تاثیر ورزش در سلامتی کودکان (بخش اول)

همگی گروه‌های سنی به ورزش نیاز دارند، اما این نیاز در کودکان بیشتر حس می‌شود، با توجه به اینکه به نظر می‌رسد کودکان فعالیت کافی ندارند. دختران در سن بلوغ و بعد از آن نسبت به پسران فعالیت کمتری دارند. درحالی‌که داشتن فعالیت مناسب در سنین کم باعث افزایش سلامت جسمی در بلندمدت می‌شود. نیمی بیشتر از دانش‌آموزان دبستانی و متوسطه نیاز به شرکت در کلاس‌های ورزشی روزانه دارند. این موضوع باید برای دانش‌آموزان شرح داده شود تا بدنی سالم داشته باشند. در زیر به چند مورد از تاثیرات ورزش بر سلامتی بدن می‌پردازیم:

تاثیر ورزش در سلامتی کودکان ( قسمت اول )

1- تاثیر ورزش بر رشد و نمو استخوان:

ورزش خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد. وقتی صحبت در مورد رشد و نمو استخوان می‌شود نمی‌توان اثر فعالیت بدنی را نادیده گرفت. با توجه به نتایج تحقیقات انجام‌شده روی پسران بالغی که سه بار در هفته و به میزان 30 دقیقه ورزش می‌کنند، حجم مواد معدنی موجود در استخوان کمر و پا دو برابر افرادی است که فعالیت بدنی ندارند.

2- یک عامل تاثیرگذار بر کنترل وزن:

هنوز رابطه بین ورزش و اضافه‌وزن در سنین کم ثابت نشده است اما واضح است که در اثر فعالیت بدنی و تحرک متداوم احتمال آسیب‌های جسمی در سنین بالاتر کاهش می‌یابد.

همچنین کودکانی که دارای اضافه‌وزن هستند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی و فشارخون قرار می‌گیرند. شایان‌ذکر است که اضافه‌وزن باعث یکسری اختلالات روانی نظیر کمبود اعتماد به ‌نفس شده و این نوع کودکان روابط اجتماعی آسیب‌پذیری دارند.

دانشمندان با بررسی زنان یائسه‌ای که در سنین پیش از بلوغ فعالیت ورزشی داشته‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که میزان شکستگی استخوان در آن‌ها کاهش می‌یابد. این نتیجه به‌دست‌آمده نشان‌دهنده میزان تاثیر ورزش در افراد است.

تاثیر ورزش در سلامتی کودکان ( قسمت اول )

3- تاثیر بر سلامت فکری و ذهنی:

فعالیت فیزیکی یکی از عواملی مهم در کاهش میزان افسردگی و همچنین کاهش هیجانات روحی در بزرگ‌سالان و کودکان می‌تواند مناسب باشد. بر اساس نتایج آزمایش‌ها، بر روی 220 زن بزرگ‌سال دارای اضطراب و مشکلات روحی هستند، مشخص شد که این افراد می‌توانند با انجام فعالیت‌های ورزشی به شرایط مطلوب‌تری برسند.

4- تاثیر بر سلامت قلب و رگهای خونی:

درست است که بیماری‌های قلبی و عروقی در میان بزرگ‌سالان بیشتر مشاهده می‌شود، اما خطر ابتلا به این بیماری‌ها همچنان در سنین کم هم وجود دارد. طبق مطالعاتی که دانشمندان انجام داده‌اند که بزرگ‌سالان باید با ورزش‌های خاص مانند ورزش های هوازی از بیماری‌های قلبی پیشگیری کنند؛ اما نحوه این ارتباط برای کودکان هنوز واضح نیست.

5- برنامه‌ریزی داشته باشید:

یکی از مسئولیت ‌های پزشکان ایجاد میل به ورزش در جوانان و کودکان است و پیشنهاد ورزش مناسب برای هر فرد است. در میان این افراد کودکان دارای ناتوانی جسمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به فعالیت فیزیکی بیشتری نیازمند هستند و باید انگیزه برای ورزش را در میان آن‌ها افزایش داد. پزشکان باید با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی، سن و بررسی میزان فعالیت هر فرد، برنامه مناسبی برای آن‌ها ارائه ‌دهند.

تاثیر ورزش در سلامتی کودکان ( قسمت اول )

پایان بخش اول

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!