40 راه کار برای افزایش انگیزه در دانش آموزان ( قسمت دوم )
برای اینکه انگیزه دانش آموزان را افزایش دهیم و آنها را به سمت انگیزههای درونی هدایت کنیم نکات زیر را در نظر بگیریم.
1-سعی شود که اولین تجربههای دانشآموزان در دروس پایه و مهم برای آنان جذاب و لذتبخش باشد. بهعنوانمثال احساس پیروزی و موفقیت دریکی از دروس پایه حس اعتمادبهنفس و رضایت دانشآموز را در آن درس بالا خواهد برد.
2-همیشه برای دانشآموزان پاداش در نظر بگیریم. یادمان باشد پاداش دادن فقط مختص به دانشآموزانی که قبلاً دچار افت تحصیلی بودند و حالا نمرات قابل قبولی کسب میکنند نمیشود و در همه حال میتواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
3-توجه داشته باشید که مقایسه کردن دانشآموزان اشتباه بزرگی است و ما باید به تفاوتهای بین آنها احترام بگذاریم.
4-باید برای شناخت حساسیتهای عاطفی آنان تلاش کنیم و تا جایی که امکان دارد آن را کاهش دهیم. هرچقدر دانشآموزان را کمتر درگیر موضوعات عاطفی منفی کنیم بهتر است. تبعیض میان دانشآموزان و عنوان کردن قضاوتهای منفی و خبرهای ناگوار و انضباط شدید و سختگیری بیشازاندازه از دیگر مواردی است که میتواند ذهن دانشآموز را درگیر کرده و باعث ایجاد یک روند نزولی در میزان علاقه به یادگیری شود.
5-آگاه ساختن دانشآموزان از نتیجه امتحان و یا سوالات کلاسی بعد از انجام آن.
6- قبل از شروع به درس دادن، بیان اهداف آموزشی و انتظاری که ما از دانشآموز داریم، به دانشآموز درباره اینکه در طول درس باید در جستجوی چه چیزهایی باشد کمک میکند.
7-روش انجام کار و چگونگی یادگیری برای دانشآموزان مشخص باشد.
8-برای بالا بردن حس رضایت و اعتمادبهنفس، از آنها بخواهیم مطالبی را که یاد گرفتهاند به دوستان و همکلاسیهای خود آموزش دهند.
9-اگر دانشآموز شما مشکلات درسی دارد درباره این مشکلات و علل بروز آن با دانشآموز گفتگو کنید.
10-تشویق بهصورت کلامی تاثیر مثبت بسیار فراوانی خواهد داشت.
11-ترتیب ارائه مطالب درسی باید از آسان به سخت انجام شود.
12-از شکلگیری رقابتهای ناسالم بین دانشآموزان جلوگیری شود.
13-دانشآموزان را تشویق به شرکت در بحثهای گروهی در کلاس کنیم.
14-برای افزایش انگیزه بین دانشآموزان، باید میزان علاقه و اهمیت به آنها را افزایش داد.
15-تهدید در آموزش جایگاهی ندارد.
16-همیشه باید مطالب علمی کافی برای دانشآموزان باانگیزه در نظر گرفته شود.
17-به دانشآموزانی که توجه کمتری در کلاس دارند، مسئولیت بیشتری برای جلبتوجه آنها داده شود و دلایل کمتوجهی آنها بررسی شود.
18-برای بهکارگیری کامل حواس پنجگانه دانشآموزان، از شیوههای آموزشی مدرن استفاده کنیم.
19-بهتر است بین مطالب درسی و مسائل روزمره زندگی ارتباط وجود داشته باشد تا کاربرد این مطالب برای دانشآموزان آشکار شود.
20-یکی از روشهایی که برای جذاب کردن مطالب درسی استفاده میشود، شروع درس با پرسشهای جذاب است که باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی بین دانشآموزان میشود.
21-با بررسی وضعیت فیزیکی دانشآموزان به دلایل کمتوجهی و روند نزولی انگیزه آنان پی ببریم.
22-زیبا و جذاب کردن محیط کلاس میتواند تاثیر مثبتی در شادابی و افزایش روحیه یادگیری در دانشآموزان داشته باشد.
23- آشنایی با فرهنگ و تاریخ افراد محلهای که در آن آموزش میدهیم به ما کمک خواهد کرد تا در هنگام تدریس بتوانیم از مثالهای آشنا و قابلدرکی استفاده کنیم.
24-برای آگاهی بهموقع از وضعیت تحصیلی دانشآموزان و ارائه مطالب متناسب با وضعیت آنان، بهتر است تکالیف دانشآموزان را در جلسه بعدی بررسی و ضمن برطرف کردن اشکالات، نکات مثبت آنان را تشویق کنید.
25-اگر وعدهای به دانشآموزان برای امتحانات دادهاید، حتماً به آن عمل کنید.
26-استفاده از زمان تفریح و استراحت به تجدیدقوای دانشآموزان برای یادگیری بهتر کمک شایانی خواهد کرد.
27-دانشآموزان باید بدانند که تا چه اندازه پیشرفت کردهاند و در مسیر موفقیت به چه سمتی باید بروند.
28-خوشاخلاق بودن در کلاس تاثیر فراوانی در ایجاد انگیزه بین دانشآموزان دارد.
29-برای بالا بردن حس مفید بودن و همکاری در کلاس، نظر دانشآموزان را در هنگام تدریس جویا شویم.
30-قبل از شروع به تدریس از توجه داشتن دانشآموزان به کلاس اطمینان حاصل کنیم.
31-از ارائه مطالب طولانی و سخت در زمان کوتاه خودداری کنیم.
32-یکی از علل ایجاد بینظمی در کلاس توجه بیشازاندازه به یک دانشآموز خاص در
کلاس است.
33-تقسیم دانشآموزان به گروههای مختلف نظیر «خوب» و یا «بد» اشتباه است.
34- طرح مسائل نامربوط به موضوعات درسی موجب از بین رفتن تمرکز دانشآموزان از مطالب اصلی خواهد شد.
35-جلسات گفتگو فرصت مناسبی برای ابراز نظر و تحلیل برای دانشآموزان مهیا میسازد.
36- جریمههایی که باعث تحقیر دانشآموزان شود، اثرات بسیار مخربی به دنبال خواهد داشت.
37- در مواجهه با افراد درونگرا، خجالتی و مضطرب که علاقهای به بیان نظرات خود ندارند، توجه کافی آنها را به شرکت در گفتگوهای کلاس و تمرینات گروهی تشویق کنیم.
38-کنفرانس و سمینار در روشهای تدریس گنجانده شود.
39-یکی از عواملی که موجب بروز اضطراب و کاهش توجه دانشآموزان در کلاس میشود، اشاره بیشازحد به نمرات درسی است. برخی دانشآموزان با توجه به تلاش زیادی که دارند نمرات خوبی کسب نمیکنند و تاکید بیشازاندازه به نمرات، باعث کاهش انگیزه آنان برای ادامه تلاش مستمر خواهد شد.
40-عنوان کردن تجربههای مختلف دوران تحصیلی اعم از شکستها و موفقیتها به دانشآموزان میتواند مفید باشد.
پایان قسمت دوم
منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم