افزایش ظرفیت ثبت نام مدارس در رشته های تجربی و ریاضی

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علی اصغر فانی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قلم در جمع خبرنگاران گفت: همکاران ما در سراسر کشور با دریافت درخواست دانش آموزان و رسیدگی جدی به آنها تلاش می‌کنند تا در کنار توجه به نظر دانش آموزان در بحث توزیع متوازن رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی نیز موفق باشند.

وی افزود: آموزش و پرورش طبق برنامه پنجم توسعه موظف است شاخه‌ها و رشته‌های تحصیل را به شکل متوازن توسعه دهد تا دانش آموزان در آینده وارد مشاغل مورد نیاز کشور شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آیین نامه هدایت تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، گفت: در برخی موارد شاهد اصرار دانش آموزان برای ورود به رشته‌ای خاص هستیم که در صورت امکان ظرفیت را افزایش می‌دهیم و از دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی که اولویت نخست آنان نیست اما به آن علاقه دارند ثبت نام می‌کنیم.

فانی در پاسخ به این پرسش که چرا توسعه متوازن بر استعداد و رغبت دانش آموز برتری دارد، گفت: هدایت تحصیلی براساس3 مولفه استعداد و علاقه دانش آموز، نیاز کشور و امکانات آموزش و پرورش انجام می‌شود و در دانشگاه‌ها نیز شاهد هستیم برخی رشته‌ها داوطلبان بسیاری دارد اما چون ظرفیت این رشته‌ها محدود است تمام داوطلبان نمی‌توانند وارد آن شوند.

وی تاکید کرد: در یک منطقه می‌توانیم 20 کلاس علوم انسانی را برگزار کنیم و امکانات ما تا این حد پاسخگو است در چنین شرایطی اگر ظرفیت تکمیل شود دانش آموزان باید به سایر رشته‌ها هدایت شوند.

فانی افزود: برای مهر 95 تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن امکاناتی که می‌توانیم تامین کنیم، ظرفیت‌ها را در رشته‌هایی که داوطلبان بیشتری دارند افزایش دهیم و در کنار توزیع متوازن، خانواده‌ها را نیز راضی کنیم.

فانی درباره ورود سازمان بازرسی به موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: از این موضوع استقبال می‌کنیم زیرا اگر سازمان بازرسی استدلال آموزش و پرورش را بشنود، به کمک ما می‌آید و این موضوع موثر است.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی باید در جهت نیاز کشور و آینده آموزش و پرورش اجرایی می‌شود گفت: ممکن است در یک مقطع زمانی شاهد موج هیجانی ثبت نام در برخی از رشته‌ها باشیم که در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال در کنکور شاهد بودیم بیشترین داوطلب در رشته تجربی بود به طوری که داوطلبان رشته تجربی 2 برابررشته انسانی و ریاضی هستند و این متوازن نبودن مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری صدا و سیما

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!