6 روش ساده بازی با کودکان

اگر به وسایل و ابزار دوروبر خودتان با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که از ساده‌ترین اشیاء موجود در اطراف محل زندگی خودمان می‌توانیم برای کودکان وسایل بازی و سرگرمی مناسبی بسازیم و لحظات شاد و پرنشاطی را برای آنان به وجود بیاوریم. در این نوشته به چند نمونه از این موارد اشاره می‌کنیم.

6 روش ساده بازی با کودکان

1-شن‌بازی

وسایل موردنیاز: جعبه شن یا دسترسی به ساحل دریا

نحوه انجام کار: به کودک اجازه بدهید تا دست‌های خود را در داخل شن فرو کند. وقتی دست‌های کودک کاملاً در زیر شن قرار گرفت از او درخواست کنید انگشتان دستان خود را از زیر شن‌ها بگیرد. از او درخواست کنید تا انگشتان خود را در زیر شن‌ها به حرکت دربیاورد. بعد از این مرحله می‌توانید همین کار را با پاهای کودک انجام دهید.

2-اتوبوس، قطار یا مترو

نحوه انجام کار: امکان دارد که شما برای تردد در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و طبعاً از شیوه‌های دیگر استفاده نکنید. به‌عنوان مثال ممکن است از اتومبیل شخصی خود برای عبور و مرور در شهر استفاده کنید. اگر این‌طور است، شما می‌توانید یک روز را به همراه فرزند خود از وسایل نقلیه دیگری نظیر اتوبوس و یا مترو استفاده کنید و در شهر مشغول به گردش شوید. مطمئن باشید که کودک شما از این سفر که یک وسیله نقلیه جدید در آن مورد استفاده قرار گرفته لذت خواهد برد.

3-شعرخوانی همراه با ورزش کردن

نحوه انجام کار:

یک شعر جذاب را برای فرزند خود انتخاب کنید و بعد آن را با صدای رسا و بلند بخوانید. طبعاً هر شعری دارای حرکت، آهنگ و ریتم و احساس مربوط به خود است. در حین خواندن شعر با کودک خود، با استفاده از صورت و سر و دست و پا حرکات مناسب با آن شعر را انجام دهید

4- افکار روشن

نحوه انجام کار: همراه با فرزندتان بر روی زمین دراز بکشید و چشمان خود را ببندید و به آرامی شروع به گفتگو کنید. خود را در حال دراز کشیدن زیر سایه یک درخت در یک محیط زیبا تصور کنید و نفس عمیق بکشید. تمامی ناراحتی‌ها و غم و غصه خود را بیرون بریزید. نفس کشیدن و فکر کردن به افکار مثبت و احساسات خالص، افکار ناخوشایند را از ذهن شما بیرون خواهد کرد و ذهن شما را مملو از شادی می‌کند. با این کار شما و فرزندتان احساس نزدیکی بیشتری با یکدیگر خواهید داشت.

5- بریدن و چسباندن گل‌ها

وسایل مورد نیاز: گل‌ها و سبزه‌های تازه، مقوا، کتاب بزرگ، چسب، پلاستیک نازک و یا کاغذ سلفون، روزنامه و قیچی

نحوه انجام این کار:

کتاب را باز کرده و سبزه و گل‌ها را در میان روزنامه و بین صفحات کتاب قرار دهید. تمامی سبزه‌ها و گل‌ها را با همین ترتیب میان کتاب قرار دهید. بعد کتاب را ببندید و چند روزی صبر کنید. هنگامی که گل‌ها خشک شدند، با دقت فراوان آن‌ها را بردارید. پلاستیک را به اندازه دو سانتی‌متر بزرگ‌تر از مقوا برش دهید. اکنون گل‌ها را روی مقوا بچسبانید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید و دور آن را چسب بزنید. بخش‌های تاخورده و گوشه را صاف کنید تا گل‌ها به شکل طبیعی و اولیه خود روی تابلو بمانند.

6- وسایل ساده برای تولید صدا و ریتم

وسایل مورد نیاز:

بطری‌های پلاستیکی گردن باریک، ارزن، لوبیا، ماکارونی، برنج و نوار چسب

نحوه انجام کار:

داخل بطری‌ها را پر از برنج، لوبیا، ماکارونی و یا ارزن کنید. درب بطری‌ها را محکم و با نوار چسب ببندید؛ و بعد با استفاده از نوار چسب برای بطری‌ها دستگیره بسازید. توصیه ما این است که برای هر کودک دو بطری تهیه کنید. حالا از کودکان خود بخواهید که بطری‌ها را در دست بگیرند و آن‌ها را تکان دهند و با به هم زدن آ‌ن‌ها تولید صدا کنند. در عین حال می‌توانید با استفاده از پخش یک موسیقی جذاب و مفرح از کودکان بخواهید تا با حرکت دادن بطری‌ها تولید صدا کنند.

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!