40 راه کار برای افزایش انگیزه در دانش آموزان ( قسمت دوم )

برای اینکه انگیزه دانش آموزان را افزایش دهیم و آن‌ها را به سمت انگیزه‌های درونی هدایت کنیم نکات زیر را در نظر بگیریم.

40 راه کار برای افزایش انگیزه در دانش آموزان ( قسمت دوم )

1-سعی شود که اولین تجربه‌های دانش‌آموزان در دروس پایه و مهم برای آنان جذاب و لذت‌بخش باشد. به‌عنوان‌مثال احساس پیروزی و موفقیت دریکی از دروس پایه حس اعتمادبه‌نفس و رضایت دانش‌آموز را در آن درس بالا خواهد برد.

2-همیشه برای دانش‌آموزان پاداش در نظر بگیریم. یادمان باشد پاداش دادن فقط مختص به دانش‌آموزانی که قبلاً دچار افت تحصیلی بودند و حالا نمرات قابل قبولی کسب می‌کنند نمی‌شود و در همه حال می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

3-توجه داشته باشید که مقایسه کردن دانش‌آموزان اشتباه بزرگی است و ما باید به تفاوت‌های بین آن‌ها احترام بگذاریم.

4-باید برای شناخت حساسیت‌های عاطفی آنان تلاش کنیم و تا جایی که امکان دارد آن را کاهش دهیم. هرچقدر دانش‌آموزان را کمتر درگیر موضوعات عاطفی منفی کنیم بهتر است. تبعیض میان دانش‌آموزان و عنوان کردن قضاوت‌های منفی و خبرهای ناگوار و انضباط شدید و سخت‌گیری بیش‌ازاندازه از دیگر مواردی است که می‌تواند ذهن دانش‌آموز را درگیر کرده و باعث ایجاد یک روند نزولی در میزان علاقه به یادگیری شود.

5-آگاه ساختن دانش‌آموزان از نتیجه امتحان و یا سوالات کلاسی بعد از انجام آن.

6- قبل از شروع به درس دادن، بیان اهداف آموزشی و انتظاری که ما از دانش‌آموز داریم، به دانش‌آموز درباره اینکه در طول درس باید در جستجوی چه چیزهایی باشد کمک می‌کند.

7-روش انجام کار و چگونگی یادگیری برای دانش‌آموزان مشخص باشد.

8-برای بالا بردن حس رضایت و اعتمادبه‌نفس، از آن‌ها بخواهیم مطالبی را که یاد گرفته‌اند به دوستان و همکلاسی‌های خود آموزش دهند.

9-اگر دانش‌آموز شما مشکلات درسی دارد درباره این مشکلات و علل بروز آن با دانش‌آموز گفتگو کنید.

10-تشویق به‌صورت کلامی تاثیر مثبت بسیار فراوانی خواهد داشت.

11-ترتیب ارائه مطالب درسی باید از آسان به سخت انجام شود.

12-از شکل‌گیری رقابت‌های ناسالم بین دانش‌آموزان جلوگیری شود.

13-دانش‌آموزان را تشویق به شرکت در بحث‌های گروهی در کلاس کنیم.

14-برای افزایش انگیزه بین دانش‌آموزان، باید میزان علاقه و اهمیت به آن‌ها را افزایش داد.

15-تهدید در آموزش جایگاهی ندارد.

16-همیشه باید مطالب علمی کافی برای دانش‌آموزان باانگیزه در نظر گرفته شود.

17-به دانش‌آموزانی که توجه کمتری در کلاس دارند، مسئولیت بیشتری برای جلب‌توجه آن‌ها داده شود و دلایل کم‌توجهی آن‌ها بررسی شود.

18-برای به‌کارگیری کامل حواس پنج‌گانه دانش‌آموزان، از شیوه‌های آموزشی مدرن استفاده کنیم.

19-بهتر است بین مطالب درسی و مسائل روزمره زندگی ارتباط وجود داشته باشد تا کاربرد این مطالب برای دانش‌آموزان آشکار شود.

20-یکی از روش‌هایی که برای جذاب کردن مطالب درسی استفاده می‌شود، شروع درس با پرسش‌های جذاب است که باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی بین دانش‌آموزان می‌شود.

21-با بررسی وضعیت فیزیکی دانش‌آموزان به دلایل کم‌توجهی و روند نزولی انگیزه آنان پی ببریم.

22-زیبا و جذاب کردن محیط کلاس می‌تواند تاثیر مثبتی در شادابی و افزایش روحیه یادگیری در دانش‌آموزان داشته باشد.

23- آشنایی با فرهنگ و تاریخ افراد محله‌ای که در آن آموزش می‌دهیم به ما کمک خواهد کرد تا در هنگام تدریس بتوانیم از مثال‌های آشنا و قابل‌درکی استفاده کنیم.

24-برای آگاهی به‌موقع از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان و ارائه مطالب متناسب با وضعیت آنان، بهتر است تکالیف دانش‌آموزان را در جلسه بعدی بررسی و ضمن برطرف کردن اشکالات، نکات مثبت آنان را تشویق کنید.

25-اگر وعده‌ای به دانش‌آموزان برای امتحانات داده‌اید، حتماً به آن عمل کنید.

26-استفاده از زمان تفریح و استراحت به تجدیدقوای دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر کمک شایانی خواهد کرد.

27-دانش‌آموزان باید بدانند که تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اند و در مسیر موفقیت به چه سمتی باید بروند.

28-خوش‌اخلاق بودن در کلاس تاثیر فراوانی در ایجاد انگیزه بین دانش‌آموزان دارد.

29-برای بالا بردن حس مفید بودن و همکاری در کلاس، نظر دانش‌آموزان را در هنگام تدریس جویا شویم.

30-قبل از شروع به تدریس از توجه داشتن دانش‌آموزان به کلاس اطمینان حاصل کنیم.

31-از ارائه مطالب طولانی و سخت در زمان کوتاه خودداری کنیم.

32-یکی از علل ایجاد بی‌نظمی در کلاس توجه بیش‌ازاندازه به یک دانش‌آموز خاص در

کلاس است.

33-تقسیم دانش‌آموزان به گروه‌های مختلف نظیر «خوب» و یا «بد» اشتباه است.

34- طرح مسائل نامربوط به موضوعات درسی موجب از بین رفتن تمرکز دانش‌آموزان از مطالب اصلی خواهد شد.

35-جلسات گفتگو فرصت مناسبی برای ابراز نظر و تحلیل برای دانش‌آموزان مهیا می‌سازد.

36- جریمه‌هایی که باعث تحقیر دانش‌آموزان شود، اثرات بسیار مخربی به دنبال خواهد داشت.

37- در مواجهه با افراد درون‌گرا، خجالتی و مضطرب که علاقه‌ای به بیان نظرات خود ندارند، توجه کافی آن‌ها را به شرکت در گفتگوهای کلاس و تمرینات گروهی تشویق کنیم.

38-کنفرانس و سمینار در روش‌های تدریس گنجانده شود.

39-یکی از عواملی که موجب بروز اضطراب و کاهش توجه دانش‌آموزان در کلاس می‌شود، اشاره بیش‌ازحد به نمرات درسی است. برخی دانش‌آموزان با توجه به تلاش زیادی که دارند نمرات خوبی کسب نمی‌کنند و تاکید بیش‌ازاندازه به نمرات، باعث کاهش انگیزه آنان برای ادامه تلاش مستمر خواهد شد.

40-عنوان کردن تجربه‌های مختلف دوران تحصیلی اعم از شکست‌ها و موفقیت‌ها به دانش‌آموزان می‌تواند مفید باشد.

پایان قسمت دوم

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!