ضریب سوابق تحصیلی در کنکور95 تغییر نمی کند

به گزارش تیزلند به نقل از خبرگزاری ایسنا علی اصغر فانی درباره احتمال تاثیر 5 درصدی نمرات امتحانی دروس پیش‌دانشگاهی در معدل کنکور گفت:«براساس قانون حذف کنکور، قرار شده و باید به‌تدریج وزن امتحانات و ارزیابی‌های درون مدرسه‌ای در آزمون ورودی دانشگاه‌ها افزایش یابد. در همین راستا کمیته‌ای در سازمان سنجشتشکیل شده و آموزش و پرورش نیز در آن عضویت دارد. این کمیته هرساله درصدی را برای تاثیر نمرات دانش‌آموزانمعین می‌کند.»

وی با بیان اینکه پیشنهاد آموزش و پرورش افزایش بیش از 25درصدی سهم امتحانات و ارزیابی‌های درون مدرسه‌ای بوده، افزود:«با وجود تاکید ما، سایر اعضا با این امر موافقت نکردند اما امیدواریم به‌تدریج سهم ارزیابی‌های درون‌ مدرسه‌ای در کنکور افزایش یابد.»

این در حالی است که اردیبهشت امسال، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش وعده داده بود آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی درسال 97حذف و داوطلبان براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور براساس قانونی الزامی شد که در سال 86 به تصویب مجلس رسید و قرار شد حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌طورکامل حذف شود. مجلس 20میلیارد تومان هم برای تقویت زیرساخت‌ها به آموزش وپرورش اختصاص داد اما وزارت علوم به بهانه اینکه زیرساخت‌های این قانون در آموزش و پرورش فراهم نیست از اجرای آن خودداری کرد. بعدها قانون دیگری در سال 92تصویب شد که می‌گفت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور باید به‌تدریج افزایش می‌یافت.

در سال اول اجرای این قانون یعنی سال 94-93تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی هستند حداقل 25درصدتعیین و مقرر شد پس از 5سال، حداقل 85درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی انجام شود.به این ترتیب و به‌طور میانگین هر سال باید دست‌کم این میزان 12درصد افزایش یابد تا مصوبه مجلس در موعد مقرر عملیاتی شود.با از دست دادن فرصت سال تحصیلی 95-94علاوه بر تضییع حق برخی از داوطلبان که می‌توانستند براساس سابقه تحصیلی خود گزینش شوند، حالا باید از سال 95این میزان هر سال 15درصد افزایش یابد، البته اگر این مصوبه مجلس درباره کنکور به سرنوشت مصوبه قبلی دچار نشود.

چه کسانی برای حذف کنکور تصمیم می‌گیرند؟

براساس مصوبه مجلس در مرداد‌ماه 92، وزرای علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و معاون آموزشی آنها به همراه رئیس سازمان سنجش، اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو هستند. همچنین یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و روسای سنجش آموزش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان ناظر بر این شورا تعیین خواهد شد.هنوز معلوم نیست کدام‌یک از این اعضا با پیشنهاد آموزش و پرورش برای افزایش 10درصدی سهم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور 95 مخالف بوده‌اند.

 

منبع دریافت این مطلب : همشهری آنلاین

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!