رسیدگی به اعتراضات هدایت تحصیلی دانش آموزان

به گزارش تیزلند به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا سلیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: بر اساس تصمیم این کمیته با حضور وزیر آموزش و پرورش در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مقرر شد به اعتراضات دانش آموزانرسیدگی شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دیگر موارد مورد بحث در کمیته آموزش و پرورش، کمبود مشاوران تحصیلی در مدارس بود، گفت: ایراد دیگری که نمایندگان مجلس به طرح هدایت تحصیلی گرفتند این بود که طرح در تابستان و مدت زمان کوتاهی اجرا شد.

سلیمی ادامه داد: این زمان اندک، فرصت مناسبی برای دانش آموزان نبود تا بتوانند با آسودگی خاطر به انتخاب رشته بپردازند و از سوی دیگر هدایت دانش آموزان به رشته هایی که رغبت و تمایلی به تحصیل در آن ندارند، به هیچ وجه منطقی نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآورشد: این واقعیت را نباید نادیده گرفت که برخی مدیران مدارس خودسرانه و بدون توجه به تمایل و خواست دانش آموزان، آنها را اجبار کرده اند که در رشته خاصی ادامه تحصیل دهند که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

سلیمی، رفع مشکل هدایت تحصیلی و پرداختن به این امر را در طول سال تحصیلی ضروری دانست و اظهار کرد: این نقص بزرگی برای سیستم آموزشی کشور است که در کوتاه ترین زمان بخواهیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مهلت انتخاب رشته از سوی وزارت آموزش و پرورش تا 15 مرداد تعیین شده بود، اضافه کرد: اکنون فرصت بیشتری در نظر گرفته شده است و خانواده ها نباید نگرانی در این رابطه داشته باشند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد، در فرصت باقیمانده برای انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان، برخی مدیران مناطق مختلف آموزش و پرورش که با روش های غیرمعمول و به اجبار سعی در هدایت دانش آموزان به یک رشته خاص دارند، در رفتار خود تجدید نظر کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آیین نامه ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان با در نظر گرفتن 35 درصد عملکرد تحصیلی و 65 درصد بررسی های مشاوره ای، هدایت تحصیلی می شوند.

هدایت تحصیلی پیش از این در پایه دهم صورت می گرفت اما امسال برای اولین بار از کلاس نهم و از طریق آزمون های رغبت سنجی، سلامت روانی و رفتاری، استعدادسنجی و نظر خواهی به صورت تستی و به مدت 150 دقیقه در واحدهای آموزشی مقاطع توسط مشاوران و مدیران مدارس صورت می گیرد تا ارزیابی دقیق و درستی از وضعیت دانش آموزان ارایه شود.

این مساله موجب شده بسیاری از خانواده ها نسبت به آن معترض باشند و هدایت تحصیلی را نوعی اجبار در انتخاب رشته تحصیلی برای فرزندانشان قلمداد کنند.

 

منبع دریافت این مطلب : ایرنا

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!