جزئیات طرح سنجش کلاس اولی ها اعلام شد

به گزارش تیزلند،به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز به مناسبت روز جهانی معلولان در محل کتابخانه این سازمان برگزار شد به سیاست‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست اول «زمان» است که به معنای شناخت سریعتر معلولیت‌هاست تا بتوانیم خدمات توانبخشی بهتری ارائه دهیم و بخشی از معلولیت‌ها را جبران کنیم.

وی، سیاست دیگر این سازمان را ایجاد فرصت مساوی برای دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: شعار امسال برای روز جهانی معلولان، «دسترسی و توانمندسازی برای همه افراد با هر توانایی است»؛ ضمن اینکه سیاست دیگر ما فراهم کردن ابزارهای تشخیصی برای اختلالات یادگیری است.

قدمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنایی تنها برای یک یا دو گروه خاص نباشد، ادامه داد: 7 گروه آسیب دیده شامل آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، مشکلات جسمی ـ حرکتی، اختلالات عاطفی ـ رفتاری، اختلالات یادگیری، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی است.

وی اضافه کرد: گروه اختلالات یادگیری در مدارس عادی هستند و علی‌رغم داشتن هوش عادی، در یک یا دو درس دارای مشکل هستند که نیاز به تغییر روش‌های آموزش و محتوا برای این دانش‌آموزان است.

* تحصیل 127 هزار و 950 دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس خاص و دولتی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در سال جاری 127 هزار و 950 دانش‌آموز با نیازهای ویژه داریم که 54 هزار دانش‌آموز در سیستم تلفیقی و فراگیر و 73 هزار دانش‌آموز در مدارس خاص تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه طرح سنجش در تابستان امسال با ویژگی الکترونیکی بودن، اجرا شد، افزود: یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان در 861 پایگاه، سنجش شدند که 49 درصد دانش‌آموز دختر و 51 درصد دانش‌آموز پسر بودند.

* 91 درصد دانش‌آموزان کلاس اولی راست‌دست هستند

قدمی ادامه داد: 91 درصد دانش‌آموزان کلاس اولی راست‌دست و 9 درصد چپ‌دست هستند که میانگین جهانی در این خصوص شامل 96 درصد راست‌دست و 4 درصد چپ‌دست است.

* بیسوادی 100 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان اول دبستانی

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 8.6 درصد والدین دانش‌آموزان کلاس اولی بیسواد هستند، افزود: حدود 100 هزار نفر از والدین دانش‌آموزان کلاس اولی در سال تحصیلی جاری بیسواد هستند که اسامی آنها را به نهضت سوادآموزی ارائه داده‌ایم.

وی به وضعیت واکسیناسیون کلاس اولی‌ها اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون 86 درصد آنها کامل بود اما 14 درصد دارای واکسیناسیون ناقص بودند که خانواده‌های این دانش‌آموزان به مراکز تخصصی هدایت شدند.

* 4 درصد دانش‌آموزان چاقی مفرط و 7 درصد بیش از اندازه لاغر هستند

قدمی با بیان اینکه 4 درصد دانش‌آموزان اول دبستانی دارای چاقی بیش از اندازه هستند، افزود: 13.6 درصد این دانش‌آموزان، اضافه وزن داشته و 7 درصد نیز بیش از اندازه لاغر بودند.

وی درخصوص پوسیدگی دندان دانش‌آموزان کلاس اولی نیز اظهار داشت: 60 درصد این دانش‌آموزان دچار پوسیدگی دندان بودند که نشان می‌دهد باید به بهداشت دهان و دندان آنها توجه شود.

* ارجاع 6739 کلاس اولی به مراکز خاص برای آموزش

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: در مجموع تشخیص داده شد که 6739 دانش‌آموز به مراکز ویژه برای آموزش‌های خاص ارجاع شدند.

وی در خصوص دانش‌آموزان دیرآموز گفت: دانش‌آموزان دیرآموز گفت: این گروه از دانش‌آموزان، 15 نمره هوشی ازدانش‌آموزان عادی پایین‌تر هستند و 15 نمره هوشی از دانش‌آموزان استثنایی بالاتر هستند.

قدمی اضافه کرد: 29 هزار و 806 دانش‌آموز دیرآموز هستند که مقرر شد در مدارس عادی درس بخوانند اما شرایط آنها را رصد می‌کنیم.

اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها در تمام مراکز استان‌ها از امروز

معاون وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها خبر داد و اظهار داشت: طرح اجرای سنجش برای پیش‌دبستانی به طور آزمایشی در سال گذشته اجرا شد و امسال نیز از امروز در تمام مراکز استان‌ها، این طرح را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم طرح سنجش را به مرور یک‌سال جلوتر برگزار کنیم، افزود: امسال پیش‌بینی می‌کنیم 70 تا 80 پایگاه سنجش برای پیش‌دبستانی‌ها در مراکز استان‌ها دایر شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!