کودکانی که معصومانه دروغ می گویند

بهنوش ملکیان روان شناس ، درباره دلایل دروغگویی کودکان، گفت: بچه ها تا 4 سالگی، رفتاری که والدین را خوشحال کند،خوب، و هر آنچه که آنها را عصبانی کند را ،بد، می دانند. به همین دلیل ممکن است برخی کودکان فقط، به این دلیل که پدر و مادرشان را از خودشان راضی نگهدارند، ناخواسته حقیقت را کتمان می کنند.

وی ادامه داد: برای درمان این حالت، باید به فرزندانمان یاد بدهیم که راستگویی آنها برای ما مهم بوده و اگر کار خطایی انجام دادند، واقعیت را به ما بگویند و عذرخواهی کنند و دیگر آن کار را تکرار نکنند.

ملکیان با اشاره به اینکه گاهی این والدین هستند که باعث دروغگویی فرزندانشان می شوند، گفت: برخی پدر و مادرها در مقابل کار ناشایست کودکان خشونت نشان داده و آنها را شدیداً تنبیه می کنند، به همین علت کودکان از ترس تنبیه شدن به دروغ گفتن روی می آورند.

این کارشناس در ادامه گفت: : باید به فرزندمان تفهیم کنیم که اگر کار نادرستی انجام داد و دروغ هم گفت دو بار تنبیه می شود ، ولی اگر حقیقت را گفت تنبیه او به نصف تقلیل می یابد.

ملکیان در پایان گفت: بهترین روش آموزش صداقت و راستگویی به فرزندان رفتار والدین است. کودکان بیشتر از انچه که ما می پنداریم از رفتار پدر و مادرهایشان الگوبرداری می کنند.

 

منبع دریافت این مطلب : باشگاه خبرنگاران جوان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!