در نشست هشتم رویداد نوآوری های آموزشی چهارسوق چه گذشت؟

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرگزاری مهر، هشتمین نشست از رویداد نوآوری­های آموزشی چهارسوق در تاریخ 30 اردی­بهشت ماه در تالار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در نشست‌های چهارسوق، ارائه‌دهندگانی از حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت ایده‌ها و تجربه‌های نوی خود را با شرکت‌کنندگان به اشتراک می‌گذارند. تا امروز حدود 50 ایده و تجربه آموزشی در نشست‌های چهارسوق ارائه شده است؛ ارائه‌هایی که هرکدام جرقه‌ای برای ذهن‌های پویا و خلاق هستند.

در ابتدای این نشست، علی فهیم ­نیا مدیر متوسطه اول مفید قلهک، پیرامون ارزشیابی کیفی و بسترهای آن، مطالبی را ارائه دادند. ایشان بیان داشتند که باید در ارزشیابی نگاهی جامع حاکم باشد، یعنی ارزشیابی از یادگیری، برای یادگیری و به مثابه یادگیری مورد توجه قرار گیرد. هم­چنین از روش­های مختلف جمع­ آوری اطلاعات از قبیل مشاهده، گفتگو، ثبت تصاویر و فیلم، باید بهره برد. ایشان افزودند که در یک فرایند ارزشیابی صحیح، تفاوت­های فردی نباید از نظر ارزیاب پنهان بماند، تا در نهایت، ارزشیابی کیفی به راهکاری برای رشد بیشتر دانش­آموزان بدل شود.

در ارائه دوم، وحید ولی کارشناس ارشد مدیریت، به روزمرگی معلّم و راه­های فرار از آن پرداخت. ایشان به غفلت از رشد و عدم توجه به رشد شخصی معلم، به عنوان عامل اصل این روزمرگی اشاره کردند و افزودند که خودارزیابی راه درمان این معضل است. ایشان به گونه­هائی از خودارزیابی مانند فیلم­برداری از کلاس درس، ضیط صوت کلاس، دفتر خاطرات کلاس، چک­لیست پسینی و بازی دانش­آموزان در نقش معلم اشاره کرد.

امیرحسین اخوین در سومین ارائه، جشنواره دانش ­آموزی فیلم مدرسه به عنوان راهکاری برای کشف استعدادهای هنر دانش­ آموزان پرداخت. ایشان از هنر به عنوان عنصر متعالی در تاریخ فرهنگ بشریت نام برد که متاسفانه امروز در فرایند آموزش ما بهای لازم بدان داده نمی‌شود. ایشان با توجه به اینکه به اندازه کافی به راه حل‌های تازه برای رشد ویژگی‌های هنری دانش‌آموزان فکر نکرده‌ایم، افزود که یکی از ایده‌ها در این زمینه، برگزاری جشنواره دانش‌آموزی فیلم مدرسه است. جشنواره‌ای که البته فقط به فیلم هم نمی‌پردازد و حوزه‌های مختلف دیگری به آن افزوده شده است. در این جشنواره کوشش می­شود تا علاوه بر هدایت و شناسایی استعدادهای برتر در زمینه هنر، به پرورش و ایجاد اطلس سرمایه انسانی در این حوزه پرداخته و از شعارهایی چون «هنر برای هنر» جداشده و به هنر به دید یک ابزار عالی، برای انتقال مفاهیم و معانی مفید نگاه شود.

حجت­الاسلام علیرضا پناهیان، اندیشمند و مبلغ دینی در ارائه چهارم به ارزشمندترین توانمندی انسان پرداخت. ایشان بیان داشتند که کنترل امیال، یک عنوان کلیدی در بین همه توانمندی­های انسانی است. مهارتی که بر عکس خیلی از توانائی­هائی که ما در مدرسه کسب می­کنیم در گذر زمان، دچار رکود و سکون نمی­شود و همیشه زنده و کارآ در وجود ما باقی می­ماند.

در پنجمین ارائه، نجمه قنبری دبیر مسابقات مباحثه علمی، پیرامون این مسابقات و دلایل شکل­گیری آن، مطالبی را ارائه کرد. ایشان بیان داشتند که جامعه ما از ضعف گفتگوی مبتنی بر منطق، برخوردار است. در خیلی موارد تعاملات گفتاری ما از قواعد منطق و عقلانیت به دور هستند و بر تعصبات و احساسات تکیه دارند. ایشان افزودند که ایده مسابقات مباحثه علمی گامی برای رفع حل این مشکل است. دوره­ای که کلاس­هائی از قیبل تفکر نقادانه، منطق، گفتگو، فن بیان و ساختار مباحثه برای دانش­آموزان گذاشته می­شود و در بازی­های طراحی شده و هم­چنین مسابقات، دانش و مهارت بچه­ها ارزیابی می­شود.

امیرحسین حمداوی مدیرعامل کلبه آفرینش فکر در آخرین ارائه این نشست، به یکی از کمبودهای محسوس فرایند آموزش در مدارس ما، یعنی ضعف در ایجاد انگیزه برای دانش­آموزان به خصوص در حوزه ریاضی پرداخت. ایشان بیان داشت که یکی از راهکارهای حل این مشکل، پذیرفتن نقش پررنگ بازی در فرایند آموزش است. به خصوص بازی­های فکری که سبب رشد جنبه­های مختلف تفکّر دانش­آموزان می­شود. ایشان افزودند که بازی­های فکری دقیقاً همان چیزی را به دانش­آموزان می­آموزد که دبیر ریاضی آزرو دارد به بچه­­ها یاد بدهد. بازی­های فکری از نظر حمداوی باعث افزایش خودباوری و انگیزه و فراگرفتن قدرت حل مساله می­­شود.

در پایان باید بیان داریم که یکی از مهم‌ترین اهداف چهارسوق ایجاد پل‌های ارتباطی میان فعالان تعلیم و تربیت و نخبگان این حوزه است. فرصت تعامل در نشست­ها، امکان ارائه نقد و نظر نسبت به موضوع مطرح شده و آشنایی چهره‌به‌چهره با ارائه‌دهندگان را فراهم می‌آورد. در حاشیه این نشست، شرکت‌کنندگان به گپ‌وگفت با یکدیگر ایستادند، دیداری تازه کردند و رابطه‌های جدید را شکل دادند. طبق آنچه در این برنامه بیان شد، نشست نهم در اواخر تیرماه برگزار خواهد شد. گفتنی است این نشست توسط موسسه مطالعات راهبردی تعلیم و تربیت برهان و با مشارکت موسسه الگوی تعلیم و تربیت قاف برگزار می­شود.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری مهر

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!