هدایت تحصیلی از امسال در پایان دوره عمومی تحصیل اجرا می شود

به گزارش تیزلند، به نقل ازخبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمد مصطفوی معاون برنامه‌ریزی امور مشاوره اداره‌کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان زنده‌یاد علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس نظام «3ـ3ـ6» دانش‌آموزان تا پایه نهم، دوره عمومی را می‌گذرانند و پس از آن، سه سال دوره تخصصی است که متوسطه دوم نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای نظام جدید آموزشی و درنظر گرفتن دوره عمومی که 9 سال است، هدایت تحصیلی جابه‌جا شد و از پایه دهم به پایه نهمانتقال یافت، چرا که دوره تخصصی پس از انجام هدایت تحصیلی باید آغاز شود.

مصطفوی افزود: بر این اساس طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، شاخه‌ها و رشته تحصیلی دانش‌آموز باید در پایه نهم  تعیین تکلیف شود که این موضوع در آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی پیش‌بینی شده است؛ البته آیین‌نامه جدید، تفاوت‌هایی با آیین‌نامه هدایت تحصیلی در گذشته دارد.

وی اضافه کرد: در گذشته تنها شاخه‌های تحصیلی مشخص می‌شد،یعنی به عنوان مثال دانش‌آموز شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای را انتخاب  می‌کرد، اما دیگر به زمینه‌ها کاری نداشت، در حالی که در هدایت تحصیلی جدید، زمینه‌ها را هم مشخص می‌کنیم که دانش‌آموز در فنی و حرفه‌ای کدام گروه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را انتخاب کند.

معاون برنامه‌ریزی امور مشاوره اداره‌کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش افزود: بر این اساس، حتی در آیین‌نامه جدید درنظر گرفته شده است تیمی متشکل از مدیر، مشاور، معاون مربوطه و معلم فنی ذیربط، استعداد و رغبت دانش‌آموز و ظرفیت مدرسه را درنظر بگیرند و برای حضور دانش‌آموزان در رشته‌های اعلام نظر کنند.

وی توضیح داد: در گذشته تنها شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای مشخص می‌شد و وقتی دانش‌آموز به هنرستان می‌رفت، با ظرفیت پُر برخی رشته‌ها مواجه می‌شد یا رشته‌هایی که تشکیل نشده بود در حالی که در آیین‌نامه جدید چنین مشکلی روی نخواهد داد.

مصطفوی با بیان اینکه 138 رشته کاردانش و 42 رشته فنی و حرفه‌ای وجود دارد که البته جدیداً کم نیز شده است، افزود: در آیین‌نامه هدایت  تحصیلی جدید، تیم مورد نظر براساس امکانات، نیاز منطقه و استعداد دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهد که به عنوان مثال در این منطقه بهتر است چند رشته تحصیلی ایجاد شود و دانش‌آموزان در این رشته‌ها به تحصیل بپردازند و در نهایت دانش‌آموز پس از انتخاب رشته وقتی به هنرستان مراجعه می‌کند، به راحتی تحصیل می‌پردازد.

وی گفت: در آیین‌نامه جدید هدایت تحصیلی همچنین مجموع نمرات سه پایه تحصیلی دانش‌آموز در دوره متوسطه اول در نظر گرفته می‌شود که  در گذشته فقط نمرات همان پایه تحصیلی در نظر گرفته می‌شد.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!