تصمیم جنجالی آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): اما هنوز یک هفته نگذشته مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران مردم را با این خبر غافلگیر کرد: «از سال آینده ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی در مدارس دولتی عادیممنوع است». اسفندیار چهاربند این خبر را در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد.

وی در توضیح و تشریح دلایل اتخاذ این تصمیم چیز زیادی نگفت در حالی که به نظر می رسد تصمیم گیری درباره چنین موضوع مهمی باید پس از صرف ساعت ها کار کارشناسی و سنجیدن همه جوانب صورت گرفته باشد.

چهاربند، البته محور دیگری هم به این خبر اضافه کرد: «دانش آموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستان های «فرهنگ» ثبت نام کنند»، موضوعی که ذهن بسیاری از مخاطبان را به سمت مدارس مشهور به «فرهنگ» برد که سال پیش به ابتکار دکتر غلامعلی حداد عادل تاسیس شد و اکنون چندین شعبه از آنها در سطح تهران فعال هستند.

مدرسه ای که مهم ترین هدفش تربیت دانش آموزان در رشته علوم انسانی با رویکرد مباحث بومی است. اگر چه این فرضیه از سوی مسئولان آموزش و پرورش رد می شود اما همچنان این سوال برای افکار عمومی باقی می ماند که رویکرد مدارس فرهنگی که قرار است از این پس علوم انسانی را تدریس کنند چیست و چه نسبتی با بومی سازی علوم انسانی در دانشگاه های کشور دارد؟ سوای این، سپردن این موضوع، به طور اختصاصی به مدارس فرهنگ به چه دلیل صورت گرفته است؟دیگر اینکه این تصمیم بر اساس چه مبنای قانونی استوار شده است؟

اسفندیار چهاربند در این باره به «ایران» می گوید: «ورود به رشته علوم انسانی بسیار آسان بود، برای همین هر دانش آموزی که معدل پایین داشت وارد رشته علوم انسانی می شد و سطح این رشته به لحاظ کیفی پایین آمده بود. به همین علت از سال تحصیلی آینده دانش آموزانی که علاقه مند به رشته علوم انسانی هستند می توانند در مدارس استعداد های درخشان، نمونه دولتی و مدارس فرهنگ ثبت نام کنند و به خانواده ها اطلاع رسانی می کنیم تا ورود به رشته های ادبیات و انسانی دیگر برای دانش آموزان سهل و ساده نباشد از این پس هر دانش آموز که معدل پایین دارد نمی تواند وارد این رشته شود و استعداد حرف اول را در رشته ادبی می زند.»

او می گوید: «براساس آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی مد نظر است اما با سیستم فعلی فقط به لحاظ کمی ارتقا پیدا می کنیم. در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برترو هدایت آنها به ادامه تحصیل در رشته های علوم انسانی تاکید شده است. بنابراین تلاش می کنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقای کیفیت تحصیل در این رشته بینجامد.»

وی با تاکید بر اینکه باید وضعیت علوم انسانی را به سمت کیفیت پیش ببریم، می گوید: «باید دانش آموز و دانشجوی فعال و کوشای این رشته بداند که برای فکر او سرمایه گذاری شده است.

باید زمینه ای فراهم شود تا دانش آموز بپذیرد که می تواند در این جایگاه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. ما می خواهیم با تخصصی کردن این رشته به دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه ها کمک کنیم؛ شاید دانش آموزان هم به این نتیجه رسیده اند که این رشته نمی تواند نیازهای اصلی جامعه را برآورده کند چرا که هیچ وقت در محیط آموزشی به گونه ای کاربردی و برای رفع آسیب ها آموزش داده نمی شود و بیشتر از آنکه جایگاه «درکی» داشته باشد، جایگاه حفظ کردن های طوطی وار را دارد. بنابراین در برنامه های ما است که سرانجامی به این وضعیت دهیم.»

وی تاکید می کند: «در حال حاضر حدود 12 مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هرمنطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل 24 مدرسه دیگر تا سال آینده راه اندازی می کنیم. البته در مناطقی که جمعیت دانش آموزی آنها بالای 15 هزار نفر است 2 مدرسه فرهنگ تاسیس می شود.»

با این حال مسعود ثقفی سخنگوی اداره آموزش و پرورش شهر تهران تعطیلی رشته علوم انسانی در مدارس دولتی را رد می کند و می گوید: «این برداشت غلط رسانه ها بوده است. مگر می شود رشته علوم انسانی را در مدارس دولتی تعطیل کرد.»

وی می گوید: «مدیریت 12 مدرسه فرهنگی که در تهران وجود دارد بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و این مدارس به صورت هیات امنایی اداره می شوند.»

ثقفی اعلام می کند: «مدرسه فرهنگ آقای حداد عادل غیر انتفاعی است و این مدارس با هم تشابه اسمی دارند.»

* تصمیمات شتابزده نگیریم

با این حال بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت بر این باورند که با این تصمیم شاید رشته علوم انسانی محدود شود و دانش آموزان علاقه مند به این رشته هم به علت نبود مدرسه نمی توانند در رشته مورد علاقه شان تحصیل کنند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان هم می گویند اگر می خواهیم درباره رشته علوم انسانی تصمیم گیری کنیم باید همه جوانب را در نظر بگیریم؛ همچون دانش آموزان بی بضاعتی که در مناطق محروم هستند.

محمود مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان در این باره می گوید: «نکته مهم در تصمیم مسئولان آموزش و پرورش این است که آنها «همه» دانش آموزان را ببینند، تهران فقط کل ایران نیست. مسئولان اگر می خواهند در رشته علوم انسانی موفق شوند باید نحوه تدریس در این رشته را تغییر دهند چرا که دانش آموزان علوم انسانی فقط مباحث درسی را حفظ می کنند، همچنین باید معلمان با انگیزه تر را به مدارس بیاورند، امکانات علمی مدارس را افزایش دهند و نحوه پژوهش کردن را به دانش آموزان این رشته در همان مدارس دولتی یاد دهند. فکر نمی کنم با تغییر مدرسه بتوان دانش آموز با استعدادتری تربیت کرد. این قضیه عدالت آموزشی را هم زیر سوال می برد.»

 

منبع دریافت این مطلب : شمانیوز

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!