هوش

اگر چه در میان تعدادی دانش آموز که یک کلاس درس را تشکیل می دهند تفاوت های فراوانی یافت می شود، اما وقتی که صحبت از دلیل موفقیت سرشار بعضی از آنان و عدم پیشرفت کافی تعدادی دیگر به میان می آید مهم ترین علتی که به ذهن می رسد تفاوت هوشی آنان است.

و اما هر کسی برای خود تصور نسبتا روشنی از هوش دارد.مثلا توانایی درک و فهم امور، توانایی حل مشکلات، استعداد یادگیری، علت پیشرفت بعضی افراد و شکست بعضی دیگر،توانایی سازگاری با موقعیت های دشوار، و مانند اینها.

از هوش تعریف واحدی به دست نیامده و صاحب نظران مختلف آن را به گونه های مختلف چک کرده اند.

بنا بر این نمی توان تعریف مشخصی از هوش به دست داد که مورد توافق همه روان شناسان وابسته به رویکرد های مختلف باشد.با این حال عناصری از هوش وجود دارند که مورد توافق غالب پژوهشگران است.

                                        هوش

این عناصر را در سه دسته زیر قرار دادند:

1- توانایی پرداختن به امور انتزاعی: منظور این است که افراد باهوش بیشتر با امور انتزاعی(اندیشه ها، نماد ها، روابط،مفاهیم،اصول) سر و کار دارند تا امور عینی(ابزار های مکانیکی،فعالیت های حسی)

2- توانایی حل کردن مسائل: یعنی توانایی پرداختن به موقعیت های جدید، نه فقط دادن پاسخ های از قبل آموخته شده به موقعیت های آشنا.

3- توانایی یادگیری: به ویژه یادگیری انتزاعیات، از جمله انتزاعیات موجود در کلمات و سایر نماد ها و نیز توانایی استفاده از آنها.

هوش یک سازه فرضی است نه یک خصلت عصب شناختی آدمی.به گونه ای دیگر هوش یک مفهوم ساختگی است که روان شناسان آن را برای سهولت ارتباط ابداع کرده اند.

قدیمی ترین دیدگاه مربوط به هوش دیدگاه دیدگاه روانسنجی است.این دیدگاه با اندازه گیری کارکرد های روانشناختی سر وکار دارد ، از این رو به آن نام روانسنجی داده اند.

اما برای اینکه هوش خود را بالا ببرین هم کار های متفاوتی می توانید انجام دهید.مثلا اینکه در تغذیه خود از خوردن شکلات تیره لذت ببرید،گوشت سرد و ماهی در صبحانه خود مصرف کنید چرا که به این ترتیب می توانید توانایی مغز خود را بالا ببرید.

                                   هوش

همچنین شیوه زندگی افراد می تواند توانایی ذهنی آنها را بالا ببرد،اینکه چگونه زندگی می کنید،می تواند به پدید آمدن حالت های شیمیایی در مغز شما کمک کند. مغز انسان بیشتر شبیه یک کارخانه مواد شیمیایی است تا رایانه.

دانشمندان معتقدند که در زمان تولد تعداد مشخصی سلول های مغزی داریم که به مرور با پیر شدن تعداد بسیار زیادی از آنها را از دست می دهیم. تحقیقات گسترده در این باره نشان داده اند که سلولهای مغزی جدید در طول زندگی نیز برخلاف آنچه در گذشته تصور می شد، تولید می شوند و مغز در صورت استفاده هر چه بیشتر از آن ، قابلیت رشد و حجیم تر شدن را دارد.

                                   هوش

افرادی که تمرینات فیزیکی انجام می دهند، سلول های مغزی بهتری را پرورش می دهند. پس ورزش را به طور مستمر انجام دهید. مانند: دو ماراتن، دویدن تفریحی و غیره ؛ یا این که یک یار در تمرین کردن برای خود در نظر بگیرید تا انجام حرکات را جالب تر و ادامه کار را سهل تر کند.

 

منبع دریافت این مطلب : شبکه رشد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!