چرا آسمان آبی و خورشید زردرنگ است؟

آسمان به نظر ما آبی رنگ است، اما در حقیقت آسمان بی‌رنگ است و چشمان ما به دلیل مولکول‌های نور منتشر شده درون جو، فقط آن را با رنگ آبی تشخیص می‌دهد.

دلیل این پدیده معروف به انتشار نور است که رنگ آبی با طول موج کوتاه بیشتر از رنگ قرمز منتشر می‌شود، بنابراین چشم ما این نور بیشتر را بهتر تشخیص می‌دهد .

چرا خورشید زرد است؟

نور خورشید همه رنگ های رنگین کمان را دارد و نور آن به طور کلی سفید است. منتها انرژی تابشی خورشید از بخش زرد- سبز طیف قابل مشاهده به ما می رسد. چون که جو زمین برای خورشید مثل یک صافی عمل می کند و فقط انرژی تابشی این بخش را عبور می دهد. در نتیجه خورشید ممکن است زرد یا نارنجی به نظر برسد.

شما با استفاده از منشور که نورها را جدا می کند می توانید رنگ های نور خورشید را مشاهده کنید. نور قرمز که به وسیله تابش با حداقل انرژی در فوتون (معیار نور بینی) و با بلندترین طول موج ها تولید می شود، در طیف در رده های آخر قرار دارد. نور قرمز به تدریج به نور نارنجی تغییر می کند. که این نور هم به نور زرد می رسد. سپس زرد به سبز می رسد و بعد به آبی تغییر پیدا می کند. در بعضی از فهرست های رنگ های رنگین کمان، رنگ نیلی بعد از آبی قرار می گیرد. آخرین رنگ، رنگ بنفش است که با بیشترین انرژی درفوتون و کوتاه ترین طول موج ها به وسیله تابش تولید می شود.

این فهرست معنایش این نیست که خورشید فقط شش یا هفت رنگ دارد. هر سایه ای که بین رنگ ها وجود دارد یک رنگ است و طبیعت آنقدر رنگ تولید کرده که بشر هنوز نتوانسته برای آنها نامی انتخاب کند.

کلمات کلیدی مطلب: مقالات | مقالات علمی و آموزشی | دانستنی های علمی | آسمان آبی و خورشید زرد

 

منبع دریافت این مطلب : بیتوته

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!