مشکلات ثبت نام دانش آموزان در مدارس

به گزارش تیزلند و به نقل از خبرگزاری تسنیم،‌ ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس از تاریخ اول تیر آغاز شده و این روند تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت کار ثبت‌نام کلاس اولی‌ها نیز از ابتدای خرداد شروع شده است و امسال نیز خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان به دنبال یافتن مدرسه‌ای مناسب هستند.

ثبت نام مدارس

فصل تابستان که از راه می‌رسد حکایت دغدغه خانواده‌ها به ویژه آنهایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند، برای ثبت‌نام در مدارس آغاز می‌شود و گاه ثبت‌نام چندین فرزند دانش‌آموز تمام انرژی و وقت پدر و مادر را به خود اختصاص می‌دهد.

اغلب خانواده‌ها که از میان اقشار متوسط جامعه هستند، مدارس دولتی گزینه نخستشان برای ثبت‌نام است و در این فصل با جست‌وجوی فراوان به دنبال یک مدرسه دولتی با کیفیت هستند شاید به همین دلیل است که در هر منطقه تعداد محدودی از مدارس طرفداران فراوانی داشته و خانواده‌ها اصرار دارند فرزندانشان را آنجا ثبت‌نام کنند.

اگر در این ایام به ستادهای ثبت‌نام مناطق آموزش‌وپرورش سری بزنیم، خانواده‌های بسیاری را خواهیم دید که برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه‌ای خاص اصرار دارند، زمانی که علت اصرار را جویا می‌شویم، پاسخ می‌دهند «مدرسه خوبی است» اما مدرسه خوب از نظر خانواده‌ها چه ملاک‌هایی دارد؟

از نظر اغلب خانواده‌ها، مدرسه دولتی خوب، مکانی است که جریان آموزش با کیفیت در آنجا محقق می‌شود و محیط مدرسه نیز از تیررس آسیب‌های اجتماعی درامان است به زبان عامه مردم مدرسه خوبی یعنی مکانی که دانش‌آموز در مدرسه فقط مشغول درس خواندن باشد و تحت تاثیر برخی مسائل و آسیب‌های اجتماعی قرار نگیرد چرا که معتقدند اخبار خوبی از مدارس به گوش نمی رسد.

ثبت نام مدارس

خانواده‌هایی که محل سکونتشان در محدوده این مدارس قرار ندارد باید از ستادهای ثبت‌نام آموزش‌وپرورش نامه بیاورند که اغلب هم به دلیل تکمیل ظرفیت مدرسه با درخواست آنها موافقت نمی‌شود به همین دلیل برخی برای ثبت‌نام در مدرسه دست به دامان پرداخت پول می‌شوند که گاه 100 تا 200 هزار تومان برایشان آب می‌خورد.

در سوی دیگر ماجرا نیز خانواده‌هایی هستند که با توجه به استطاعت مالی، مدارس غیردولتی را برای ثبت‌نام انتخاب می‌کنند، مدارسی که با ردیف کردن فوق‌برنامه‌های متعدد هزینه‌های کلانی را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند هزینه‌هایی که در برخی موارد برای کلاس اول دبستان تا 11 میلیون تومان و برای دوره متوسطه به 17 تا 20 میلیون تومان می‌رسد.

مدارس خاص (استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد) نیز برای ثبت‌نام قواعد خاص خود را دارند، شرط معدل و قبولی در آزمون ورودی از شروط اصلی راه‌یابی به این مدارس است و گاه دانش‌آموزان برای موفقیت در آزمون این مدارس در کلاس‌های متعددی شرکت کرده و استرس فراوانی را تحمل می‌کنند تا از سد ورودی این مدارس عبور کنند.

ثبت نام مدارسآن‌گونه که آموزش‌وپرورش اعلام کرده است، بیشترین عامل مراجعات مردم به ستادهای ثبت‌نام عدم توجیه مسئولان ثبت‌نام مدرسه نسبت به قوانین و مقررات است و آن‌گونه که در دستورالعمل ثبت‌نام مدارس آمده است، فرزندان کارمندان دولت می‌توانند فرزند خود را در مدرسه‌ای نزدیک به محل کارشان ثبت‌نام کنند اما متاسفانه این همراهی از سوی مدیران مدارس انجام نمی‌شود.

در برخی موارد نیز سیاست‌های اعمال شده از سوی آموزش‌وپرورش منجر به آن شده است تا مشکلاتی در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان ایجاد شود به عنوان مثال مرزبندی مدارس باعث شده تا برخی خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدرسه‌ای که یک خیابان با آنها فاصله دارد با مُشکل مواجه شده و به آنها اعلام شود به دلیل خارج از محدوده بودن، ثبت‌نام آنها انجام نمی‌شود و باید به مدرسه دیگری مراجعه کنند.

در اغلب موارد نیز درخواست ثبت‌نام خارج از محدوده به دلیل کیفیت پایین برخی مدارس دولتی است.

همراهی مدارس در اغلب موارد باعث حل بسیاری از مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام و کاهش حجم مراجعات مردمی به ستادهای ثبت‌نام می‌شود، آموزش‌وپرورش برای کاستن از میزان مشکلات خانواده‌ها باید نسبت به توجیه مسئولان ثبت‌نام مدارس اقدام کند.

 ثبت نام مدارس

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری تسنیم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!