انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، تنها تشکل فرهنگی غیر انتفاعی و غیر دولتی در حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چنین سطح گسترده و منسجمی پا به عرصه فعالیت نهاد. این انجمن در حدود بیست سال فعالیت، با همدلی و همفکری اعضا و انسجام درونی، پایه گذار فعالیتهای مختلف فرهنگی در سطح ملی بوده و در این راه از مشارکت سایر نهادهای دولتی و خصوصی نیز بهره برده است.

ارکان انجمن

- مجمع عمومی

- هیات مدیره

- دبیر

- بازرس

- مدیر مسوول اجرایی

- خزانه دار

تاریخچه

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک ونوجوان ازسال 1369 با سیزده عضو کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر پنجاه و هشت عضو دارد که انتشار بیش از 10000 عنوان کتاب و دیگر محصولات فرهنگی (مانند وسائل کمک آموزشی، لوح فشرده، بازیهای فکری و ...) حاصل فعالیت آنهاست. تعداد قابل توجهی از آثار ناشران عضو، برترین جوایز جشنوارههای گوناگون ادبی و تصویری را از آن خود کرده و همچنین تعدادی از اعضای انجمن نیز از سوی نهادهای فرهنگی، به طور مکرر، به عنوان ناشر برگزیده معرفی شده اند.

یکی از مهمترین سمت گیریهای انجمن در طول سالهای فعالیت خود، ورود به امر توزیع غیرسنتی کتاب و محصولات فرهنگی بوده که طرحهای مختلفی را در این زمینه اجرا نموده است؛ ضمن این که برای فعالیتهای آتی خود برنامه های متنوعی را در نظر دارد. انجمن به غیر از سی و سه فعالیت نمایشگاهی مستقل و مشارکت در برگزاری سی و چهار نمایشگاه با سایر نهادها، فعالیتهای ویژهای را به اجرا درآورده که شماری از آنها در زمان خود بی سابقه بوده و منشا فعالیتهای وسیعتری شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:

راه اندازی 10 واحد سیار کتابفروشی در سطح تهران برای اولین بار در ایران برای دهه فجر سال 1372 .

برگزاری 1000 نمایشگاه در 1000 مدرسه برای هفته کتاب سال 1372؛ این فعالیت کمکی بود به راه اندازی برنامه های هفته کتاب که امسال هفدهمین دوره آن در حال اجراست.

برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان برای آغاز فعالیت شهر کتاب در سال 1374.

برگزاری 27 نمایشگاه در 27 استان برای هفته کتاب سال 1376؛ اولین نمایشگاه سراسری بخش خصوصی به طرز وسیع در سطح ملی.

برگزاری 100 نمایشگاه در 100 شهر کشور برای هفته کتاب سال 1367؛ دومین سال پیاپی در اجرای نمایشگاه سراسری که وسعت بیشتری نسبت به سال گذشته داشت.

برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی دانش آموزی در سال 1378 در پارک لاله.

برگزاری جشنواره "کتاب، کودک، کار و صنعت" از سال 1383 تا امروز؛ که با ورود وزارت جهاد کشاورزی در جمع فعالان هفته کتاب، امسال به جشن "کتاب، کودک، صنعت و کشاورزی" تغییر نام یاف.

برگزاری چهار دوره جشنواره کتاب برتر از سال 1385 تا امروز؛ و امسال با بررسی بیش از سه هزار عنوان کتاب رکورددار جشنواره های مشابه در جمهوری اسلامی ایران شد.

خانه ی کتاب کودک و نوجوان

نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات اعضای انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با عنوان "خانه ی کتاب کودک و نوجوان" در مساحتی بالغ

بر 160 متر و با فضایی زیبا و جذاب تاسیس و در بهمن ماه سال 1386 با حضور آقایان علی اکبر اشعری مشاور رئیس جمهور، دکتر محسن پرویز

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از مسئولان فرهنگی و اجرایی، ناشران، نویسندگان و اهالی فرهنگ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

موجودی بیش از 5000 عنوان کتاب و وسیله کمک آموزشی تولید شده توسط 58 عضو انجمن فرهنگی ناشران این نمایشگاه را در نوع خود بی همتا کرده است. گروههای سنی مختلف، به شرح زیر، میتوانند موضوعات مورد نیاز خود را در این نمایشگاه بیابند:

خردسال: وسایل کمک آموزشی و سرگرمی، کتابهای آموزش مفاهیم پایه، شعر، رنگ آمیزی، کاردستی.

کودک: قصه، شعر، رمان، آموزشی، علمی، وسایل کمک آموزشی و سرگرمی، مذهبی، کمک درسی، مرجع.

نوجوان: رمان، شعر، ادبیات کهن، هنرآموزی، مذهبی، علمی، آموزشی، کمک درسی، روانشناسی، مرجع.

اولیاء و مربیان: راهنمای آموزش، علوم تربیتی، روانشناسی، بهداشتی، پزشکی سلامت خانواده

خانه ی کتاب کودک و نوجوان، ضمن امکان بازدید گروهی مدارس، مهدکودک ها و خانواده‌های محترم از نمایشگاه و فروشگاه احداث شده، فعالیتهایی

را به شرح زیر برای برنامه های خود در نظر دارد:

- برگزاری نمایشگاههای بزرگ در شهرستانها

- ارائه خدمات متنوع فرهنگی به در مدارس و مهدکودکها، فرهنگسراها، مساجد، واحدهای صنعتی و ...

- تهیه بسته های فرهنگی جهت اهدا به کارکنان شرکتها، سازمانها، کارخانه ها و ...

- تامین کتاب برای کتابخانه های مدارس، مهدکودک ها، فرهنگسراها، مساجد، واحدهای صنعتی و ...

- تامین کتاب و وسائل کمک آموزشی جهت برگزاری نمایشگاه توسط علاقمندان.

- و ... و هر گونه فعالیتی که آن را بتواند اجرا کند.

 

اساسنامه انجمن انجمن فرهنگی ( ادبی -هنری ) ناشران کتاب کودک و نوجوان

مقدمه : انجمن فرهنگی ( ادبی -هنری ) ناشران کتاب کودک و نوجوان با رعایت کامل قوانین و مقررات موضوعه کشوری و التزام به اصول و هدفهای فرهنگی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر مقررات مربوطه و طبق مشخصات و شرایط مندرج در این اساسنامه تشکیل می شود.

ماده 1- نام انجمن : انجمن فرهنگی ( ادبی - هنری ) ناشران کتاب کودک و نوجوان است که در این اساسنامه اختصاراً « انجمن » نامیده می شود.

ماده 2- نوع انجمن که با مقاصد غیر تجاری و غیر سیاسی تشکیل گردیده ، غیر انتفاعی و غیر سیاسی و غیر صنفی است و انجمن شخصیت حقوقی و استقلال مالی دارد و به هیچ گونه حزب و دسته و گروهی وابسته نمی باشد.

ماده 3- تابعیت و سرمایه انجمن ایرانی است.

ماده 4- مرکز اصلی انجمن در «تهران - بلوار کشاورز، خیابان جلالیه ، کوچه زارع، پلاک 22» است که تغییر آن یا در صورت لزوم ایجاد شعبه در سایر نقاط با تصویب مجمع عمومی و تایید کمیسیون انجمن های فرهنگی و هنری و مراجع ذیربط ممکن خواهد بود.

ماده 5- مدت انجمن از تاریخ تشکیل و صدور مجوز نامحدود است.

ماده 6- موضوع فعالیت انجمن در راستای اهداف فرهنگی، ادبی و هنری و فاقد جنبه های صنفی و حرفه ای به شرح زیر است:

1) کوشش در جهت رشد کمی وکیفی کتاب کودک و نوجوان از طریق تشکیل جلسات و سمینارها .

2) اقدام به منظور تقویت و تسهیل مبادلات فرهنگی در سطح ملی و بین المللی از راههای مختلف از جمله تشکیل نمایشگاههای کتاب در داخل و خارج کشور و فراهم آوردن شرایط مناسب برای حضور فعال اعضا در نمایشگاهها .

3) ایجاد بانک اطلاعاتی در تمام ابعاد نشر و خدمات وابسته و تبادل تجربیات به منظور افزایش دانش فنی و حرفه ای ناشران کتاب کودک و نوجوان.

4) تلاش برای حفظ و گسترش رابطه سالم و سازنده با خوانندگان کتاب بالاخص کتب مربوط به کودکان و نوجوانان .

5) خرید کتاب از اعضا و اهدای مجموعه های کتابخانه ای به مناسبت های مختلف و برگزاری مراسم تجلیل از ادبا و اندیشمندان و ناشران کتبهای کودک و نوجوان .

6)تشویق و ترغیب خیراندیشان برای تاسیس کتابخانه در نقاط نیازمند کشور.

7) انتشار نشریات و جزوات در زمینه اخبار فرهنگی ، کتابهای مناسب ، کتابهای برتر ( ازطریق ناشرین مجاز ).

8) تشویق اعضا به تولید مشترک و حمایت از آثار مورد نیاز و اساسی کودکان و نوجوانان از قبیل دایره المعارف ، فرهنگنامه و سایر کتب مرجع و مجموعه ای .

9) تعیین ضابطه داخلی نشر در چارچوب ضوابط قانونی به منظور تولید مطلوب کتاب کودک و نوجوان توسط اعضا.

10) برگزاری سمینارها و جلسات گفت و شنود با دست اندرکاران کتاب کودک و نوجوان و اولیا و مربیان.

11) انتخاب و اهدای جوایز به کتابهای برتر به منظور تشویق نویسندگان ، تصویرگران و ناشران خلق و تولید آثار بهتر.

12) ایجاد صندوق تعاون برای اعضا و انجام فعالیت ها و ارائه خدمات مرتبط با موضوع فعالیت انجمن برای تقویت بنیه مالی و حصول به اهداف انجمن .

13) کوشش برای ایجاد تسهیلات در تامین مواد مورد نیاز تولید و نشر کتاب برای اعضا از منابع داخلی و خارجی .

14) تلاش در زمینه توزیع مطلوب کتاب در داخل و خارج کشور و اقدام به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای صادرات و واردات کتاب کودک و نوجوان .

15) کوشش برای تامین تسهیلات بانکی و اعتباری برای پیشبرد اهداف انجمن و اعضا .

16) تشکیل جلسات و محافل ادبی و اجرایی برنامه های فرهنگی و برگزاری سمینارها و تشکیل دوره های کوتاه مدت آزاد مورد نیاز اعضا به منظور بالا بردن اطلاعات و آگاهی های آنان در امور نشر.

17) نقد و بررسی و راهنمایی و ارائه طریق بهتر در محدوده بحث و تجزیه و تحلیل مطالب ادبی و همکاری با انجمن ها و موسسات و ارگانهای مشابه و ایجاد ارتباط با استادان ادب و هنر و تبادل آثار واطلاعات.

18) انجام هر گونه اقدام و فعالیت مجاز و مفید که در جهت ارتقای بینش و آگاهی های اعضا و خدمت به فرهنگ و ادب کشور موثر تشخیص داده شود. ومنافاتی با سطح معلومات و دانش مردم نداشته باشد.

ماده 7- موجودیت انجمن با تصمیم و تصویب موسسین که اسامی آنها و مشخصات آنان در ذیل این اساسنامه درج گردیده و آن را امضا کرده اند اعلام میگردد و کلیه موسسین و کسانی که بعداً بر اساس ضوابط قانونی و مقررات اساسنامه به عضویت انجمن در آیند ،مجمع عمومی را تشکیل می دهند.

ماده 8- ارکان انجمن عبارتند از :

الف) مجامع عمومی ب) هیئت مدیره ج) دبیر د) بازرسان ه) مدیر مسوول اجرایی و) خزانه دار

ماده 9- مجامع عمومی که بالاترین رکن تصمیم گیری و مسوول خط مشی کلی انجمن هستند از اجتماع اعضای انجمن و به دو گونه به شرح زیر تشکیل می شوند:

الف) مجمع عمومی عادی

ب) مجمع عمومی فوق العاده

ماده 10- وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر است :

الف ) تعیین شرایط و میزان ورودیه و حق عضویت اعضای جدید بر اساس ضوابط قانونی و شرایط اساسنامه .

ب ) انتخاب هیئت مدیره و بازرسان یا عزل هریک از آنها .

ج ) استماع گزارش عملکرد هیئت مدیره و بازرسان و تصمیم گیری نسبت به آنها .

د ) تعیین و تصویب خط مشی انجمن و تصویب بودجه و میزان ورودیه و حق عضویت ( بنا به پیشنهاد هیئت مدیره

ه ) تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل ها در ارتباط با کلیه امور انجمن

و ) تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های انجمن

ز ) تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان انجمن

ح ) رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره سایر اموری که از سوی هیئت مدیره به مجمع پیشنهاد شود و مغایرتی با اساسنامه نداشته باشد

ماده 17- وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح زیر است :

الف ) اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه

ب ) اخذ تصمیم در مورد ورود عضو جدید

ج ) اخذ تصمیم در مورد اخراج عضو

د ) اخذ تصمیم در باره انحلال انجمن

ماده 25- هیچ مجمعی نمیتواند استقلال حقوقی و مالی از انجمن را نقض کند.

ماده 26- هیچ یک از ارکان انجمن نمی توانند در امور داخلی اعضا دخالت کنند.

ماده 27- امور اجرایی انجمن به وسیله هیئت مدیره ای که توسط مجمع عمومی عادی از بین اعضای انجمن انتخاب می شوند اداره خواهدشد. عده اعضای اصلی هیئت مدیره 3 نفر و تعداد اعضای علی البدل 1 نفر است.

تبصره - هیئت مدیره همچنین از بین اعضای خود و یا خارج فردی را به عنوان مدیر مسوول اجرایی انجمن انتخاب خواهد کرد.حدود اختیارات و مسوولیت های مدیر اجرایی توسط هیئت مدیره مشخص خواهد شد. هیئت مدیره همچنین می تواند برای اعضای خود سمت های دیگری تعیین نماید.

ماده 35- جز درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این اساسنامه ، اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره انجمن دارای کلیه اختیارات لازم اجرایی برای اداره امور انجمن است، مشروط به آنکه تصمیمات و اقدامات آن در محدوده موضوع فعالیت انجمن باشد.

ماده 43- مجمع عمومی عادی از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنون بازرس علی البدل انتخاب می کند. عزل یا انتخاب مجدد بازرس برای دوره های بعدی از سوی مجمع عمومی بلامانع است.

ماده 47- کلیه ناشران کتاب کودک و نوجوان واجد شرایط - اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی - که برای ادامه فعالیتشان در امر نشر منع قانونی وجودنداشته باشد ، میتوانند با رعایت ضوابط قانونی و موارد زیر به عضویت انجمن در آیند:

الف )دارا بودن پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

ب ) قبول اساسنامه انجمن.

ج ) پذیرش تلاش برای تحقق اهداف انجمن.

د ) تعهد به پذیرش مصوبات مجمع ، هیئت مدیره و آیین نامه های مربوط به ضوابط نشر ، آیین نامه های انضباطی و سایر آیین نامه های داخلی انجمن.

ه ) دارا بودن یا حصول شرایط لازم از لحاظ ضوابط انجمن.

و ) پذیرش عضویت آنها از طرف مجمع عمومی فوق العاده به پیشنهاد هیئت مدیره .

ماده 48- میزان ورودیه و حق عضویت بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تعیین خواهد شد.

ماده 49- هر عضو فقط دارای یک رای است و این آرا نسبت به هم هیچ ارجحیتی ندارند.

ماده 50-شرایط لغو عضویت فقط منحصر به موارد زیر است:

الف ) اعلام انصراف کتبی از عضویت

ب ) عدم فعالیت در زمینه نشر کتاب کودک و نوجوان یا ابطال پروانه نشر

ج ) تصمیم مجمع عمومی فوق العاده بر اساس گزارش هیئت مدیره که منحصراً در سه مورد زیر محقق خواهد گردید :

1- هرگونه سوء استفاده رسمی از نام انجمن که ایجاد تعهد نماید بدون داشتن اجازه کتبی از هیئت مدیره.

2- عمل نکردن به مواد اساسنامه

3- عمل نکردن به مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره و آیین نامه های مصوب آنها.

د) عدم رعایت ضوابط انجمن.

ماده 51- عدم پرداخت حق عضویت موجب تعلیق عضویت میشود. بدیهی است از زمانی که حق عضویت مجدداً پرداخت گردد، رفع تعلیق موکول به موافقت هیئت مدیره خواهد بود.

ماده 52- عضویت اعضایی که یکی از تخلفات موضوع بند ج از ماده 50 را مرتکب شده اند ، براساس گزارش هیئت مدیره تا تشکیل اولین مجمع عمومی فوق العاده به حالت تعلیق در خواهد آمد.

ماده 53- ابلاغ پذیرش عضویت و یا لغو و یا تعلیق آن توسط هیئت مدیره و با امضای دبیرانجمن انجام خواهد شد.

ماده 54- در صورتی که به علت استعفا یا نفی و سلب صلاحیت برخی از اعضا تعداد اعضای انجمن به کمتر از 3 نفر تقلیل یابد ، هیئت مدیره یا دبیر انجمن یا بازرس باید مراتب را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و اقدامات قانونی لازم برای انحلال انجمن را انجام دهند.

ماده 56- در آمد حاصله انجمن از محل ورودیه و حق عضویت دریافتی از اعضا و درآمدهای موضوع بند 12 از ماده 6 و سایر اموال منقول و غیر منقول و وجوه نقدی که از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی به انجمن واگذار می شود یا به حساب آن واریز گردد ، جزو اموال ودارایی های انجمن محسوب خواهد گردید و فقط می توان از منابع آن در اجرای اهداف انجمن استفاده نمود.

ماده 59- در صورتی که مازاد در آمد بر هزینه وجود داشته باشد، به هیچ وجه این سود قابل تقسیم نیست و باید توسط هیئت مدیره در جهت اهداف انجمن صرف گردد. در هر حال عواید حاصله بین اعضا یا دیگران قابل تقسیم نخواهد بود.

تبصره - انجام وظیفه یا خدمات اعضای انجمن و هیئت مدیره به صورت افتخاری و رایگان است و هیچگونه وجهی تحت عنوان حقوق ، حق الزحمه و نظایر آن دریافت نخواهد نمود.

ماده 60- اخذ تصمیم نسبت به انحلال و تغییرات مواد اساسنامه منحصراً در اختیار مجمع عمومی فوق العاده است.

ماده 63- در صورتی که در پایان امر تصفیه انجمن دارایی هایی باقی بماند ، تماماً تبدیل به کتابخانه های مدارس خواهد شد.

 

وب سایت : cacbp.ir

 

منبع دریافت این مطلب : انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!