تحریک خلاقیت، القای حس آرامش و تقویت حافظه با آموزش براساس حواس چندگانه

 

 

 

 

تونس؛ بیدارکردن حس موسیقیایی کودکان با حواس پنجگانه

صبح های چهارشنبه برای کودکان مهد کودک “وی وی” در تونس، روز بیداری با موسیقی است. در این روز کودکان با استفاده از حواس لامسه، بویایی و حتی چشایی با موسیقی آشنا می شوند. در این روش موسیقی بصورت بازی با حواس آموزش داده می شود.

این شیوه آموزشی، “یادگیری ضمنی با حواس چندگانه” نام دارد و مبتکر آن دکتر سلیم مصمودی، روانشناس شناختی اهل تونس است. دکتر مصمودی در تحقیقاتش نشان می دهد که آموزش بر اساس حواس چندگانه با خلاقیت چه ارتباطی دارد و چطور احساس مثبت را تقویت می کند. وی با توسعه روش “یادگیری ضمنی با حواس چند گانه” قصد دارد جایگرینی برای شیوه سنتی آموزش پیدا کند که در آن، تنها از یک حس استفاده می شود.

وی می گوید: «استفاده از حواس و کانالهای حسی چندگانه، خلاقیت کودکان را پرورش می دهد. بویژه به آنها کمک می کند تا احساساتشان را از هم تشخیص دهند و بتوانند آنها را به زبان بیاورند. به این ترتیب کودک از لاک خود بیرون می آید، شکوفا می شود و بیشتر خود را درگیر کار می کند.»

در این شیوه کودکان با این شیوه آموزشی، مهارتهای جدیدی را می آموزند بدون آنکه نیاز به تکرار داشته باشند. دکتر مصمودی قصد دارد از مرحله پژوهش فراتر برود و شیوه «یادگیری ضمنی با حواس چندگانه» را در مدارس مختلف در تونس و مراکش به اجرا در بیاورد.

ایالات متحده آمریکا؛ القای حس آرامش در محیطهای چند حسی

یادگیری و پیشرفت تنها هنگامی ممکن است که دانش آموز احساس آرامش کند. کسانی که نارسایی رفتاری دارند نمی توانند ذهنشان را روی موضوعی متمرکز کنند. محیط هایی که همزمان چند حس را درگیر می کند، سبب تقویت توانایی های ذهنی آنها می شود.

لیندا مسبائر یکی از مشهورترین کارشناسان محیط های آموزشی چند حسی است. او یک اتاق آموزشی در بیمارستان کودکان گولیسانو در شهر سیراکیوز ( شمال ایالت نیویورک) طراحی کرده است که پر از شکلها و رنگها و صداهای گوناگون است.

کودک به محض ورود به این اتاق، وارد دنیایی از رنگهای مختلف، از موسیقی و محرکهای حسی می شوند و به این ترتیب حواس چندگانه اش همزمان فعال می شوند.

خانم مسبائر درباره ایده اصلی این شیوه می گوید: «در ابتدا فقط تمرکزمان روی حواس بینایی یا شنوایی بود. اما حالا فهمیدیم که همپوشی زیادی بین این دو حس وجود دارد. اغلب می گویم که یک به اضافه یک می شود سه، چون اثرات حواس بصورت خطی با هم جمع نمی شوند. ایده اصلی آموزش بر اساس حواس چندگانه، همین نکته است.»

بیمارستان گولیسانو، یکی از معدود بیمارستانهای ایالات متحده آمریکاست که در آن چنین اتاقی قرار دارد. هر کدام از اجزاء این اتاق، با هدف آرامش بخشیدن به بیمار انتخاب شده است.

ورود به این اتاق به خردسالان بیمار که در وضعیت بدی بستری شده اند و دوره های طولانی و سخت درمان را می گذارنند، کمک می کند تا ترس و نگرانیشان کاهش یابد و روند آموزشی شان دچار وقفه نشود.

متخصص آموزش، به همراه کودک به این اتاق می آید و به او می آموزد که درد یا هر نوع نارسایی جسمی را تحمل کند. با کسب این توانایی ها کودک قادر خواهد بود در خارج از این محیط هم، همین کار را ادامه دهد. بیماران خردسال در این محیط تجربه های مثبت کسب می کنند. برای کودکانی که در این بیمارستان بستری هستند این اتاق هم محلی برای بازی است، هم محلی آرام و امن.

آلمان؛ یادگیری جدول ضرب با طناب بازی

آموزگاران مدرسه “البینزلشول” در هامبوگ آلمان آموزش را با انجام حرکات و رهیافتهایی که چندین حس را درگیر می کند، همراه کرده اند. در این روش، خود آموزگاران قبل از کلاس درس، باید با آوازخواندن، رقص و فعالیتهای دیگر حواسشان را به کار بیاندازند.

هدف، فقط سرگرمی دانش آموزان نیست، این برنامه آموزشی بر یادگیری زبان آلمانی و ریاضیات متمرکز است. دانش آموزان هنگام انجام تمرینهای ریاضی در راهروهای مدرسه طناب می زنند و با پریدن یاد می گیرند چگونه کلمات را هجی کنند.

کریستف بوریس فرانک، مدیر مدرسه درباره این شیوه آموزشی می گوید: «انجام حرکات باعث ایجاد اتصالات درون مغز می شود. پس از برقراری اتصالات در مغز، عمل یادگیری صورت می گیرد و حافظه قوی تر می شود.»

این شیوه آموزشی تنها برای درگیر کردن حواس چندگانه نیست، هدف دیگر آن این است که دانش آموز را تشویق کند مستقل فکر کند و اعتماد به نفسش افزایش یابد.

 

منبع دریافت این مطلب : یورو نیوز

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!