نگاهی به دو طرح از شش طرح برگزیده بنیاد وایز در سال 2015

 

 

طرح «بیاموز!» در اوگاندا

حدود 311 میلیون جوان در سراسر دنیا بیکارند و این مسئله باعث شده است که کارشناسان آموزش هم بیشتر از هر زمان دیگری، تناسب محتوای مطالب آموزشی با نیازهای بازار کار را به چالش بکشند. معضل بیکاری جوانان در اوگاندا در شرق آفریقا بدلیل کمبود مشاغل حرفه ای تشدید هم شده است.

یکی از دلایل این است که درصد بالایی از جمعیت این کشورِ شرق آفریقا را جوانان تشکیل می دهند : 78 درصد کل جمعیت این اوگاندا زیر سی سال سن دارند که در سیستمی منسوخ و ناکارآمد آموزش می بینند.

طرحی آموزشی موسوم به «بیاموز!» در اوگاندا قصد دارد با افزایش تعداد کارآفرینان، راه حلی برای این مشکل ارائه کند. یکی از کارگزاران این طرح می گوید: «برنامه “بیاموز!” فرصت و امکان تجربه عملی راه اندازی کسب و کار را از همان مدرسه به صورت کار گروهی در اختیار جوانان قرار می دهد. در نتیجه، این جوانان پس از اتمام دوران تحصیل قادر خواهند بود هم بصورت گروهی و هم بصورت انفرادی، کسب و کاری شروع کنند.»

برنامه “بیاموز!” از الگوی آموزش عملی با اتکا بر تجربه تبعیت می کند و معلمان را آموزش می دهد. برنامه در دو سال آخر دبیرستان به اجرا در می آید و پس از اتمام دبیرستان نیز پشتیبانی از دانش آموز ادامه پیدا می کند.

هوا نابویه، مدیر برنامه آموزشی “بیاموز” می گوید: « طرح آموزشی «بیاموز!» با دبیرستانهای سراسر اوگاندا همکاری می کند تا برنامه ای خلاق، موثر، و با هزینه مناسب را به اجرا در آورد. از دولتها هم می خواهیم اصلاحاتی را به انجام برسانند که بر تمام سیستم آموزشی تاثیر مثبت داشته باشد.»

دهها حامی در حمایت از کارهای بیش از 250 مدرسه در سراسر اوگاندا سهم دارند و هفته ای یک بار به هر مدرسه سر می زنند. بیشتر آنها دانش آموختگان طرح “بیاموز!” هستند. آنها به دانش آموزان مهارتهای عملی و اجرایی می آموزند تا وضعیت معاش آنها بهتر شود، بتوانند دست به کسب و کار بزنند و وضع جامعه محلی شان را بهتر کنند.

مسئولان طرح “بیاموز!” ادعا می کنند که الگوی آنها برای دانش آموزان دو دوره اول ، تاثیر چشمگیری داشته است. درآمد کسانی که این کلاس ها را تمام کردند 160 درصد بیش از دانش آموزانی است که برنامه را تازه آغاز کرده اند و 94 درصد این افراد اکنون برای خودشان کسب و کاری به راه انداخته اند، شغلی دارند یا به دانشگاه می روند. اما مهمترین تاثیر این است که این افراد نسبت به آینده خوشبین تر و در زندگی خلاق تر شده اند. مسئولان طرح آموزشی “بیاموز!” در نظر دارند این طرح را تا ده سال آینده، برای آموزش میلیونها جوان در ده کشور جنوب صحرای بزرگ آفریقا اجرا کنند.

«با هم بیاموزیم» در قاهره

بسیاری از مدارس کشورهای عربی با مشکل غیبت معلم و کلاسهای پرازدحام مواجه هستند. آیا استفاده از شبکه اینترنت می توان راه حل این مشکلات باشد؟ پروژه ای در مصر با این باور آغاز به کار کرده است. در این طرح که «نفهم» یا «با هم بیاموزیم»:http://www.nafham.com/about_us?ref=hp نام دارد، ویدئوهای آموزشی 3 تا 5 دقیقه ای برای دانش آموزان ضبط می شود که بعدا روی وبگاه مخصوص طرح گذاشته می شود و به این ترتیب، دانش آموز بصورت آنلاین به آنها دسترسی دارد.

سید عبید یکی از کسانی که با برنامه همکاری می کند، می گوید: «مشغول آماده کردن ویدئوهای کوتاه آموزشی برای دانش آموزان کلاس پنجم هستم. سعی می کنم واژه ها و توضیحات ساده به کار ببرم. در مدرسه فقط تخته هست و نقاشی، اما من ترجیح می دهم به دانش آموز تصویر هم نشان بدهم. این طور بهتر می توانند درس را یاد بگیرند.»

هر ماه پانصد هزار کاربر به این وبگاه آموزشی رایگان، مراجعه می کند. بیشتر آنها مصری هستند اما این مجموعه نرم افزاری در عربستان سعودی، الجزایر، سوریه، و کویت هم در دسترس است. این وبگاه در سال 2012 آغاز به کار کرد. هدف این برنامه، پشتیبانی سیستمهای آموزشی ای است که با مشکل کلاسهای شلوغ و کمبود یا غیبت معلم روبرو هستند.

مصطفی فرحت، یکی از موسسان برنامه “با هم بیاموزیم” می گوید: «هدف اصلی طرح، حل مشکلات آموزشی است، مشکلاتی که در مصر و در دنیای اعراب وجود دارند و زیاد هم هستند. نکته مهم در برنامه “باهم بیاموزم” این است که از پدر و مادرها، دانش آموزان و حتی معلمان می خواهیم در آماده کردن محتوای ویدئوی آموزشی سهم داشته باشند. به این ترتیب در کار آموزش پیوستگی به وجود می آید: یاد می گیرید و به دیگران هم می آموزید. روح آموزش هم همین است.»

طرح “با هم بیاموزیم” در مدرسه بین المللی استعدادهای درخشان در قاهره که هزار دانش آموز دارد، به اجرا در آمده است و آموزگاران از ویدئوهای این برنامه در تدریس استفاده می کنند.

هم معلمها و دانش آموزان این مدرسه از این برنامه راضی اند. یک معلم این مدرسه می گوید: «هدف طرح “باهم بیاموزیم” این است که به دانش آموز یاد بدهد مستقل باشد. با این برنامه دانش آموز در خانه هم می تواند درس بخواند و خودش به خودش آموزش دهد. هدف دیگر افزایش اعتماد به نفس دانش آموز است.»

زیاد، دانش آموز هم می گوید: «گاهی در کلاس سر و صدا زیاد است. همکلاسی ها حرف می زنند و تمرکز از بین می رود و درس را نمی فهمید. وقتی تنها نشسته ام ویدئو را نگاه می کنم همه چیز را می فهمم.»

 

منبع دریافت این مطلب : یورو نیوز

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!