سال آینده مدارس دولتی در رشته علوم انسانی ثبت نام نمی کنند

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در نشست خبری که در این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در سال تحصیلی 95-94 یک میلیون و 80 هزار دانش‌آموز در 4 هزار و 200 مدرسه که 2 هزار و 700 مدرسه دولتی و هزار و 500 مدرسه غیردولتی هستند، تحصیل می‌کنند.

وی افزود: 19 درصد دانش‌آموزان در بخش غیردولتی هستند و بالاترین نسبت دانش‌آموز دولتی به غیردولتی به تهران اختصاص دارد که نشان از ظرفیت مشارکت مردم در تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم تهران تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا پایان سال 1399، می‌تواند به مرز 30 درصد دانش‌آموز در بخش غیردولتی برسد، مشروط بر اینکه نظام عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری بخش غیردولتی متناسب با توان مردم تعیین شود.

* اختصاص 34 میلیارد تومان به نیازهای جاری مدارس از تابستان

چهاربند با بیان اینکه برای کیفیت‌بخشی فرآیند تعلیم و تربیت، اقدامات زیادی از اردیبهشت ماه سال 94، انجام شده است، خاطرنشان کرد: برخلاف اطلاعات و اخباری که در برخی رسانه‌ها منعکس شد، بالغ بر 34 میلیارد تومان در طول تابستان و تاکنون برای تامین نیازهای جاری مدارس تخصیص داده‌ایم.

وی افزود: حدود 9 میلیارد تومان صرف تعمیرات مدارس، سرویس‌های بهداشتی، تعمیر تجهیزات هنرستان‌ها، تعمیر میز و نیمکت، تجهیز مدارس و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در تهران شده است.

* تخصیص کمک به آموزش و پرورش توسط شهرداری در شورای شهر تهران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در بودجه سال 94 شهرداری مبلغ 260 میلیارد ریال به مدارس تخصیص یافته است، گفت: حدود 140 میلیارد ریال هم به‌عنوان خدمات و بهسازی فضا، به مدارس ارائه شده که بیش از 70 درصد این تعهدات عملی شده است.

وی افزود: همچنین شهرداری 12 میلیارد ریال به‌صورت نقدی در اختیار مدارس قرار خواهد داد که با احتساب این رقم بیش از 34 میلیارد تومان شهرداری تهران به آموزش و پرورش کمک کرده است.

چهاربند با انتقاد از برخی که عنوان می‌کنند سرانه به مدارس پرداخت نشده است، تصریح کرد: معمولاً هر سال در قالب کمک‌سرانه حداکثر به ازای هر دانش‌آموز 5 هزار تومان پرداخت می‌شود که در دو دهه گذشته هم، همینطور بود، اما با تعهدات 34 میلیارد تومانی شهرداری، این عدد به 3 برابر می‌رسد.

وی افزود: دو میلیارد و 700 میلیون تومان نیز به‌عنوان سرانه بین مناطق آموزش و پرورش تهران توزیع شده است و تا پایان هفته، تمام مدارس این مبالغ را دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه اصل کمک مردم به مدارس قانونی و در قانون پیش‌بینی شده است، گفت: در قانون 4 نوع کمک به مدارس در نظر گرفته شده که کمک‌های مردمی و کمک‌های دولت در قالب کمک‌سرانه از جمله این موارد است، اما اگر کمک مردم داوطلبانه نباشد، باید با آن برخورد کرد.

* اختصاص 2 مدرسه در تهران به کودکان کار

چهاربند با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش تهران ساماندهی کودکان کار بود، اظهار کرد: با شهرداری و بهزیستی و موسسات خیریه نشست‌های خوبی برگزار کردیم و در جنوب منطقه 12 تهران، به‌صورت قانونمند دو مدرسه را با مشارکت شهرداری به تعلیم و تربیت این کودکان اختصاص دادیم.

وی افزود: برای سال آینده نیز 4 مدرسه دیگر را در منطقه 12 و 18 تهران برای افزایش پوشش تحصیلی کودکان کار تامین خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در جهت جبران عقب‌افتادگی تاریخی در تهران در حوزه فضای آموزشی صورت گرفته است، گفت: در زمین و ساختمان با کمبود مواجه هستیم و بیش از 45 درصد سرانه فضای آموزشی کمبود داریم، زیرا به‌جای اینکه هزار و 500 هکتار ساختمان روی زمین‌های متعلق به آموزش و پرورش داشته باشیم، فقط 780 هکتار بنا داریم که کمبود فضای آموزشی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فرسوده بودن فضاهای آموزشی در تهران، تصریح کرد: در پایتخت فضای آموزشی با عمر 115 سال داریم که هم‌اکنون دانش‌آموزان در آن مشغول تحصیل هستند و از طرفی 30 درصد فضاهای آموزشی بیش از 60 سال قدمت دارند که نیازمند تخریب و نوسازی هستند.

چهاربند با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت به مرحله مهم و سرنوشت‌ساز هدایت تحصیلی و استقرار آن در پایه دوم متوسطه، رسیده است، عنوان کرد: در پایان سال تحصیلی جاری دانش‌آموزان پایه نهم، باید هدایت تحصیلی شوند و در دوره دوم به شاخه‌ها و رشته‌ها هدایت شوند که این کار قبلاً در دوره دوم متوسطه انجام می‌شد.

وی افزود: پس از سال 1372 که نظام آموزشی جدید اجرا شد، هدایت تحصیلی از دوره اول به دوره دوم منتقل شد، اما اکنون پس از 22 سال هدایت تحصیلی بار دیگر به دوره اول متوسطه بازگشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده گفت: سال آینده در مدارس دولتی ثبت‌نام رشته ادبیات و علوم انسانی وجود نخواهد داشت و متقاضیان این رشته فقط باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت‌نام شوند که ضوابط خاص خود را دارند.

وی افزود: قرار است در هر منطقه تهران یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه فرهنگ داشته باشیم؛ اکنون 12 مدرسه فرهنگ در تهران داریم که 24 مدرسه دیگر نیاز است.

 

منبع دریافت این مطلب : عصر ایران

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!