطالعه کنید.

-4 خودکار به دست بگیرید و این بار خودتان مسئله های حل شده ی معلم را حل کنید و حتما به جواب آخر برسید. مسئله را نیمه کاره رها نکنید و به جواب آخر برسید.

-5 حتی اگر آن مسئله ها را کاملا بلد هستید، باز هم باید خودتان آن ها را حل کنید.

 

منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!