راه تیزهوشان قسمت پنجم

 

 

 

 

فایل صوتی قسمت پنجم راه تیزهوشان را بشنوید:

 دانلود فایل صوتی : راه تیزهوشان - قسمت پنجم

مدت زمان: 00:14:04

حجم فایل: 3.22MB

 

 

»» دانلود برای اعضا امکان پذیر است. عضویت رایگان است و کمتر از 30 ثانیه طول می کشد!!!!

 

نکات مطرح شده  قسمت پنجم  راه تیزهوشان:

هر دانش آموز باید با سطح و پیشینه ی آموزشی خودش باید برنامه ی مختص به خودش را داشته باشد. ما در راه تیزهوشان کلیات را مطرح می کنیم. سوالات اصلی را پاسخ می دهیم.

1- جنس درس ریاضی:

دانش آموزان تصور غلطی از روش مطالعه درس ریاضی دارند. شما می توانید از درسی مثل علوم ، با خواندن و دوره ی زیاد نتیجه بگیرید. دانش آموزان انتظار دارند بعد از اینکه سرکلاس ریاضی را یاد می گیرند، بتوانند تمام تست های ریاضی را بزنند. درس ریاضی شبیه ورزش کردن است و یک برنامه ی مستمر می خواهد.

اگر شما در درس ریاضی قویترین معلم را هم داشته باشید، قطعا روی شما تاثیر دارد اما تمرین کردن شما حرف اول را می زند. پس به یاد داشته باشید، برای درس ریاضی، قبل از هر چیزی تمرین مکرر و پیوسته مهم است.

2- روش مطالعه ی درس ریاضی:

ریاضی را باید نوع دیگری خواند، این نوع دیگر خواندن درس ریاضی یعنی چه؟

3- ابتدا تشریحی و سپس حل مسئله:

قبل از هر چیزی باید مسائل تشریحی ریاضی را حل کنید، بعد سراغ تست ها بروید. تا مطلبی را به صورت کامل آموزش ندیده اید، تست آن را نزنید. در غیر این صورت تست ها را هدر می دهید.

اول مسائل را به صورت تشریحی حل کنید. تمام راه حل ها و نکات را که یاد گرفتید، بعد به سراغ نکات تستی و روش های تستی که سرعت را بالا می برند، بروید.

تجربه نشان داده دانش آموزانی نتیجه می گیرند که به دنبال درک مسئله اند.

4- تست زنی حتما مهم است:

تست زنی را کنار نمی گذاریم و رها نمی کنیم. اما برای زدن تست باید مراحلی را طی کنیم.

5- چگونه تست بزنیم:

چگونه تست زدن خیلی مهم است. می توان یک کتاب تست را باز کرد و سوال را خواند و پاسخنامه را نگاه کرد. می توان تست ها را حل کرد و جلو رفت. اما روش درست تست زدن این نیست و اینگونه تست ها در ذهن شما نهادینه نخواهند شد. روش درست تست زدن چیست؟

6- ابتدا تست های تسلط بی زمان:

تست هایی را به عنوان تمرین انجام دهید. یعنی اینکه این تست ها چقدر از شما زمان می گیرد مهم نیست و اگر زمان زیادی از شما می گیرد اشکالی ندارد. چون این مرحله آموزشی است. یعنی هر وقت درسی را آموزش دیدید و یاد گرفتید، سپس سراغ تست های آموزشی بروید که در حل آنها زمان برای شما مهم نباشد.

7- فعلا مجازیم پاسخنامه را نگاه کنیم:

هنگام زدن تست آموزشی، اگر نتوانستید تستی را حل کنید، مجازید نگاهی به پاسخنامه بیندازید. اصلا اشکالی ندارد چون فعلا هدف یادگیری است.

8- زمان بندی کنیم:

وقتی تست های آموزشی را زدیم، کم کم زمانبندی را شروع می کنیم. زمان بندی مهم است. چون ما در نهایت آزمونی داریم که در آن به طور متوسط برای هر تست 1 دقیقه و 30 ثانیه فرصت داریم. هنگام تست زدن کم کم زمان را هم در نظر می گیریم. یعنی وسط تست زدن نیم نگاهی هم به ساعت بیندازیم. ابتدا کمی بیشتر از حد مجاز برای هر سوال وقت می گذاریم اما حواسمان به زمان باشد.

9- آزمون با پاسخنامه:

آزمون با پاسخنامه مهم ترین نکته ی این مبحث است. خیلی ها تست می زنند اما هنگام امتحان به مشکل بر می خورند. خیلی ها هنگام وارد کردن پاسخ ها اشتباه می کنند. خیلی از بچه ها هنگام آزمون زمانبندی را از دست می دهند و یا تست هایی که خیلی خوب بلد بودند را نمی توانند حل کنند.

وقتی مرحله ی آموزش تمام شد و زمانبندی هم دستمان آمد، به صورت آزمونی امتحان می دهیم. یعنی 10 تا تست را جدا می کنیم و برای آن 15 دقیقه وقت در نظر می گیریم.

پاسخنامه هم برای خودمان می آوریم. چون خیلی ها در پر کردن پاسخنامه مشکل دارند و پاسخ ها را جابجا وارد می کنند. به همین علت قبل از آزمون اصلی، خودمان را در شرایط آزمون قرار می دهیم و آزمون دادن را تمرین می کنیم.

هنگام آزمون ابتدا سوال هایی که پاسخ آنها را می دانیم حل می کنیم، بعد برمی گردیم سوال های مشکل تر را حل می کنیم. زمان را برای تست های سخت نمی گذاریم. وسط تست زنی سراغ پاسخنامه نمی رویم.

10- درصد ها را یادداشت کنیم با تاریخ:

حتما درصد ها را با تاریخ یادداشت و آرشیو کنیم. چرا؟ چون در آینده و ماه های آخر جمع بندی، و یا آزمون های بعدی، می توانیم برگردیم و سوالات و آزمون های با درصد پایین را دوره کنیم.

11- تست ها را رنگی کنیم:

در هر مبحثی در هر فصلی تعداد زیادی تست زده ایم که مرور کردن تمام اینها قبل از آزمون امکان پذیر نیست. به همین علت، رنگ هایی را انتخاب کنید. مثلا تست هایی که بلد هستید و درست پاسخ داده اید را سبز کنید. تست هایی که آموزش و نکته ی جدیدی داشت و مجبور شده اید  پاسخنامه را نگاه کنید، یا تست هایی که با مشقت زیاد حل شد، یعنی در آنها مشکل دارید، پس آنها را قرمز کنید.

تست هایی که در آنها اشتباه محاسباتی داشتید یا بلد بودید اما طراح سوال نکته ی ریزی در انتهای آن گذاشته بود، "می شود" را "نمی شود" ، یا "کدام است" را "کدام نیست" نوشته بود و باعث شد که شما پاسخ اشتباه بدهید، به اصلاح تست های دام دار هستند. این تست ها را زرد رنگ کنید.

فایده ی این کار این است که هنگام امتحان وقتی آزمون ، جزوه یا کتاب خود را باز می کنید، به سوالات اشراف کامل دارید و می توانید آنها را دسته بندی کنید. ابتدا سراغ تست های قرمز می روید، بعد اگر وقت اضافه داشتید سراغ تست های زرد می روید و تست های سبز را کنار می گذارید.

هر دانش آموزی برنامه ی خاص خودش را می خواهد. ما اساسی ترین نکات را در راه تیزهوشان می گوییم که برای همه قابل استفاده باشد.

 

کلمات کلیدی: روش صحیح مطالعه ی درس ریاضی | راه تیزهوشان | آزمون های آزمایشی تیزهوشان | آمادگی آزمون تیزهوشان | تست دام دار چیست | نحوه زمانبندی آزمون تیزهوشان | تیزهوشان 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!