تابستان، فرصت درست شروع کردن

با شروع تابستان عموماً به فکر جبران فرصت‌های ازدست‌رفته‌ی سال گذشته هستیم. گاهی اوقات آن‌قدر برای این مهم، عجله می‌کنیم که متاسفانه قبل از انجام ارزیابی مناسب از رفتار تحصیلی خودمان در سال گذشته، اقدام به خرید کتاب، ثبت نام در کلاس و... می‌کنیم. از قدیم گفته‌اند: «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج». یادمان باشد قرار نیست در سال آینده استعداد ژنتیکی ما دچار تحول شود، بلکه فقط قرار است در سال آینده با مدیریت هوشمندانه‌ی شرایط، دچار تحول شویم. درواقع تنها از طریق مدیریت شرایط است که قادر خواهیم بود توانایی‌های بالقوه‌ی خود را به فعل تبدیل کنیم و از آن بهره‌مند شویم. به همین دلیل به دانش‌آموزان عزیز توصیه می‌کنم قبل از هر اقدامی، در صورتی که برای موفقیت در سال آینده دورخیز کرده‌اید، ده فرمان زیر را با جدیت دنبال کنید:

1- با افرادی که در زمینه‌ی هدف مورد علاقه‌ی شما به موفقیت دست یافته‌‌اند، مشورت کنید.

2- عادت‌های خوب و بد خود را در مورد درس خواندن یا حاشیه‌های آن با وسواس و دقت، یادداشت کنید.

3- برای تقویت عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد، از مشورت با مشاوران خبره استفاده کنید و حتماً راه‌حل‌های منطقی، علمی و منطبق بر اصول را یاد گرفته و یادداشت کنید تا همیشه همراه خود داشته باشید.

4- با نوشتن دقیق و درست دفتر برنامه‌ریزی، ضمن کنترل ساعات روزانه، سعی کنید مجموعه رفتار درسی و غیر درسی (فوق برنامه) خود را به‌درستی مدیریت کنید.

5- روش‌های برنامه‌ریزی و مطالعه‌ی صحیح را با کمک مشاوران آموزش ببینید.

6- طبق برنامه‌ی آزمون‌ها پیشروی کنید و هیچ درسی را حذف نکنید.

7- در طول هفته حداقل یک روز را برای جبران حداقلی، از کم‌کاری‌های‌تان اختصاص دهید.

8- هر هفته حداقل یک بار طی یک جلسه‌ی خانوادگی، کارهای انجام‌شده و نشده‌ی خود را با بزرگ‌ترها در میان گذاشته و روی کمک خانواده حساب کنید.

9- اجازه دهید دوستانتان با توجه به شرایط شخصی خودشان کار کنند و شما هم بر اساس مشورت‌ها و پتانسیل‌های شخصی خودتان؛ زیرا برنامه‌ی هر شخص، مختص به خود اوست.

10- برنامه و فعالیت‌های غیر درسی (فوق برنامه) را بر اساس شرایط خانواده و نیازهای جسمی و روحی به کمک مشاوران تنظیم و بررسی کنید.

ده اصل بیان‌شده می‌توانند شما را برای یک شروعی مناسب آماده‌تر کنند و به همین شکل علاوه بر این‌که از بروز خستگی در جسم و روح شما می‌کاهند مطمئناً بر کیفیت درس خواندن شما نیز اضافه خواهند کرد.

 

منبع دریافت این مطلب : قلم چی

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!