آقای مشاور جلسه چهارم

سلام بچه ها،حالتون چطوره؟امروز می خوام درباره تیپهای شخصیتی براتون بگم،پیشنهاد می کنم که این مطلب رو تا انتها بخونید.

تیپ شخصیتی چیزیه که باعث می شه ما آدمها در موقعیتهای مختلف رفتارهای متفاوت از خودمون نشون بدیم ؛مثلا وقتی دوستمون به ما دروغ می گه ،یکی ناراحت می شه،یک دیگه با شوخی و خنده ازش رد می شه ،یکی قهر می کنه و ... هر نوع واکنش ما به تیپ شخصیتی مون ربطی داره.

تیپ شخصیتی در انتخابهای ما خیلی تاثیر داره و ما انتخابهایی رو که انجام می دیم بر اساس تیپ شخصیتی مونه . آزمونها و نظریات زیادی در مورد تیپ شخصیتی وجود داره که من اینجا یکیشونو براتون توضیح می دم.

در این دیدگاه افراد بر اساس علایقی که دارن به 6 تیپ شخصیتی تقسیم می شن - واقع گرا - جست و جو گر - هنری -اجتماعی متهور - قرار دادی

واقع گراها : این افراد کارهایی رو دوست دارن که شامل کار عملی ،منظم و بر اساس یک سازماندهی باشه.معمولا کار کردن با ماشینها،ابزار و وسایل رو به کار کردن با آدمها و حیوانات ترجیح می دن.تا جایی که بشه سعی می کنن از فعالیتهایی مثه تدریس،مشاوره ،پرستاری و .. دوری کنن.این افراد درکارهای فنی ،مکانیکی ،کشاورزی و الکتریکی مهارت و علاقه زیادی از خودشون نشون می دن.پول،قدرت و موقعیت براشون خیلی مهمه

جست و جو گر ها: کلا کنجکاون،اهل بررسی و موشکافی هستن،همه چی رو دوس دارن وارسی کنن،از کارای تکراری بدشون میاد،دوس دارن طرز کار یک وسیله،داخل بدن یک جانور،نحوه کار یک دستگاه روبدونن.به همین دلیل اینا آدمایی هستن که دقیق و ریز بین هستن اما توانایی رهبری و مدیریت شون پایینه.

هنری ها :دوست دارن آزاد باشن و فعالیتهاشون هم آزاد و مبهم و نامنظم باشه و بتونن یه چیزی رو دستکاری کنن تا یه چیز جدید از توش در بیارن.از کارهای رو قواعد و هماهنگ خوششون نمیاد ،و توانایی زیادی در خلق نکات جدید در زمینه های مختلف دارن.

اجتماعی ها : اینا دنبال کارایی می رن که مستقیما با دیگران در ارتباط باشه،از کار با مواد ،ابزار و ماشینها متنفرن،عاشق تدریس،سخنرانی ،مراقبت و .. هستن.آرمانی ،ایده ال گرا،موقع شناس،مسئول،آگاه و گرم هستن،مسافرت رفتن با اینا خیلی لذت بخشه.

متهور ها:این تیپ افراد از بقیه برای رسیدن به اهدافشون استفاده می کنن،از فعالیتهای علمی،ذهنی و پیچیده دوری می کنن چون می گن یکی این کارو برامون انجام می ده. اونها توانایی بالای کلامی ،رهبری ،ارتباط با دیگران رو دارن.دیگران اونها رو پرخاشگر،جاه طلب،سلطه گر،انرژیک،برون گرا،خوش بین،دارای اعتماد به نفس می دونن.براشون موقعیت اجتماعی و دستاوردها خیلی مهمه.

قرار دادی ها : این افراد به دنبال کارایی هستن که راه و روشش قبلا مشخص شده باشه مثه ورود اطلاعات به کامپیوتر،کارهای بایگانی،تایپ و ...از کارهای سازمان نیافته و مبهم دوری می کنن.در کارهای هنری هیچ سررشته ای ندارن.بقیه اونا رو دقیق ،منظم و مطیع می دونن. با توجه به تیپهایی که براتون توضیح دادم متوجه شدید که هر کسی برای هر کاری مناسب نیست،به قول معروف"هر کسی را بهر کاری ساختند" و دونستن تیپ شخصیتی برای بهبود در کار خیلی می تونه کمک کنه.

ادامه دارد...

 

 

 

کلمات کلیدی: ازمون رغبت سنج | آزمون مدارس برتر | آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان و نمونه دولتیازمون ورودی مدارس تیزهوشان | ازمون ورودی مدارس  پایه نهم

 

نویسنده مطلب : مجتبی طالب

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!