اعتراضات دانش آموزان به نتایج هدایت تحصیلی رسیدگی می شود

به گزارش تیزلند، به نقل از ایران آنلاین ،رییس اداره مشاوره اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران درباره جزییات هدایت تحصیلی دانش آموزانگفت: هدایت تحصیلی براساس دو فاکتور سوابقتحصیلی دانشآموز و بررسیهای مشاورهای، امتیازبندی و محاسبه میگردد. 35درصد امتیازات به سوابقتحصیلی دانشآموز تعلق میگیرد که شامل نمرات سه سال متوسطهی اول میشود؛ و 65 درصد دیگر به بررسیهای مشاورهای که شامل شش بخش: نظر خود دانشآموز(10%)، نظر اولیای او (5%)، نظر دبیران (10%) و نظر مشاور (10%) به علاوهی نمرات آزمون سنجش استعداد (15%) و آزمون رغبتسنج (15%) میشود.
ابوالفضل رحمانی با اشاره به اینکه در برگهی هدایت تحصیلی 12 رشتهی بر اساس اولویت بندی مشخص مشخص میشود گفت: این اولویت بندی نشان میدهد دانشآموز در کدام رشته بالاترین امتیاز و در کدارم رشته پایینترین امتیاز را داراست. این 12رشته در سه شاخه: نظری (ریاضیوفیزیک، علومتجربی، ادبیاتوعلومانسانی، علومومعارفاسلامی)، فنیوحرفهای (صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر ) و کار و دانش (صنعت، خدمات، کشاورزی، هنر) تقسمبندی میشوند.
وی گفت: برای سنجش سوابق تحصیلی به همه دروس (بجز آمادگی دفاعی) ضریب تعلق میگیرد. بسته به رشته بعضی از دروس به عنوان درس مرتبط به رشته، ضریب بیشتری دارند. سوابق تحصیلی یا به عبارتی نمرات دانشآموز 35٪ از 100٪ امتیازات هدایت تحصیلی را شامل میشود. یعنی دانشآموز با معدل 20 تنها 35٪ امتیاز از هدایت تحصیلی را کسب کرده است.
رحمانی با اشاره به اینکه طبق تجربه نمرات داشآموزان در دوره اول متوسطه دارای حباب است گفت: دانشآموزان پس از ورود به متوسطه دوم با افت شدید تحصیلی روبرو میشوند. تا همین سال گذشته و براساس شیوه سابق هدایتتحصیلی، درصدی از دانشآموزان پس از ورود به شاخه نظری و کسب نمرات ضعیف مجبور به تغییر رشته میشدند که این باعث سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس دانشآموز حتی برای ادامه تحصیل در رشتههای متناسب با تواناییاش میشد.
رییس اداره مشاوره اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران افزود: نمرات به تنهایی نمیتواند ملاک مناسبی برای انتخاب رشته باشد. از طرف دیگر همیشه این ایراد به آموزشوپرورش گرفته میشد که بر کمیت و نمره تاکید دارد. به همین خاطر برای سنجش بهتر، باید فاکتورهای کیفی دیگری نیز در نظر گرفته میشد، که آن فاکتورها (65٪ بررسی مشاورهای) نیز دقیقا بر اساس میزان توانایی و استعداد و بازخوردهای رغبتی خود دانشآموز تعیین میشود و آموزشوپرورش دخالتی در این موضوع ندارد. آزمونهای سنجش استعداد و رغبت سنج که 30٪ از امتیازات به آنها تعلق دارد، آزمونهایی جهانی هستند که توسط روانشناسان برای دانشآموز ایرانی استاندارد شده است. نظر دبیر نیز بر اساس بازخوردی است که دانشآموز از خود در کلاس درس برجای میگذارد. نظر مشاور هم حاصل بررسی و شناختی است که مشاور از استعداد و علاقهی دانشآموز در رشتههای مختلف است به دست میآورد. 15٪ امتیازات نیز که عینا بر اساس آن چیزی است دانشآموز و ولی او در فرم شمارهی 3و4 هدایت تحصیلی یادداشت میکنند و در سیستم ثبت و محاسبه میشود.
او در ادامه خاطرنشان کرد: در نهایت آموزشوپرورش امتیازات دانشآموزان را ردیف میکند و تا آنجا که ظرفیت هر رشته در منطقه اجازه میدهد، دانشآموزان با بالاترین امتیازات در رشتههای مورد نظر ثبتنام میشوند. پس از ثبت نام این دسته از دانشآموزان، در تاریخ 10مرداد در آموزشوپرورش مناطق به صورت جداگانه کمسیون ثبتنام برگزار میشود. در این کمیسیون دانشآموزان دیگری که امتیاز نسبتا بالایی داشتند اما درمرحله اول موفق به کسب امتیاز مورد نیاز نشدند، میتوانند دوباره متقاضی ثبت نام در رشتهی مورد نظر خود شوند. پیشبینی میشود در این مرحله نیز عده دیگری از دانشآموزان به رشته مورد نظرشان راه یابند.
منبع دریافت این مطلب : ایران آنلاین