مصاحبه اختصاصی با آقای سجاد قاسمی

در این  قسمت، مصاحبه جناب آقای سجاد قاسمی،از مسئولین آموزشی مدارس ابتدایی علامه طباطبایی، را در دو بخش برای شما دوستان ارائه کرده ایم: 

قسمت اول:

 دانلود فایل صوتی : سجاد قاسمی - فسمت اول - تیزلند

مدت زمان:00:19:27

حجم فایل:4.45MB

قسمت دوم:

 دانلود فایل صوتی : سجاد قاسمی - فسمت دوم - تیزلند

مدت زمان:00:21:52

حجم فایل:5MB

 

پرسش و پاسخ های مطرح شده در این مصاحبه:

سوال 1: آیا متناسب با هزینه ای که مدارس غیردولتی دریافت می کنند، خدامت ارائه می دهند؟ دلیل تفاوت زیاد این هزینه ها چیست؟

سجاد قاسمی :  دلیل 90% هزینه ها به مدارس مربوط می شود. مدرسه نمی تواند کار خود را به درستی به اولیا انتقال دهد و بهتر است اولیا ریزبینانه تر عمل کنند.

مدرسه ای خوب است که صحبت هایش به المان های خود مدرسه نزدیک باشد و آرامش را در اولیا به وجود بیاورند.

بطور مثال، دانش آموزانی که در آزمون کانگورو ریاضیات دبستان شرکت می کنند، باهم رقابتی ندارند بلکه با سواد خود رقابت می کنند و مشخص می کند که دانش آموز چند درصد از علم را توانسته بدست بیاورد.

پس بهتر است اولیا قبل از هر چیزی در رابطه با خدمات مدرسه اطلاعات داشته باشند.

با توجه به صحبت های گذشته در رابطه با تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس غیردولتی نتیجه میگیریم که چون درمدارس غیردولتی،خروجی مدرسه مهم است، بنابراین برای جلب دانش آموزان با سطح علمی بالا (ورودی مناسب) تلاش می کنند ولی در مدارس تیزهوشان اینطور نیست و در طول مدارس تلاش خاصی را انجام نمی دهند.

مشکل ما در رابطه با مدارس این است که مدارس قبل از اینکه محتوا را به اولیا بدهند، خودشان را معرفی می کنند. در زمینه تیزهوشان زمانی خوب است که بتواند دانش آموز تیزهوش یا ورودی مناسب را بگیرد و خروجی را به اولیا نشان دهند یعنی هدف را مشخص کنند.

*******

سوال 2: چه سنجه هایی در مدارس علامه طباطبایی وجود دارد؟

سجاد قاسمی : گروهی در علامه طباطبایی با عنوان بررسی و برنامه ریزی امور جاری روز مشغول هستند.

برای مثال، برنامه ریزی ما برای امسال کسب رتبه های بالا در آزمون ها بوده. در آزمون کانگوروی پارسال، 53% نفرات اول کل ایران از مدارس علامه طباطبایی بودند و رتبه 1 تا 12 گروه سنی سوم و چهارم دبستان نیز از مدارس علامه طباطبایی بوده اند. موفقیت چشم گیری نیست ولی آن چشم اندازی را که به دنبالش بودیم به دست آوردیم. یعنی با برنامه ریزی به اینجا رسیده ایم و در کاربرگ هایمان این را آورده ایم.

از زمانی که مدارس کیفی شده اند (خیلی خوب، خوب، متوسط و ...)، سنجه هایش مشخص نیست اما در گذشته به صورت کمی (عددی) بوده است که برای آرامش خاطر والدین کمیت هم مهم است.

به طور مثال، فرزندمان را 5 سال در مدرسه ای گذاشته ایم ولی متاسفانه بار علمی ندارد. خیلی از مدارس خوب هستند که از ابتدا خودشان اعلام می کنند که یک سری المان ها را در اختیار والدین و دانش آموزان قرار می دهیم و سعی بر آن دارند تا به موفقیت دانش آموز برسند.

به طور مثال، در زمینه فوق برنامه، بخشی را با عنوان نمایش خلاق معرفی کرده ایم که می توان این اطمینان را به خانواده ها داد که فرزندشان در پایان سال اول، سلام کردن، احترام به بزرگتر، صحبت کردن در جمع و ... می آموزد. یعنی دانش آموز اعتماد به نفس صحبت کردن را پیدا می کند.

هر کسی بر اساس معیارهای خودش مدرسه را انتخاب می کند. مثلا همه مدارس، برای پایه دبیرستان المپیاد دارند ولی کدام مدرسه در المپیاد موفق است و نتیجه مطلوبی دارد؟ اما در دبستان چنین نتیجه ای نداریم.

*******

سوال 3: مدارس ابتدایی، معلمان خود را چگونه انتخاب کرده اند؟ روش مدرسه علامه طباطبایی در انتخاب معلم چیست؟

سجاد قاسمی :  یکی از ارکان اصلی مدارس که در روند حرکتی تاثیرگذار است، معلمان می باشند. در مدارس ابتدایی، همه دروس را یک معلم در اختیار دارد.

در مدارس علامه طباطبایی، از نیروهای با تجربه آموزش و پرورش انتخاب می شود. در کل شیوه کار سلیقه ای می باشد. در مجتمع علامه طباطبایی، بخشی با عنوان معاونت آموزشی وجود دارد که منابعی را در ارتباط با انتخاب نیروها دارد. سپس به مدیر مدرسه معرفی می شوند. کارهایی که از سمت معاون آموزشی از نظر آموزش تعیین کرده است مورد بررسی قرار گرفته می شود. در آخر یک سند نهایی جهت بررسی مسئول آموزشی تحویل داده می شود.

مدارس عالی، به دنبال معلمین تازه کار نیستند و جهت به دست آوردن معلمین با تجربه بسیار تلاش می کنند.

*******

سوال 4: آیا امکانش هست معلم سال جدید را ملاقات کرد؟

سجاد قاسمی :  ابتدا باید این سوال از طرف مسئولین از اولیا پرسیده شود که چه المان هایی برای شما مطرح می باشد؟ باید این اطمینان در اولیا به وجود بیاید که المان های مدنظرشان به اندازه زیادی قابل اجرا می باشد.

*******

سوال 5: آیا معلم جوان بهتر است یا معلم مسن؟

سجاد قاسمی :  ابتدا باید دقت کنیم که آیا معلم جوان دانش آموز را به نتیجه ای که می خواهیم برسد، می تواند برساند یا معلم مسن! باید آن معلم تجربه سیستمی چند ساله را داشته باشد. باید به این توجه کنیم که آیا معلم جوان یا مسن خواسته با تجربه شود یا خیر. و نیز باید به این توجه داشته باشیم که آیا المان هایی را که مدرسه مدنظر گرفته، از عهده آن معلم برمی آید یا خیر.

*******

سوال 6: مهم است که معلم مدرسه در چه رشته ای تحصیل کرده؟

سجاد قاسمی : ابتدا مدرسه موردنظر را از نظر نوع تدریس، کلاس های هوشمند، زبان های دیگر و ... الگو قرار می دهیم. مسئولین برای مدرسه ارزش قائل هستند و پیگیر خروجی و گرفتن دانش آموز هستند. اولیا فقط به دنبال نام یک مدرسه نباشند و می توانند از مدرسه مشخصات آموزشی را بخواهند.

*******

سوال 7: آیا دوره هایی برای آموزش معلمین گذاشته شده است؟

سجاد قاسمی :  کلاس های ضمن خدمت های جدید را مثلا در رابطه با کلاس های ششم باید بگذرانند. به طور مثال درمدارس علامه طباطبایی، کلاس های آموزشی ماهانه برای اولیا نیز برگزار می شود که معلمین روش های جدید آموزشی را به اولیا آموزش می دهند. یک مدرسه خوب باید تعاملش را با اولیا برقرار کند. به جز معلمین در مدارس، اولیا نیز باید بتوانند در منزل چگونگی یادگیری را به فرزندانشان آموزش دهند.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!