تاثیر ورزش در سلامتی کودکان (بخش دوم)

به‌طور عمده باید نکات زیر را در رابطه با ورزش هر فرد در نظر داشته باشیم:

- نوع ورزش، یعنی فعالیت هوازی است یا غیر هوازی. فعالیت‌های هوازی مثل فوتبال یا دویدن؛ و فعالیت غیر هوازی مثل بیسبال.

- کلاس‌های ورزشی که شامل آموزش‌های بدنی می‌شوند باید تداوم داشته باشند.

- فعالیت‌هایی که بیشتر به‌ عنوان تفریح در نظر گرفته می‌شوند مانند اسکیت.

باید این نکته را نیز خاطرنشان کرد که عوامل زیادی در کنار ورزش بر روی سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان تاثیرگذار هستند. باید با توجه به شرایط سنی و توانایی فیزیکی دانش آموزان ورزش مناسب را برای آنها انتخاب کنیم تا به بالاترین میزان تاثیر گذاری ورزش دست یابیم. متخصصین 30 دقیقه ورزش متناسب برای دانش‌آموزان در طی ایام هفته توصیه‌ می‌کنند. پیاده‌روی و انجام نرمش‌های سبک یکی از فعالیت‌های ورزشی متناسب برای دانش‌آموزان است که باعث سلامت و نشاط آن‌ها می‌شود.

نکته مهم در راستای نظارت دقیق در انجام حرکت‌های ورزشی این است که شرایط فیزیکی کودکان را در نظر بگیریم؛ برای مثال: کودکان از بلند کردن اجسام سنگین ‌وزن جلوگیری کنند و یا به دلیل اینکه دانش‌آموزان در سن رشد هستند از ورزش‌هایی مانند پرتاب وزنه و دیسک پرهیز کنند.

تاثیر ورزش در سلامتی کودکان (بخش دوم)

انجام ورزش‌هایی که متناسب با میزان قدرت فیزیکی و جسمی و نوع آسیب‌پذیری کودکان است یکی از نکاتی که مدنظر پزشکان می باشد. به‌عنوان‌مثال: توصیه‌ای که متخصصان به افرادی که دارای ضعف رباط هستند توصیه می کنند که به‌جای انجام ورزش‌هایی مانند بسکتبال که احتمال بروز پیچ‌ خوردگی در آن بالا است، به ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری و یا شنا بپردازند.

چگونه میزان صدمات را در هنگام ورزش کردن کاهش دهیم

بدون شک یکی از مهم‌ترین اصول هر کاری رعایت نکات ایمنی است، احتمال بروز حوادث ناگوار در ورزش وجود دارد. البته با رعایت اصول ایمنی و به‌کار‌گیری روش‌های حساب‌ شده نه ‌تنها می‌توان جلوی بروز چنین حوادثی را گرفت بلکه ورزش دانش‌آموز نیز به‌درستی انجام می‌شود.

از عوامل تاثیرگذار در ورزش دانش‌آموزان رعایت نکات ایمنی است، این مهم باید توسط والدین هر کودک در نظر گرفته شود، زیرا که والدین به‌خوبی از وضعیت جسمانی فرزند خودآگاهی دارند.

همچنین با توجه به روحیه رقابت‌پذیری دانش‌آموزان، باید از خطرات موجود در ورزش کودکان مطلع بود؛ به‌طور مثال: کودکان باید به‌عنوان هم ‌بازی خود تلقی شوند نه رقیب، دیگر خطر موجود در مواقعی که دانش‌آموز دچار درد مفصلی یا درد جسمانی است یا حتی در زمانی که طول درمانی را طی می‌کند باید از فعالیت کردن کودک جلوگیری کرد. سلامت جسمانی و روانی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایمنی فردی و محیطی

در مراحل بعدی رعایت نکات ایمنی فردی را هم باید به خاطر داشت، هر ورزش ملزومات خاص خود را دارد و هر کودک باید از وسایل ایمنی مربوط به هر ورزش استفاده کند، در ورزش دوچرخه‌سواری از کلاه استفاده کنند یا در فوتبال کفش مناسب به پا داشته باشند.

برای ایمنی محیط ورزش نیز باید به چند نکته توجه داشته باشیم. محیط ورزش باید برای دانش‌آموز عاری از آلودگی و زباله باشد. درصورتی‌که کودک دوچرخه‌سواری انجام می‌دهد استفاده از مسیر‌های موجود برای دوچرخه‌سواران و داشتن تابلوهای ایمنی در مسیر حرکت توصیه می‌شود. اگر محیطی که در آن ورزش صورت می‌گیرد در معرض نور خورشید قرار داشت باید از عینک‌های موجود برای جلوگیری از آسیب به چشم استفاده گردد. قبل از ورزش نیز رعایت حرکات کششی صورت پذیرد و برای جلوگیری از جمع شدن اسیدلاکتیک در عضلات و تسریع سیستم گردش خون باید مصرف آب کافی در هنگام فعالیت را نیز در نظر داشت.

تاثیر ورزش در سلامتی کودکان (بخش دوم)

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!