از ورود سازمان بازرسی کشور به هدایت تحصیلی استقبال می کنیم

به گزارش تیزلند، به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی‌اصغر فانیوزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره قلم که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر قریب به 200 هزار دانش‌آموز در مراکز آموزش از راه دور داریم که این مراکز مخصوص کسانی است که به هر دلیل قادر به تحصیل در مدارس معمولی نیستند.

وی با اشاره به روش‌های آموزش در این مدارس، یادآور شد: امیدوارم همکاران ما در وزارتخانه با دو روش سنتی آموزش از راه دور که به‌وسیله ساده‌سازی و بازنویسی کتاب‌های درسی و تبدیل آنها به خودآموز است و بابت هر یک واحد حداقل 6 ساعت کلاس حضوری و نیز کلاس نیمه‌حضوری است، فعالیت کنند؛ ضمن اینکه روش دوم آموزش در این مراکز، روش الکترونیکی و برخط است و امیدواریم توسعه این مدارس هم برای دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور و نیز برای دانش‌آموزان داخل کشور که به اینترنت وصل هستند، انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جشنواره قلم یادآور شد: در این جشنواره شاهد بودیم که چه استعدادهایی در این مراکز وجود دارد که اگر این مراکز نبودند شاید این استعدادها از بین می‌رفت.

فانی با اشاره به بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: در سراسر کشور با دریافت درخواست‌های دانش‌آموزان تلاش می‌کنیم درعین‌حال که نظرات دانش‌آموزان و اولیا را تامین کنیم، بتوانیم در توزیع رشته‌ها و شاخه‌ها موفق شویم.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم به‌موجب برنامه پنجم توسعه موظف هستیم رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی را به‌صورت متوازن گسترش دهیم تا دانش‌آموزان امروز در آینده وارد مشاغل موردنظر شوند.

وی در واکنش به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ظاهراً توسعه متوازن در آموزش و پرورش در بحث هدایت تحصیلی بر علائق دانش‌آموزان ارجحیت دارد، عنوان کرد: همیشه 4 عامل در هدایت تحصیلی موثر است که شامل استعداد، علاقه دانش‌آموز، نیاز کشور و امکانات آموزش و پرورش است؛ در دانشگاه‌ها همه افراد قادر نیستند به رشته‌ای که داوطلب آن زیاد بوده و ظرفیت آن رشته محدود است، ورود کنند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان خاطرنشان کرد: سال گذشته از روش صندوقی استفاده کردیم و یک رضایت نسبی در فرهنگیان وجود داشت؛ یعنی حدود یک میلیون و 700 هزار نفر از فرهنگیان و خانواده‌های آنها تحت پوشش بودند و در سال تحصیلی جدید نیز همان روش صندوقی را در بیمه تکمیلی دنبال می‌کنیم.

فانی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش قصد بازنگری روش‌های هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را دارد، تصریح کرد: قاعده‌ای که اجرا شده به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و نقصی در آن نیست، اما با افزایش ظرفیت در بعضی رشته‌های متقاضی، تلاش می‌کنیم در عین اجرای دستورالعمل مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، رضایت دانش‌آموزان را تامین کنیم و درصدی در این خصوص را افزایش می‌دهیم و مشکل آن به‌طور قابل‌توجهی حل شده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: ممکن است در منطقه آموزشی 20 کلاس علوم تجربی دایر کنیم، ‌اما وقتی ظرفیت آن تکمیل شد، دانش‌آموزان باید به رشته دیگری که در توصیه‌نامه آنها وجود دارد هدایت شوند، اما تلاش کرده‌ایم با در نظر گرفتن امکانات برای اول مهر، ظرفیت داوطلبان را افزایش دهیم تا درعین‌حالی که توسعه متوازن رشته و شاخه‌ها را داریم، نظر دانش‌آموزان و خانواده‌ها را تامین کنیم.

فانی در خصوص ورود سازمان بازرسی کشور به بحث هدایت تحصیلی یادآور شد: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم، به دلیل اینکه احساس می‌کنیم وقتی استدلال آموزش و پرورش را بشنود و به کمک ما بیایند، می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی بحثی است که در راستای نیاز کشور و آینده دانش‌آموزان است، گفت: ممکن است موج هیجانی در رشته خاصی در دانش‌آموزان ایجاد شده باشد و در آینده مشکلی برای آنها فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری کنکور دانشگاه‌ها در سال جاری متذکر شد: امسال بیش از 519 هزار داوطلب در رشته تجربی وجود داشت، درعین‌حال که 160 هزار نفر نیز داوطلب در رشته ریاضی و همین حدود نیز در رشته علوم انسانی بود؛ این به این معناست که رشته تجربی به‌تنهایی تقریباً معادل دو برابر مجموعه رشته‌های انسانی و ریاضی است و این عدم توازن، مشکلاتی را در جذب دانشجو ایجاد می‌کند.

فانی عنوان کرد: کاری که مدارس و مشاوران آنها با توجه به عوامل چهارگانه در هدایت تحصیلی پیشنهاد می‌دهند به نفع دانش‌آموزان و خانواده آنهاست.

وی در خصوص مدارس استیجاری و پلمب شدن آنها خاطرنشان کرد: همه‌ساله اعتباراتی برای آنها در نظر می‌گیریم و اگر مالکی مراجعه کند برحسب موضوع و ملک متفاوت عمل می‌شود،‌ بعضی وقت‌ها می‌توانیم ملک را تخلیه کرده و در اختیار مالک قرار دهیم و از طریق ظرفیت در مدارس هم‌جوار مشکل را حل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گاهی اوقات نیز ممکن است نتوانیم این کار را انجام دهیم و تلاش می‌کنیم نظر مالک این مدارس را جلب کنیم که این یا از طریق خرید ملک یا افزایش اجاره است؛ درنتیجه موضوع به دلیل اینکه واحد نیست، راه‌حل متفاوتی دارد و مشکلی برای دانش‌آموزان در اول مهر ایجاد نمی‌کند و اگر دانش‌آموزی در اول مهر بدون مدرسه بود، بنده پاسخ‌گو هستم.

 

منبع دریافت این مطلب : خبرگزاری فارس

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!