کودکان و فعالیت های فکری و جسمی مناسب در فصل تابستان

تابستان ،فصل تعطیلی مدرسه ها و زمان استراحت کودکان است.در این فصل تغییراتی در عادت های فیزیکی و رفتاری کودکان روی می دهد. اگرپدران و مادران به این تغییرات توجه داشته باشند، می توانند از این فصل، بهتر به سود کودکان استفاده کنند.در زیر، به چند گونه از این تغییرات فیزیکی و رفتاری اشاره می کنیم .درمواردی که در زیر می خوانید، همچنین به چند بیماری تابستانی و راه های پیشگیری از آن ها اشاره شده است.

تغییر در زمان خواب و بیدار ی کودکان: سعی کنید این تغییر را در اندازه ی متعادل نگه دارید تا به ساعات خواب و بیدار شدن زمان مدرسه نزدیک باشد. با توجه به دوره ی طولانی تعطیلات برای تغییر عادتی که شکل می گیرد، باید زمان بیشتری گذاشت. تغییر در ساعت های خواب و بیداری ،ارتباط ذهنی کودک را در روزهای نخست باز شدن مدرسه ، با کلاس و درس دچار آشفتگی می کند و شروع سال تحصیلی به کابوسی برای کودکان تبدیل می شود. کودکان ما به سبب نبودجاذبه های مثبت در محیط آموزشی ،ارتباط خوبی با این محیط بر قرار نمی کنندو تغییرات رفتاری در تابستان ،هم مشکل را دو چندان می کند.

فعال نگه داشتن ذهن کودکان: بهترین کار در این زمینه،ترغیب کودکان به مطالعه ی کتاب های غیر درسی است. برای فراهم کردن امکانات در این مورد،با فرزندان تان از فرهنگسراها، کتابخانه ها ، کانون های فرهنگی و سایت ها ی آموزشی دیدن کنید . با خرید کتاب های مناسب با مشارکت خود آن ها، فرزندان تان هر چه بیشتر به خواندن کتاب علاقه مند خواهند شد.

بازی های کامپیوتری: این بازی ها،به سبب جذابیت و هیجان شان ،گاه بیشترین زمان فعالیت کودکان را می گیرند. البته محروم کردن آن ها از این بازی ها روش درستی نیست. در این بازی ها، کودکان به سبب نداشتن فعالیت فیزیکی، بیشتر با شیوه های واکنش سریع آشنا می شوند که تا حدودی سودمنداست. اما باید توجه کرد که اختصاص زمان طولانی به این بازی ها، به انزوای کودکان و ضعف دربرقرای ارتباط آن ها با دیگران می انجامد. این بازی ها همچنین کودکان را چاق می کنندو گاهی اضافه وزن آن ها تا پایان عمر ادامه دارد. برخی پدر و مادران، ناآگاهانه یا خاطرنداشتن وقت برای بودن با فرزندان خود یا بی توجهیِ به پرورش ذهنی و جسمی آن ها، این بازی ها را در اختیار کودکان می گذارند و خوشحال اند که آن ها دیگر مزاحم شان نمی شوند. عادت به بازی های کامپیوتری ، بیشتردر فصل تابستان شکل می گیرد و بعدها به عادتی در تمام طول سال تحصیلی تبدیل می شود.

ورزش: بهتر است فعالیت ورزشی کودکان در گرمای تابستان، در زمان های بین صبح تا پیش از ظهر انجام شود. گرم ترین ساعت هادر تابستان ،بعد از ظهر از حدودساعت 14 تا 17 است .در این فاصله ،نباید فعالیت فیزیکی انجام داد. با غروب آفتاب وخنک تر شدن هوا، کودکان می توانند دوباره برنامه های ورزشی را شروع کنند یا ادامه دهند

آفتاب سوختگی: در فصل تابستان، کودکان با انجام فعالیت های ورزشی ، به ویژه در فضای باز، بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند. برای حفاظت پوست آن ها از آفتاب سوختگی، حتما از کرم های ضد آفتاب با درجه ی نگهدارنده مناسب استفاده کنید . استفاده ی درست و به اندازه از این کرم ها، بسیار اهممیت دارد.البته مصرف کرم های ضد آفتاب در تمام فصل های سال توصیه می شود، زیراعوارض آسیب های پوست در کودکی، تا پایان عمر باقی می مانند.

گرما زدگی: یکی از عوارض فعالیت های ورزشی کودکان در تابستان، گرمازدگی است که نشانه های آن ، ضعف و خستگی, درد عضلات، استفراغ و حالت تهوع، رنگ پریدگی، سرگیجه و سر درد هستند. رفته رفته با پیشرفت بیماری، درجه حرارت بدن بیمار بالا می رود، پوست اوخشک و داغ می شود، دیگر عرق نمی کند، تنفس او کوتاه و سریع می شود، نبض بالا و ضعیف وسردرد شدید دارد و مردمک چشم هایش گشاد می شوند. در این مواقع باید فعالیت بدنی بیمار را به سرعت متوقف کرد و او را به جایی که سایه و هوای خنک دارد ، انتقال داد. به او نوشیدنی خنک بدهید. در صورت بروز نشانه های مرحله ی دوم، حتما به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

مشاوره در زمینه ی ورزش کودکان: این مشاوره باید در تمام سال ادامه داشته با شد.به سبب نبود یا کمبود امکانات ورزشی و وقت کافی ، کودکان، بیشتر درفصل تابستان ورزش می کنند . این ورزش ها باید طبق الگوی خاص و متناسب با توانایی، سن و وضعیت جسمی کودک باشند. مشاوره با کارشناسان ورزشی، می تواند به آگاهی شما و فرزندان تان از شیوه های درست ورزش کردن در تمام دوران زندگی کمک کند.

آسیب های ناشی از ورزش: به آسیب های ورزشی باید بسیار اهمیت داد ، به ویژه آسیب هایی که به مغز و شکم وارد می شوند. اگر آسیب و ضربه به جمجمه، همراه با نشانه هایی مانند بیهوشی حتی برای کمتر از یک دقیقه، سر درد استفراغ واختلال در راه رفتن باشد، حتما باید کودک 48 ساعت تحت نظرباشد و با یک مرکز درمانی مشاوره شود. بی توجهی و دست کم گرفتن ضربه های وارد شده به شکم، به ویژه اگر ضربه به ناحیه ی کبد و طحال وارد شده باشد ، کودک دچار پارگی این دو عضو شود و زمان از دست برود ،ممکن است عوارض غیر قابل برگشت داشته باشد . اگر ناحیه ی شکم دردناک شود، فشار کودک افت کند و رنگ پریدگی داشته باشد، باید فورا با یک مرکز اورژانس مجهز مشاوره کنید. در مورد عوارض دیگر مانند آسیب به عضلات و تاندون ها، با متخصص مربوط مشاوره کنید تا مزمن نشوند.

عفونت گوش: بیماری دیگری که درفصل تابستان زیاد مشاهده می شود، به بیماری گوش شناگران شهرت دارد که به سبب عفونت گوش خارجی و مجرای آن پیش می آید . در زمان زیادی که کودکان در استخر سپری می کنند، آب وارد مجرای گوش های شان می شود و به خاطردرصد بالای کلر در آب ، محیط اسیدی گوش، قلیایی می شود. در صورتی که پیشتر، خراش های کوچکی در گوش به وسیله ی ناخن، گوش پاک کن یا استفاده ی نابه جا از وسایلی مانند کلید که گاه برای پاک کردن گوش استفاده می شود ایجاد شده باشد، میکروب ها از این خراش ها به داخل گوش نفوذ می کنند و سبب عفونت مجرای گوش می شوند که با درد شدید همراه است. برای درمان عفونت مجرای گوش باید به پزشک مراجعه کرد. برای پیشگیری از این مورد، می توان پس از شنا، از چند قطره سرکه ی سفید و الکل سفید طبی به نسبت نصف به نصف استفاده کرد. این محلول خاصیت میکروب کشی و خشک کنندگی دارد و در جلوگیری از عفونت گوش موثر است. اگر آب وارد گوش شده باشد، برای خشک کردن گوش می توان از مو خشک کن با سرعت کم استفاده کرد تا آب داخل گوش خارج شود.

دستگاه گوارش: مصرف مواد غذایی و نوشیدنی ها ی غیر بهداشتی در تابستان، به عفونت دستگاه گوارش می انجامد. بهتر است ازمواد غذایی سالم و آب معدنی استفاده کنید. در صورت تشنگی زیاد کودکان، به جای نوشابه به آن ها دوغ بدون گاز بدهید. این نوشیدنی به خاطر نمک موجود در آن، نمک از دست رفته از طریق تعریق را جبران می کند. در صورتی که بدن کودک بر اثر ورزش گرم شده باشد، بهتر است برای رفع تشنگی، از آب یخ استفاده نشود.

 

نویسنده مطلب : دکتر مهدی محمدی

منبع دریافت این مطلب : کتابک

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!