ماجرای تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان بعد از 22 سال

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید: زمانی که برای آموزش های نیمه تخصصی باقی می ماند، فقط دو سال بود اما این مصوبه باعث می شود 3 سال آموزش های نیمه تخصصی برای دانش آموزان ارائه شود.

احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این سئوال که چرا با این مصوبه جدید انتخاب رشته بعد از 22 سال از دبیرستان به همان راهنمایی یا متوسطه اول برگشته است؟ می گوید: تعداد افرادی که خواستار تغییر رشته بودند، بسیار زیاد بود.

در مصوبه جدید 4 رشته برای دبیرستانی ها و 190 رشته برای هنرستانی ها در نظر گرفته شده است.

عابدینی می گوید: با این مصوبه جدید حدود 10 الویت برای دانش آموز ذکر می شود.

6 عامل دانش آموز، معلم، والدین،مشاوران، نمرات درسی و آزمون استعداد سنجی در انتخاب رشته دانش آموزان سال 95 نقش دارد.

احمد عابدینی می افزاید: 10 امتیاز نظر دانش آموز،10 امتیاز نظر والدین دانش آموز، 35 امتیاز عملکرد،30 امتیاز آزمون ها و نظر مشاور دانش آموزان که در مجموع 100 امتیاز می شود.

گرچه در کتاب کار و فناوری، رشته های تحصیلی آورده شده است. محمد کفاشیان معاون تالیف کتاب‌های فنی حرفه ای و کار و دانش معتقد است: بازی های یارانه ای، برق، عمران، تاسیسات مکانیکی، خودرو است که متناسب با آنها هدایت تحصیلی می شوند.

این در حالیست که خیلی از دانش آموزان هنوز با رشته ها آشنایی ندارند.

یکی از دانش آموزان دبیرستانی در این باره می گوید: وقتی اسم بعضی رشته ها رو میارن هنوز بچه ها نمیدونن در مورد چه رشته ای هست، چی هست.

از طرفی 50 درصد دبیرستان ها تنها دو رشته تحصیلی دارند و تعداد هنرستان ها هم جوابگوی دانش آموزان نیست.

یک دانش آموز دبیرستانی در این باره بیان می کنه که در محله ما اصلا هنرستان نیست.

و مدارس برای اجرای این طرح آمادگی ندارند.

مصطفی قاسم مسگر مدیر یکی از مدارس در این باره معتقد است: قبلا مشاورین در دوره دوم متوسطه بودند و دانش آموزان را توجیه می کردند،الان کمتر مشاوری داریم که در دوره اول بتواند تسلط داشته باشد دانش آموزان را توجیح کنند.

طبق قانون جدید انتخاب رشته، دانش آموزهایی که امسال انتخاب رشته کنند، حق تغییر رشته در سال های آینده را ندارند.

یکی دیگر از دانش آموزان در این باره به ما می گوید: این مسئله انتخاب را سخت می کند زیرا اگر آن زمینه درسی را دوست نداشته باشی دیگر نمی توان کاری انجام داد.

هم اکنون 62 درصد دانش آموزهای متوسطه در دبیرستان تحصیل می کنند و 38 درصد شاغل به تحصیل در هنرستان ها هستند که این موضوع با اهدف سند آموزش و پرورش و نیاز بازار کار همخوانی ندارد.

براساس اعلام مرکز سنجش آموزش و پرورش میانگین نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان در سال های اخیر به نمره 12 کاهش پیدا کرده است. بخش عمده ای از این افت تحصیلی به انتخاب غلط رشته تحصیلی بر می گردد،امیدواریم این مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش بتواند افت تحصیلی را حد اقل در سال های آینده کاهش دهد.

 

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری صداو سیما

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!