فرزندان را در مطالعه کتابهای غیر درسی آزاد بگذارید

حسین علیزاده (کوزه کنان )افزود: : باید اجازه داد تا فرزندان در این سن همه علاقه های خود را به زبان آورند و خوشحالی خود را از اینکه آنها به علوم مختلف علاقه مند هستند، ابراز کرد.

مدرس مهارت های زندگی با بیان اینکه مقطع راهنمایی زمان شکوفایی ذهنی بچه هاست، اظهار داشت: آنها در این سن اطلاعاتی را از معلم، دوستان، مجلات، روزنامه ها، صدا و سیما و اینترنت بدست می آورند و با توجه به ویژگی های خاص دوره نوجوانی، بدون تفکر و در نظرگرفتن سختی های راه، به فعالیت های مختلف علاقه مند می شوند که این نشانه های خوبی از استعدادهای بچه هاست.

** علاقه مندی به کتاب های غیر درسی

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که فرزند شما به کتابهای غیر درسی علاقه دارد، مانع او نشوید، بگذارید از مسیری که دوست دارد، اطلاعات خود را افزایش دهد، او از خواندن مطالب، لذت علمی می برد و توانایی خود را برای آموختن آنها باور کرده است.

به گفته علیزاده، توجه به این نکته ضرورت دارد که دانش آموزان برای رسیدن به هر درجه علمی و هر رشته تحصیلی باید روشی منطقی را طی کنند و راه منطقی این است که دوره راهنمایی را با موفقیت طی کرده و وارد دبیرستان و سپس دانشگاه شوند.

کارشناس خانواده تاکید کرد: دانش آموزان در این مقطع باید بدانند، الان وظیفه ای جز درس خواندن ندارند و از برکات درس است که می توان به آن علاقه های جانبی دست یافت.

به گفته وی، دانش آموز باید بداند با موفقیت تحصیلی، سرزمینی از دانش بر روی وی باز می شود، پس نباید گرفتار احساسات صرف شود،‌زیرا منطق راهنمای ماست و آینده را برای ما ترسیم می کند.

**بازی در کنار درس و انجام تکلیف

مدرس مهارت های زندگی افزود: بازی برای دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است بخصوص دانش آموز اول ابتدایی که هنوز به محیط قانونمند مدرسه و کلاس عادت نکرده است و فشار مضاعفی را تجربه می کند .

وی خاطر نشان کرد: بهتر است با دانش آموز صحبت کنید و قرار بگذارید که چقدر بازی کند و زمان و چگونگی آن زیر نظر و کنترل شما باشد، زمان بازی نباید آنقدر زیاد باشد که دانش آموز خسته شده و دیگر نتواند به انجام تکلیف و درس و مشق بپردازد.

علیزاده گفت: سفارش شده که جلوی بازی کودک را نگیرید اما بعد از بازی، کار درس و آماده کردن آن باید خوب انجام شود.

علیزاده ادامه داد:‌ بررسی ها نشان می دهد، سخت گیری های بیش از حد، محروم کردن کودک از بازی و فقط به درس و مشق پرداختن نه تنها نتیجه مطلوبی نداده بلکه دانش آموز با عجله و بدون علاقه درونی به نوشتن درس پرداخته و یادگیری رضایتبخش هم اتفاق نیفتاده است.

وی توضیح داد: دلیل این مساله آن است که دانش آموز پیوسته قصد داشته تکالیف را هر چه سریع تر انجام داده تا به بازی بپردازد از این رو اگر فرزند شما این مسئولیت راپذیرفته که هم بازی کند و هم درسش را خوب بخواند، این نشان می دهد که وی از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است پس برای آینده او هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

کارشناس خانواده تصریح کرد: آنچه در این فرایند مهم است و خانواه باید آن را رعایت کند، فراهم کردن شرایط روانی و عاطفی مطلوب است که در آن دانش آموز ضمن احساس ارزشمندی حرف والدین را به جان شنیده و عمل کند.

به گفته وی، از آنجا که در این برنامه وضع روانی و علاقه کودک را در نظر گرفته ایم، درباره آینده او نگران نخواهیم بود هرچند کنترل فرزندان نباید فراموش شود.

 

منبع دریافت این مطلب : ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!