توصیه های مفید برای کلاس درس ( بخش اول )

انرژی و آرامش: استراحت مغزی و تمرینات توجه محور

زمانی که با محصول جدید، استانداردها و موضوعات پیچیده روبرو می‌شویم، باید توجه کافی و آرامش داشته باشیم تا بتوانیم وظایف خود را به‌خوبی انجام دهیم. می‌توانیم به مغز استراحت دهیم یا از تمرینات مربوط به تمرکز و توجه استفاده کنیم تا وضعیت احساسی خود و توانایی یادگیری خودمان را به نحوی فزاینده‌ بهبود بخشیم. این تمرینات باعث ایجاد تمرکز دوباره در مدار عصبی بدن شده و نتیجه این تمرینات باعث افزایش کارکرد لایه رویی مخچه می‌شود، مخچه جایی است که در آن، حل مسائل و تعدیل احساسات رخ می‌دهد. افزایش کارکرد مخچه با دو نوع فعالیت محرکی یا آرامش‌دهنده امکان‌پذیر است.

توصیه های مفید برای کلاس درس ( بخش اول )

استراحت مغزی

استراحت مغزی بازه‌ کوتاهی است که ما روال کسل‌کننده دریافت اطلاعات را تغییر می‌دهیم؛ اطلاعاتی که از راه‌های کسل‌کننده و روتین به ما می‌رسند. مغز ما تنها به چیزهای جدید واکنش نشان می‌دهد، زیرا ما به هر عمل محرکی که در محیط اطرافمان باشد توجه می‌کنیم. عمل محرک به حالت تهدید شدن و یا هرعکس العمل غیرعادی دیگر گفته می‌شود. این رفتار همیشه به نفع ما بوده است؛ زیرا بقای ما به‌عنوان یکی از گونه‌های طبیعی به این رفتار مغز بستگی داشته است.

استراحت دادن به مغز نحوه تفکرمان را تقویت کرده و به ما کمک می‌کند تا راه‌حل دیگری برای یک مسئله در نظر بگیریم یا حتی از زاویه‌ دیگری به موضوع نگاه کنیم. سعی کنید تا این تمرینات را در کلاس خود استفاده کنید:

1- کیسه لوازم دورریختنی:

بهتر است همیشه یک کیسه از وسایل خانگی به همراه داشته باشیم. این کیسه شامل ماژیک، کاغذهای باطله و تمامی اشیایی که هر فرد می‌تواند در یک کشو لوازم غیرضروری پیدا کند مثل در‌باز‌کن قوطی یا بند کفش را در آن بگذاریم. به‌طور شانسی شیئی از آن بیرون آورید و از دانش‌آموزان بخواهید که دو ایده برای استفاده از این جسم در مقاصد دیگر مطرح کنند. دانش‌آموزان می‌توانند ایده‌های خود را بنویسند یا رسم کنند. وقتی‌که در مورد اختراع سبکی جدید، نوشتند یا طرحی کشیدند، می‌توانند به‌منظور اشتراک ایده خود و مقایسه آن، برای یک دقیقه در اتاق قدم بزنند.

2- داستان موجی:

روی یک کاغذ سفید یا روی تخته وایت ‌بُرد، یک خط موجی شکل بکشید. به دانش‌آموزان یک دقیقه زمان دهید تا به‌پای تخته آمده و با دست مخالفشان خط منحنی شکل را تبدیل به یک تصویر یا طرح دلخواه کنند.

توصیه های مفید برای کلاس درس ( بخش اول )

3- جهت مخالف:

تحرک عنصر حیاتی یادگیری است. از بچه‌ها بخواهید که بایستند و با چشم راست چشمک بزنند درحالی‌که با دست چپ بشکن می‌زنند. از آن‌ها بخواهید این حرکت را به‌عکس انجام دهند. کودکان می‌توانند روبرو یکدیگر بایستند و به ترتیب زیر بر روی پای خود ضربه بزنند یک‌بار پای راست، دو بار پای چپ و سه بار پای راست؛ و به کمک همبازی خود به این کار سرعت ببخشند.

4- الفبای نمادین:

الفبا را به‌جای حروف با نام اشیا بخوانید.

5- زبان‎های دیگر:

به دانش‌آموزان زبان اشاره یاد بدهید یا یک ‌زبان از خود بسازید. در گروه‌های دونفره، دانش‌آموزان به ‌نوبت آن زبان را صحبت کرده یا برای 30 ثانیه آن را تفسیر کنند.

6- ریاضیات ذهنی:

می‌توانید از بازی‌هایی که از طریق ریاضی به تقویت ذهن دانش‌آموزان کمک می‌کنند استفاده کنید، به عنوان مثال شمردن یک دنباله عددی برای هم‌بازی در عرض 30 ثانیه یا شمردن از 1 تا 20 با فواصل دوتایی یا از 1 تا 50 با فواصل سه‌تایی یا فواصل هفت‌تایی تا 80. بعد از آن جای شرکت‌کنندگان عوض شود و بازه‌های دیگری برای شمارش اضافه شوند.

7- تصاویر پنهان:

از یک دانش‌آموز بخواهید که تصویری در هوا رسم کند و هم‌گروهی او حدس بزند که تصویر چه چیزی رسم شده است. می‌توانید موضوعات را برای آن‌ها طبقه‎بندی کنید؛ برای نمونه: غذاها، اماکن‌ و یا مواردی دیگر که حدس زدن را آسان کند.

8- ایده شروع داستان

یکی از دانش‌آموزان یا خود معلم داستانی را یک دقیقه به‌تنهایی یا با کمک دیگران می‌گوید، درحالی‌که دانش‌آموزان آن را یا تکمیل می‌کنند یا پایانی برای آن مطرح می‌کنند.

توصیه های مفید برای کلاس درس ( بخش اول )

 

منبع دریافت این مطلب : من و فرزندم

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!