راهبردهای الگویابی و حل مسئله

حل مسئله: الگویابی

پیدا کردن الگوها ودر واقع الگویابی، یکی از راهبردهای مهم در حل بعضی از مسئله های ریاضی است. در این گونه مسئله ها بین عددها، شکل ها و حتی کلمات رابطه ای وجود دارد که شما باید با خلاقیت خود این رابطه ها را پیدا کنید.

 

 

حل مسئله: الگوسازی

گاهی وقتها در بعضی از مسئله ها تمام حالت های ممکن خواسته میشود. در این گونه مواقع بهتر است برای حل مسئله از راهبردهای الگوسازی استفاده می کنیم و با رسم یک جدول منظم، اعداد و ارقام و داده های مسئله را مرتب کرده تا بتوانیم تمام حالت های صحیح برای جواب مسئله را به دست آوریم.

 

 

حل مسئله: راهبرد رسم شکل

یکی از مهمترین راهبردهای حل مسئله، رسم شکل است. کشیدن یک شکل مناسب با توجه به اطلاعات مسئله، می تواند به طور کامل مسئله را حل کند و یا راه رسیدن به حل مسئله را آسان تر میکند.

  

 

حل مسئله: روش های نمادین

برای درک بهتر مسئله و پیدا کردن پاسخ آن میتوان مسئله را به یک تساوی و یا یک شکل نمادین تبدیل کرد و سپس مسئله را حل کرد. نمادها می توانند شامل عددها، علامت و شکل های هندسی باشند.

 

 

 

حل مسئله: تبدیل مساله به زیر مسئله

یکی از راه های رسیدن به جواب در حل مسئله های پیچیده، تبدیل آن مسئله ها به مسئله های کوچک تر و مرحله مرحله کردن آن هاست. با حل مسئله های کوچک تر، قدم به قدم به پاسخ اصلی نزدیک می شویم. این کار را در مسئله های هندسی نیز میتوان انجام داد.

 

 

 

حل مسئله: راهبرد حل مسئله ی ساده تر

برای تشخیص راه حل مسئله، می توانیم به جای عددهای اصلی از عددهای تقریبی استفاده کنیم و بعد از مشخص شدن راه حل مسئله، عددهای اصلی مسئله را به کار ببریم. همچنین می توانیم با ساده کردن مسئله، الگوها و نظم های مسئله را مشخص کنیم تا بتوانیم پاسخ مسئله ی اصلی را پیدا کنیم.

 

 

حل مسئله : حدس و آزمایش

گاهی مسئله راه حل مشخصی ندارد و اگر هم داشته باشد پیدا کردن آن مشکل است. در این گونه موارد می توانیم از راهبرد حدس و آزمایش استفاده کنیم. برای این کار می توانیم برای صورت مسئله یک جدول رسم کنیم و یا با روش های نمادین یک تساوی بنویسیم و سپس با حدس و آزمایش مسئله را حل کنیم. حدس ها باید بر اساس موضوع مسئله باشد و هر حدس با توجه به حدس قبلی زده شود.

 

 

 

حل مسئله: حذف حالت های نامطلوب

حالت های نامطلوب یعنی قسمت های اضافی و به درد نخور را با حذف قسمت های اضافی به جواب اصلی می رسیم اما قبل از آن باید با راهبرد الگوسازی تمام حالت های ممکن را در نظر بگیریم و بعد با حذف قسمت های اضافی پاسخ اصلی پیدا شود.

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!