درس آمادگی دفاعی به طور کامل تدریس نمی شود

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرگزاری فارس حسن طاهری مدیر علمی- آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی، اظهار داشت: فعالیت‌های آموزشی ما شامل طرح «یاوران ولایت» است که برای شورای واحد پیشگام مقطع متوسطه دوم است.

وی ادامه داد: از هر مدرسه، سه نفر را آموزش می‌دهیم تا به عنوان فرمانده واحد، مدیر نیروی انسانی و مدیر فرهنگی در واحد خود ایفای نقش کنند که در تابستان، این کار انجام می‌شود و امسال نیز حدود 52 هزار نفر از دانش‌آموزان در این طرح آموزش دیدند.

طاهری افزود: فعالیت دیگر، آموزش فرمانده واحد امیدان یعنی آموزش واحدی که مربوط به مقطع ابتدایی تا پایه ششم، است؛ در این قسمت معلمان، آموزش لازم را دیده و در سطح مدرسه ایفای نقش می‌کنند؛ آموزش دیگر ما مختص به جانشین واحد پوینده بوده و مربوط به مقطع متوسطه اول و پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است.

مدیرعلمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه هدف از آموزش جانشین واحد پوینده و پیشگام، تربیت نیروهای تراز انقلاب و مدیران آینده است، گفت: وقتی دانش‌آموز نقش می‌گیرد، احساس هویت می‌کند و یکی از شرایطی که دانش‌آموز می‌خواهد عضو شورای واحد بسیج بماند باید افت تحصیلی نداشته باشد.

وی یاد آور شد: در بحث آموزشی، درس آمادگی دفاعی را داریم که به جرات می‌توان گفت مهمترین درس کشور است؛ چرا که تنها درسی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و طبق ماده 64 قانون استخدامی سپاه این درس به عهده سپاه گذاشته شده است و با همکاری آموزش و پرورش انجام می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه این درس در پایه نهم و دوم دبیرستان در متوسطه دوم انجام می‌شود، افزود: قانونگذار گفته است 2 ساعت در هفته به صورت کلاسی و یک روز اردوی عملی در سال برای پایه نهم و 3 ساعت کلاس و 3 روز اردوی عملی برای پایه دوم دبیرستان انجام شود.

وی بیان داشت: قانونگذار گفته است دانش‌آموزی که درس آمادگی دفاعی را در پایه نهم بگذراند برایش آموزش مقدماتی محسوب شده و کسی که آمادگی دفاعی دوم دبیرستان را بگذراند، آموزش تکمیلی محسوب می‌شود.

مدیر علمی- آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی ادامه داد: متاسفانه با توجه به تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس، آموزش و پرورش یک ساعت در هفته در پایه نهم و یک روز اردوی عملی در نظر گرفت و برای دوم دبیرستان نیز یک ساعت و 3 روز اردوی عملی در نظر گرفته‌ است؛ با توجه به اینکه دانش‌آموزان آن استانداردهایی را که مدنظر ستاد کل نیروهای مسلح بود را نمی‌گذراند، کسی که این درس را می‌گذراند آموزش او طوری نبوده است که بتواند برای نمونه در نیروی انتظامی خدمت کند و در عین حال نیاز به آموزش تکمیلی نداشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به تعهد خودش عمل نکرد، متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود و کسر خدمت سربازی به دانش‌آموزان پسر تعلق نمی‌گیرد و سالانه بیش از 400 هزار نفر دانش‌آموز پسر حقشان تضییع می‌شود.

طاهری با تاکید بر اینکه برای هر حوزه مقاومت بسیج دانش‌‌آموزی یک سرمربی آمادگی دفاعی انتخاب کرده‌ایم، گفت: این‌ مربیان عموماً از پاسداران بازنشسته متخصص و متعهد یا دبیران بازنشسته هستند که تجربه کافی داشته و از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند و متولی این درس در حوزه بسیج دانش‌آموزی هستند.

*اجرای رزمایش پدافند غیر عامل در 1600 مدرسه در سال گذشته

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی در خصوص پدافند غیرعامل گفت: یکی از فصول درس آمادگی دفاعی در پایه نهم و نیز پایه دوم دبیرستان پدافند غیر عامل است.

وی ادامه داد: در اردوهای عملی خود بحث پدافند غیرعامل را داریم و سال گذشته در 1600 مدرسه، رزمایش پدافند غیرعامل انجام شد.

*اجرای طرح آیه تمدن

طاهری در خصوص برنامه‌های علمی تصریح کرد: بهترین طرح، «طرح آیه تمدن» است که 86 هزار دانش‌‌آموز ممتاز و مستعد بسیجی در کل کشور شامل این طرح هستند که از پایه هفتم تا پیش‌دانشگاهی است.

وی یادآور شد: هدف این طرح، تربیت نیروهای تراز انقلاب بوده و خدماتی که به دانش‌آموزان داده می‌شود شامل «کتاب‌های کمک آموزشی»، «آزمون‌های پیشرفت تحصیلی»، «مشاوره و پشتیبانی» و کلاس‌های جمع‌بندی» است که این‌ها بورسیه می‌شوند تا از این خدمات رایگان استفاده کنند.

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی اضافه کرد: این طرح شامل طرح «الف»، «ب» و «ج» است که در طرح «الف»، دانش‌آموزان صد درصد بورسیه می‌شوند؛ در طرح «ب» دانش‌آموز 50 درصد تخفیف داشته و مرحله «ج» آن صد در صد آزاد است.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت هرمی‌ است یعنی در پایه هفتم 30 هزار دانش‌آموز، در پایه هشتم 20 هزار دانش‌آموز داریم و پیش‌دانشگاهی 4 هزار نفر دانش‌آموز مستعد بسیجی بوده که عضو این طرح هستند، گفت: هدف ما کسب رتبه‌های زیر هزار در کنکور سراسری و تربیت نیروهای تراز انقلاب و در کوتاه‌مدت به دست آوردن کرسی‌های برتر کنکور است.

طاهری با اشاره به لیگ علمی پایا افزود: این لیگ علمی بزرگترین لیگ علمی گروهی کشورهای جهان اسلام است و سال گذشته از 13 کشور به ایران آمدند و در رشته‌های علوم پایه برای پایه ششم، هفتم، هشتم و نهم بوده و در زیست، شیمی و ریاضی در مقطع متوسطه دوم با هم رقابت کردند.

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی بیان داشت: سال گذشته 60 هزار دانش‌آموز داخلی در این لیگ شرکت کردند و این بزرگترین لیگ علمی گروهی سال گذشته جهان اسلام است و عموماً‌ نخبگان علمی کشور در این لیگ شرکت می‌کنند.

*تهیه بسته‌های هوشمند کمک آموزشی برای دانش‌آموزان پایه ششم

طاهری ادامه داد: در قسمت علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی مرکز هوشمند بسیج را راه‌اندازی کرد که شعار آن «با بسیج هوشمند بخوانیم»، است و بسته‌های هوشمند کمک آموزشی برای پایه ششم آماده کردیم که هدف، ایجاد عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان است.

وی افزود: کسی که این بسته‌ها را تهیه می‌کند نیازی به کلاس‌های تقویتی، آزمون‌های پیشرفت و مشاوره ندارد؛ در سال گذشته در 5 استان مازندران، آذربایجان شرقی، قزوین، خراسان رضوی و قم به صورت پایلوت این طرح انجام شد و بازخورد خیلی خوبی داشت و به کل کشور تعمیم داده شد.

مدیر علمی - آموزشی سازمان بسیج دانش‌آموزی در خصوص پرداخت هزینه برای این بسته‌های آموزشی خاطرنشان کرد: دانش‌آ‌موزان می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی مدارس و پرداخت 45 هزار تومان برای دانش‌آموزان بسیجی و 50 هزار تومان برای دیگر دانش‌آ‌موزان آن را تهیه کنند.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!